/
/

6 manieren om het aantal volgers van je Facebook bedrijfspagina te laten groeien

Recruiteren via Facebook is momenteel heel normaal. Maar hoe ga je die interessante studenten en jonge talenten vinden die geïnteresseerd zijn in jouw organisatie? Door een bedrijfspagina op Facebook te zetten hoop je dat deze talenten je organisatie gaan volgen. Maar dan? Ik geef je 6 manieren om meer volgers te verkrijgen voor je Facebook Bedrijfspagina.

1. Maak een goede eerste indruk

Eerste indrukken zijn belangrijk. De omslagfoto en profielfoto van je Facebookbedrijfspagina vormen het visitekaartje van je pagina én van je bedrijf. Zorg er daarom voor dat de gehele lay-out goed aanvoelt, er mooi uitziet en direct de juiste boodschap overbrengt. Stem het gebruik van de omslagfoto en de profielfoto bijvoorbeeld op elkaar af, zoals Capgemini heeft gedaan. Bedenk je gelijktijdig dat je profielfoto continu zichtbaar is in nieuwsoverzichten en tijdlijnen van je volgers en dat je daar dus je logo in wilt verwerken. Waar je ook voor kiest, de omslagfoto en profielfoto vormen je belangrijkste visuele wapens voor een verpletterende eerste indruk.  

Facebookpagina Werken bij Capgemini

2. Laat zien wie je bent

Als een student op je pagina terechtkomt, is het belangrijk dat hij of zij ziet en leest wie je bent, en waar je als bedrijf voor staat. Wat is je bedrijfscultuur? Hoe is het om bij je bedrijf stage te lopen, of een traineeship te volgen? Hoe behandel je je medewerkers en wat zijn de carrièrekansen voor een starter? Op je Facebookpagina zal je weinig resultaat boeken wanneer je zelf gaat vertellen wat je allemaal aanbiedt en doet. Probeer daarom eens een andere insteek en laat de mens achter het bedrijf naar voren komen, zoals onze klant Calco dat doet met haar ambassadeurs. Studenten vinden het namelijk interessant om uit de eerste hand te horen hoe het is om bij je te werken.

3. Probeer je volgers actief te betrekken

Hoe zorg je ervoor dat een bericht dat je op je Facebookbedrijfspagina zet veel studenten bereikt? Eigenlijk is het heel simpel: door niet jezelf, maar je volgers centraal te stellen. Neem bijvoorbeeld een stelling in waardoor je volgers zich geroepen voelen om te reageren, stel een vraag die leeft onder je volgers (zoals Rabobank in onderstaande afbeelding), of haak met een afbeelding in op een actualiteit, zodat het aantrekkelijk wordt om deze te delen. Door ervoor te zorgen dat volgers op je updates reageren houd je hen betrokken bij je pagina (wat erg goed is voor je edgerank), en zorg je er bovendien voor dat jouw volgers je helpen om studenten te bereiken die je pagina nog niet volgen.

Bericht Werken bij Rabobank

4. Reageer!

Je Facebookbedrijfspagina is bij uitstek geschikt om laagdrempelig met studenten te communiceren. Dit is uiteraard ook wat je wilt: interactie. Wat goed is om te weten, is daarom dat het grootste deel van je volgers inactief is. Ze volgen je berichten, maar reageren in principe nergens op. Slechts een klein percentage van je volgers reageert op je updates (gemiddeld ga ik uit van de 90-9-1 regel, waarbij 90% van je volgers inactief is, 9% zeer beperkt actief en slechts 1% enigszins actief). Het kleine percentage volgers dat actief de interactie met je aangaat wil je daarom koesteren. Zij zorgen er immers voor dat je Facebookpagina bestaansrecht heeft. Reageer dus op hun opmerkingen, beantwoord hun vragen en bedank hen af en toe simpelweg eens voor bijvoorbeeld een antwoord die zij geven of suggestie die zij doen, zoals ABN AMRO in onderstaand voorbeeld.

Online Gesprek Werken bij ABN Amro

5. Stem je updates af op je doelgroep

De opmaak en frequentie van je updates hebben uiteraard veel invloed op het aantal nieuwe volgers dat je aantrekt (en op het aantal volgers dat afhaakt). De beste kans op interactie met studenten heb je bijvoorbeeld als de tekst van je berichten maximaal 140 tekens lang is. Ook de frequentie en het tijdstip waarop je berichten deelt zijn belangrijke factoren. Aan te raden is om tussen de 2 en de 5 berichten per week op je bedrijfspagina te plaatsen. Dat is behapbaar en zorgt ervoor dat je kwaliteit kunt blijven bieden. Probeer er daarnaast achter te komen op welke tijdstippen jouw volgers het meest actief zijn en waarop je dus de meeste interactie kunt realiseren. Zo haal je maximaal rendement uit ieder bericht.

6. Roep hulptroepen in

Is je pagina dik in orde en weet je de juiste snaar te raken bij studenten? Dan is het tijd om hulptroepen in te schakelen. Informeer je collega’s over het bestaan van je Facebookbedrijfspagina en over het doel dat je er mee wilt bereiken. Vraag hen vervolgens om je te helpen om dat doel te realiseren. Het enige dat zij daarvoor hoeven te doen is af en toe reageren op een update die je plaatst. Dit kan door een bericht te liken, een reactie te plaatsen of een bericht te delen met hun eigen netwerk. Als trotse medewerkers van je organisatie zullen zij deze kleine moeite graag voor je nemen. Met elkaar zorg je zo voor een levendige pagina en een groeiende groep geïnteresseerde studenten die via je Facebookpagina kennis maakt met je organisatie.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden