/
/

3 belangrijke principes voor het werven van HBO - WO studenten en starters

Hoe laat je anderen ervaren dat jij de beste keuze bent? Dit is natuurlijk je uitdaging als campus recruiter.  In deze blog deel ik drie principes met je die je kunnen helpen bij de werving van hoogopgeleide studenten en starters.

1. know you - like you - trust you - work for you

Heel logisch eigenlijk, en zo werkt het ook bij de werving van HBO en WO starters. Een student komt pas voor je werken als deze je vertrouwt en er zeker van is dat je een aantrekkelijke werkgever bent (trust you). Je zou zelf immers ook niet voor iemand willen werken als je deze persoon, of dit bedrijf niet vertrouwt, toch?

Om vertrouwen te realiseren onder potentiële kandidaten, moeten deze kandidaten je eerst interessant vinden als werkgever (like you), anders is er voor een talent geen reden om te willen ondervinden of hij / zij je (als werkgever) kan vertrouwen. Een bedrijf dat je niet als interessante werkgever ervaart, daarvoor ga je immers ook niet de moeite nemen om die beter te leren kennen, of wel?

Een werkgever die je niet kent, daar kun je natuurlijk geen mening over hebben. Dit bedrijf kun je dus ook niet interessant vinden om voor te werken. Een talent zal dan ook nimmer de moeite nemen, om een dergelijke werkgever beter te leren kennen.

Als schema ziet dit er zo uit:

Schema hoe je talent moet leren kennen

Dit heeft uiteraard implicaties voor de wervingsactiviteiten die je als werkgever wilt ontplooien, wil je dat een hoogopgeleide starter voor een baan kiest bij jouw bedrijf.

2. Stay in line!

HBO en WO studenten bekend maken met je bedrijf, dat is een proces. Een proces dat je liever niet onderbreekt. Zie het als in de rij staan bij de kaartverkoop van een geweldig concert.

De beloning van je lange wachten ligt helemaal aan het einde van de rij: jouw toegangskaarten! Blijf je in de rij staan, dan komen deze kaarten steeds meer binnen handbereik. Stap je ergens uit de rij, dan sluit je op een later moment weer achter in de rij aan.

Dit is eenvoudig te vertalen naar het opbouwen je naamsbekendheid onder HBO en WO talent. Stop je er (tijdelijk) mee, dan zakt je bekendheid snel weg en voordat je het weet kun je weer op (bijna) nul beginnen, ongeacht je eerdere inspanningen. Zonde, en dat niet alleen.

3. Val op, ben anders 

Werkgevers verdringen elkaar rondom interessant talent, maar waarom zou dat talent uiteindelijk voor jouw bedrijf kiezen als eerste werkgever?

Waarom val jij op in de massa? Hier kunnen heel veel redenen voor zijn, doch, ga jezelf eens na, welke dingen maken de meeste indruk op je en onthoudt je daardoor het makkelijkst? Precies, de dingen die opvallen en die onderscheidend zijn juist doordat ze zo uniek en anders zijn.

Beoordelingsformulier

Wil je opvallen in de massa en hoogopgeleid talent interesseren in een carrière bij jouw bedrijf, zorg dan dat je anders bent. Zo ben je het meest succesvol bij het bereiken en werven hoogopgeleid talent voor je organisatie.

Succesvol HBO - WO studenten en starters werven

Bij het opbouwen van naamsbekendheid en bij de benadering van talent hebben we allemaal de kans om op te vallen; om opmerkelijk te zijn. Kun je dit volhouden, dan zullen talenten zien dat jouw bedrijf anders is dan de rest van de werkgevers dat zich aandient. Vervolgen we dit  naar de eindfase van de werving van talent voor je organisatie,  dan staat vertrouwen gelijk aan geïnteresseerde kandidaten. Een feit dat in de strijd om talent het verschil maakt.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, 2at en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden