/
/

Je Employer Branding Strategie opzetten in 5 stappen

Je Employer Brand is het beeld dat er bestaat van je organisatie als werkgever. Het behoeft geen toelichting dat een aantrekkelijk Employer Brand ervoor zorgt dat je een goede positie hebt voor het aantrekken (en behouden) van talent. Ieder bedrijf heeft een employer brand, maar de vraag is, hoe verkrijg je een aantrekkelijk Employer Brand? En belangrijker nog, hoe communiceer je dat aantrekkelijke Employer Brand naar de juiste mensen: jouw ideale medewerkers?

succesvol_employer_brand
 
De sleutel hiertoe is een gestructureerde en doelgerichte inzet van Employer Branding. In mijn visie is dit de strategie die bedrijven gebruiken om zich een aantrekkelijke werkgever te maken voor huidig en toekomstig talent, dat perfect past bij de organisatie. Met andere woorden, Employer Branding is het beïnvloeden van je Employer Brand, waarbij je aan de juiste mensen overbrengt waarom je een aantrekkelijke en unieke werkgever bent. Het doel hiervan is om het eenvoudiger te maken om goede medewerkers aan te trekken. Of belangrijker nog, om de top talenten aan te trekken die je als organisatie nodig hebt.

Zeker als je jezelf op hoogopgeleide studenten en starters richt, is Employer Branding essentieel. Ik ga je daarom, in vijf duidelijke stappen, uitleggen hoe je jouw Employer Branding Strategie op kunt zetten.

Stap 1: het vooronderzoek van je Employer Branding Strategie

Om je Employer Branding succesvol op te kunnen zetten, is het belangrijk dat je eerst je huiswerk doet. Je hebt veel informatie nodig en deze informatie dient actueel te zijn. Je gaat deze informatie namelijk gebruiken om keuzes te maken. Voordat je aan Employer Branding kunt doen, en daarmee een gewenst resultaat kunt behalen, is daarom (geregeld) gedegen onderzoek nodig. Wat je in kaart wilt brengen zijn de volgende 5 punten:

  • Breng de wervingsbehoefte (aan starters en young professionals) van je organisatie in kaart en definieer de doelgroepen waar je je op gaat richten;
  • Zorg dat je te weten komt hoe deze doelgroepen je beoordelen als werkgever;
  • Leer de wensen en behoeften van je belangrijkste doelgroepen kennen, met betrekking tot het kiezen van een eerste werkgever;
  • Zorg dat je inzicht verkrijgt in de middelen en communicatiekanalen die je doelgroepen inzetten voor het vinden van hun eerste werkgever;
  • Onderzoek wat je positie is ten opzichte van je belangrijkste concurrenten, voor het aantrekken van talent uit jouw gekozen doelgroepen;

Stap 2: ken je Employer Value Proposition

De mix van factoren die jouw bedrijf een fantastische plek om te werken maakt, is je Employer Value Proposition, ook wel EVP genoemd. De redenen waarom medewerkers bij je willen blijven werken en waarom studenten voor jou als werkgever willen kiezen zijn uniek. Je Employer Value Proposition helpt je om hoogopgeleide studenten te overtuigen om voor jouw organisatie te kiezen, en om talent aan te trekken dat bij jouw organisatie past. Communiceer je jouw Employer Value Proposition op de juiste manier, dan profiteer je van een groeiende talentpool en medewerker betrokkenheid, en van een potentiële daling in salariskosten.

Om tot een sterke en waarheidsgetrouwe Employer Value Proposition te komen, betrek je de medewerkers van je organisatie bij het samenstellen hiervan. Via intern onderzoek maak je per doelgroep inzichtelijk wat jou uniek maakt als werkgever. Dit is een stevig onderzoek, maar het geeft je een schat aan informatie. Door het betrekken van de medewerkers van je organisatie, zorg je er bovendien voor dat je Employer Value Proposition gedragen (en uitgedragen) zal worden door je eigen medewerkers. Het helpt je daarnaast om op aantrekkelijke en waarheidsgetrouwe wijze te communiceren en om een aansprekende en unieke employer message vorm te geven.

Case: Ontdek hoe Natural Talent de Employer Value Proposition van Fluor heeft ontwikkeld

Stap 3: bepalen hoe je je Employer Branding gaat communiceren

Door je Employer Value Proposition (stap 2) samen te brengen met de wensen en behoeften van je belangrijkste doelgroepen (stap 1), kun je jouw Employer Message gaan bepalen. Je borgt hiermee dat je een waarheidsgetrouw beeld gaat communiceren naar potentiële kandidaten, en dat je daarbij gebruik maakt van de voornaamste en meest attractieve factoren. Gezien je inmiddels ook weet op welke doelgroepen je communicatie gericht dient te worden, en via welke middelen en kanalen je hen het meest efficient en effectief kunt bereiken (beiden stap 1), heb je nu alle tools in handen om een succesvolle communicatiestrategie op te stellen. 

Stap 4: geef deze communicatiemiddelen vorm

In deze stap heb je een duidelijk doel. Je wilt er voor zorgen dat je de juiste woorden en afbeeldingen kiest voor het overbrengen van je Employer Message, en dat de vormgeving van je communicatiemiddelen aansluit bij de reguliere marketing- en communicatie uitingen van je bedrijf. Gezien organisaties tegenwoordig een grote diversiteit aan communicatiekanalen gebruiken is het essentieel dat het communicatiemateriaal dat je ontwikkelt voor alle kanalen dezelfde look en feel krijgt. Het zorgt ervoor dat je doelgroepen de uitingen gaan herkennen en relateren aan je employer message, ongeacht of zij je boodschap tegenkomen op je recruitmentsite, social media, een bedrijvenbeurs of hun onderwijsinstelling. Herkennen leidt immers tot kennen en dat is wat je wil bereiken.

Stap 5: start met je Employer Branding

Met een gerichte communicatiestrategie in de hand, en aansprekende communicatiemiddelen om in te zetten, is het nu tijd voor implementatie. Je kunt starten met je Employer Branding en studenten enthousiast gaan maken voor een carrière bij je bedrijf. Ben je eenmaal bezig, vergeet dan niet om je inspanningen ook te monitoren. Stel duidelijke targets op die je wilt bereiken en meet de resultaten die je behaalt. Waar nodig stuur je bij. Het actueel houden van de informatie uit stap 1 en 2 helpt je om de juiste keuzes te blijven maken.

Case: Bekijk de Employer Branding campagne die Natural Talent voor Bosch heeft ontwikkeld

Conclusie

Het zekerstellen van een pijplijn met talent dat past bij de organisatie is één van de voornaamste taken van een (campus) recruiter. Om hier in te slagen dien je aan de juiste mensen over te brengen waarom je een aantrekkelijke en unieke werkgever bent. Dat realiseer je via de 5 stappen in deze blog.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van unieke Employer Value Propositions, die we vervolgens omzetten in een Employer Brand. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, SCA en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden