/
/

6 manieren om delen via social media te stimuleren

Vele studies bevestigen wat je vast al vermoedde: hetgeen vrienden en bekenden een student aanraden vertrouwt deze in 92% van de gevallen. Vertel talent daarom niet alleen zelf waarom je een interessante werkgever bent, maar laat studenten die jou een aantrekkelijke werkgever vinden dit ook vóór je vertellen. De beste manier om dit te doen is via social media. Maar hoe creëer je interactie en hoe genereer je structureel meer volgers zodat studenten jouw boodschap ook daadwerkelijk kunnen verspreiden? Ik geef je 6 creatieve manieren waarmee je jouw social media volgers kunt inspireren en engageren en gelijktijdig je aantal volgers kunt laat groeien. 

 Notificaties van verschillende sociale netwerken

1. Maak het delen van je content een spel

Studenten houden van competitie, en ze houden van winnen. Speel je in op dit competitieve ‘gaming’ instinct, dan stimuleer je jouw volgers om je content te delen en haal je vele nieuwe studenten naar je pagina.

2. Identificeer influencers

Zodra je vanaf jouw recruitmentwebsite een campagne draait die je koppelt aan je social media, en de studenten die je content delen volgt, dan zal je zien dat een relatief kleine groep ‘fans’ verantwoordelijk is voor een groot percentage van je websitebezoekers. Deze fans zijn je ‘influencers’, het is belangrijk dat je deze groep leert kennen.

3. Erken en beloon influencers

Jouw ‘influencers’ helpen je om jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever te verkopen, tenminste, als je ze de kans hiertoe geeft. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat jouw fans je berichten verspreiden en je boodschap versterken, terwijl veel van je concurrenten hen precies hetzelfde vertellen? Influencers worden gemotiveerd door hun status en de invloed die ze uitoefenen op jouw communicatie en op andere volgers. Creëer daarom een persoonlijke band met deze studenten en beloon hen voor het goede werk dat ze voor je doen!

4. Raak je volgers persoonlijk

Studenten zullen je berichten eerder delen als zij het gevoel hebben dat dit iets goeds teweeg zal brengen. Maar wat kan dat zijn? Blijf dicht bij jezelf en kies een (actueel) sociaal doel dat past bij je organisatie. Lidl gaf bijvoorbeeld 10.000 voedselpakketten aan de voedselbank na een bijzonder geslaagde Twitter actie. Zodra studenten zich met jouw sociale doel kunnen identificeren zullen ze bereid zijn om het te delen met hun vrienden waarbij zij veel zichtbaarheid voor je creëren, je naamsbekendheid vergroten en je employer brand enorm versterken. 

5. Geef je volgers iets exclusiefs

Iedere student wil zich speciaal voelen, en dé manier om jouw volgers zich speciaal te laten voelen is door hen iets exclusiefs te bieden. Iets dat niet-volgers niet krijgen, of waar niet-volgers geen toegang toe hebben. De eerste versie van een nieuw product, een leuke oppepper in de tentamenperiode, een kijkje achter de schermen of een ontmoeting met de CEO bijvoorbeeld als beloning voor het delen van een bericht. En omdat de echte kracht van je social media in handen ligt van jouw influencers, het kleine groepje volgers dat de meeste ‘buzz’ genereert, beloon je hen extra voor bijvoorbeeld iedere nieuwe aanmelding die zij bewerkstelligen.

6. Laat waardevolle content co-creëren

Je kunt campagnes creëren waarbij iedereen wint. Door jouw volgers te laten kiezen voor het exclusieve voordeel dat ze graag ontvangen, of voor het evenement dat je speciaal voor hen organiseert, weet je zeker dat zij het met hun vrienden zullen delen. Jij bent uiteraard degene die hiervan profiteert dankzij de vele nieuwe studenten die daardoor je pagina bezoeken. 

Ken je volgers en laat hen je aanraden

Social media zijn meer dan een communicatiekanaal of een tactiek binnen campus recruitment. Ze zouden verbonden moeten zijn met ieder aspect van je arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Creëer bijzondere, uitnodigende content en geef studenten een reden om hun ‘liefde’ voor jouw bedrijf te delen met anderen. Het bepaalt de mate waarin jouw boodschap wordt gehoord door studenten en daarmee het succes van jouw arbeidsmarktcommunicatie en van jouw campus recruitment. Laat je volgers duizenden peer-to-peer aanbevelingen voor je verspreiden en maak hen krachtige ambassadeurs voor je organisatie. Je zult zien dat jij degene bent die hiervan profiteert.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in strategische online marketing gericht op de jong talent. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch, Calco, ASML, TMC en A.T. Kearney. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden