/
/

20 Social Media Tips voor Campus Recruitment

Social media zoals Facebook en Twitter spelen een voorname rol in je communicatie naar- én met studenten. Je doelgroep is er, dus jij ook. Toch? Ik geef je 20 social media tips die je helpen jouw social media inzet succesvoller te maken.

Dialoog

Social media draait om interactie met jouw doelgroep, zorg er dus voor dat je de dialoog aangaat. Open het gesprek met je volgers en stel vragen. Blijf vooral betrokken bij het gesprek en voeg energie toe aan de conversatie. Studenten merken het direct als hun antwoord jou niet interesseert, wat leidt tot een diskwalificatie van jouw bedrijf als potentiële werkgever. Laat blijken dat je geïnteresseerd bent in je volgers door te reageren op berichten, foto's of vragen.

1. Open de dialoog
2. Stel vragen
3. Blijf betrokken bij een conversatie
4. Verwacht reacties en reageer daarop
 

Gesprek voeren over social media

Content = King

Het spreekt voor zich, zoals stoppen voor een rood stoplicht, maar omdat het zo belangrijk is vermeld ik het toch: zorg ervoor dat je interessante content plaatst voor jouw doelgroep. Die content kan voor iedere doelgroep uit andere dingen bestaan en ook de vorm waarop jij jouw content het beste aan kan bieden kan uniek zijn voor jouw doelgroep. Wees niet terughoudend, maar als je moet kiezen, zorg dan voor kwaliteit in plaats van voor kwantiteit. Wie zit er immers op nietszeggende updates te wachten?

5. Wees interessant (content=king)
6. Wees creatief
7. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Persoonlijk

Een voornaam kenmerk van social media is dat het je de kans geeft om je bedrijf op een informele en laagdrempelige manier onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Interactie is heel persoonlijk en studenten laten op een sociaal netwerk veel van zichzelf zien. Dat is prettig, maar dit betekent wel dat zij dit ook van jou verwachten. Wees daarom open en eerlijk. Laat het gezicht achter het bedrijf zien en geef studenten een kijkje in de keuken. Daarbij is het belangrijk dat je geen ‘rol’ aanneemt, maar gewoon jezelf bent. Studenten zien het meteen als je niet eerlijk bent, dus stem intern af wat je wel en niet wilt delen of zeggen online, maar wees hierin niet te krampachtig. 

8. Ben persoonlijk
9. Ben eerlijk
10. Ben transparant
11. Ben authentiek

Omgaan met kritiek

Van social media kun je veel leren. Het is met name een medium om te weten te komen wat er over je bedrijf, je inhousedagen, je vacatures en je merk gezegd wordt. Hetgeen je te horen krijgt van je doelgroep zal echter niet altijd positief zijn. Doordat social media zo laagdrempelig en persoonlijk zijn zullen studenten ook negatieve ervaringen delen of hun beklag doen. Ga dit niet uit de weg, maar wees erop voorbereid. Heb je een fout gemaakt, geef het dan gewoon toe, probeer het op een nette manier af te handelen (neem je volgers serieus) en verwijs bijvoorbeeld naar positieve ervaringen.

12. Lieg nooit! Worden er fouten gemaakt, geef het dan toe.
13. Reageer en voorkom openlijk moddergooien.
14. Leer van negatieve ervaringen en verbeter waar nodig je processen.
15. Zet tijdelijk betaalde zoekresultaten (SEA) in om negatieve zoekresultaten voor te zijn.

Verspreiden

Al je content is beschikbaar op je recruitmentsite, op je blog en op al je social media pagina´s. Zorg je ervoor dat je content niet alleen aantrekkelijk, maar ook eenvoudig te delen is, dan zal je zien dat interessante blogs, artikelen, foto´s, films e.a. online makkelijker verspreid worden. Aanvullend plaats je uiteraard in al je online bedrijfsprofielen, vacatures, berichten en e-mails de links naar je social media pagina's. Voeg je aan al je content relevante trefwoorden toe, dan begrijpt een zoekmachine (Google) sneller waar je foto's, video's en artikelen over gaan, en weten kandidaten je ook nog eens beter te vinden.

16. Communiceer de links naar je social media profielen (via externe websites, e-mail, etc.).
17. Plaats links naar je social media profielen in persberichten die verspreid worden.
18. Laat je social media profielen naar elkaar verwijzen.
19. Voeg social media buttons toe aan je 'werkenbij' website, zoals een 'Share on Facebook' button.
20. Voeg veel relevante zoekwoorden toe aan foto's op Flikr, Pinterest en Instagram, of video's op YouTube, zodat zoekmachines begrijpen waar je content over gaat. 

Social media en campus recruitment

De online- en offlinewereld lopen voor studenten steeds meer in elkaar over. Bovendien spelen social media een steeds voornamere rol bij de oriëntatie op een stage of eerste werkgever. Wil je jezelf als aantrekkelijke werkgever positioneren, dan dien je ook online deel uit te maken van het leven van je doelgroep. Social media zijn hiertoe de voornaamste tools.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden