/
/

4 tips voor een succesvolle opvolging na afloop van een carrière-evenement voor studenten

Een carrière-evenement voor studenten is de uitgelezen mogelijkheid om met toptalent in contact te komen. Je presenteert je als bedrijf bijvoorbeeld op een bedrijvendag of carrièrebeurs of organiseert zelf een inhousedag. Tijdens zo’n dag spreek je veel toptalent, dat je ook na afloop van het evenement enthousiast wil houden voor je organisatie. Voorkom dus dat de CV’s van kandidaten op je bureau blijven liggen of onderop een stapel belanden. Wanneer jij dit talent vergeet op te volgen, zullen zij ook jouw bedrijf snel vergeten. Een gemiste kans en eeuwig zonde van de energie en tijd die je in het evenement gestopt hebt. In deze blog geef ik je 4 tips om je te helpen bij een succesvolle opvolging na afloop van een carrière-evenement voor studenten.

1. Opvolging begint al op het evenement!

Een goede opvolging start al tijdens het evenement. Om studenten na afloop op te kunnen volgen heb je hun gegevens nodig. Zorg er daarom voor dat de vertegenwoordigers van je bedrijf, weten welke gegevens ze van interessant talent dienen te verzamelen. Met een overzichtelijk invulformulier voorkom je veel werk achteraf. Zorg dat er op dat formulier ook de mogelijkheid is om een korte notitie te maken met extra informatie over de gesproken student. Met deze gegevens kun jij interessant talent na afloop van het evenement op een efficiënte en structurele manier opvolgen.

2. Eerste werkdag na het evenement

Voor de opvolging kun je al veel voorbereidend werk doen. Zo is het aan te raden om al een e-mail klaar te hebben staan die je na afloop van het evenement direct kunt versturen naar de gesproken/deelnemende studenten. Met deze e-mail bedank je de studenten voor hun interesse in je bedrijf en geef je aan binnen 72 uur contact met ze op te nemen. Deze e-mail zorgt voor een tweede positieve associatie van de bezoekers met je bedrijf. Houd in je achterhoofd dat talent namelijk niet enkel met jouw bedrijf in gesprek gaat, maar dit ook zal doen met je concurrenten. (Top) talent ligt niet voor het oprapen, handel dus direct en adequaat.

3. Actie!

In de campus recruitment wereld zijn er meer kapers op de kust. Zorg er dus voor dat je na het evenement snel tot concrete acties overgaat. Plan zo snel mogelijk een afspraak in met interessant talent dat direct interessant is voor je organisatie. Wanneer je daarnaast een grote lijst hebt met bezoekers die nog midden in hun studieperiode zitten, is het aan te raden om een talentpool te openen waarin je deze groep opneemt. Deze groep kan namelijk de komende tijd interessant worden voor je openstaande stagevacatures en startersfuncties. In mijn eerder geschreven blog geef ik je 5 Redenen om nu in een talentpool te investeren.

4. Bepaal het effect en evalueer

Het is voor jezelf van belang dat je een deelname aan een evenement of het organiseren van een inhousedag evalueert, zodat je er je voordeel mee kunt doen in de toekomst. Het helpt je om te beoordelen wat de waarde van het evenement voor je bedrijf is geweest. Vragen die je jezelf daarbij kunt stellen zijn: heb ik mijn doelstellingen behaald? En heeft het evenement een bijdrage geleverd aan mijn naamsbekendheid, employer branding en werving van talent?

Je kunt ook conclusies trekken uit de ervaringen van deelnemende personen. Het is daarbij raadzaam om direct na afloop van het evenement de dag samen te evalueren.  Wat ging er goed? Wat ging minder goed? Leg de zaken die je kunt aanpassen, behouden of verbeteren vast in een document zodat je toekomstige evenementen succesvoller kunt laten verlopen.

Return on investment

Voor een maximaal resultaat na een evenement investeeer je dus niet alleen in het evenement zelf, maar zeker ook in de opvolging. Met behulp van bovenstaande tips verhoog je het rendement van een inhousedag of de deelname aan een bedrijvendag of carrièrebeurs. 

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het organiseren en begeleiden van activiteiten op onderwijsinstellingen, veelal in samenwerking met studieverenigingen. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden