/
/

6 onderdelen die tijdens je Inhousedag op het programma moeten staan

Wil je een inhousedag organiseren voor het werven van studenten, maar heb je geen idee hoe zo’n innoverende dag eruitziet? In deze blog geef ik je de 6 onderdelen die niet mogen ontbreken op jouw inhousedag. Ze helpen je om je organisatie van de beste kant te laten zien en bezoekers te inspireren. 

Inhousedag gesprek

1. Algemene bedrijfspresentatie

Of je nu een klein of groot bedrijf bent, studenten willen precies weten wie je bent, wat je doet en hoe je bedrijfscultuur eruitziet. Begin de dag daarom met een algemene bedrijfspresentatie. Zo heet je de studenten welkom en direct je bedrijfsvoering verhelderen. Door dit te onderbouwen met cijfers en foto’s maak je je verhaal levendig en bied je studenten de mogelijk om hun brandende vragen te stellen. 

2. Workshop(s) 

Een perfecte manier om je producten levendig én studenten er optimaal kennis mee te laten maken is een workshop. Daarmee geef je deelnemers de kans om hun opgedane kennis (tijdens hun studie) in de praktijk te brengen en krijg jij een goed beeld van de capaciteiten van de verschillende studenten. Bovendien zorgt het ook voor feeling van de deelnemers met je producten en werkwijze. Ook zij kunnen zo beoordelen of dit werk bij hen past. 

Door een wedstrijdelement aan de workshop te koppelen verhoog je de betrokkenheid van studenten en kun je nog beter het beste talent uit de groep pikken en deze vervolgens opnemen in je talentpool

3. Rondleiding 

Een belangrijk onderdeel van een inhousedag is de rondleiding. Dit biedt studenten de optimale kans om te proeven van de bedrijfscultuur binnen je organisatie. Of er nu een productieproces in je bedrijf plaatsvindt of niet, studenten willen altijd zien hoe werkplekken eruitzien en de werksfeer proeven. Ze willen kunnen beoordelen of de omgeving bij hen past. 

4. Careerwall / Vacature plein

Deelnemers van je inhousedag willen graag weten wat de mogelijkheden voor hen zijn binnen jouw bedrijf. Dit geldt zowel voor meeloopstages, afstudeeropdrachten, traineeships als startersfuncties. Ze willen daarbij graag precies weten wat de mogelijkheden en ontwikkelkansen zijn met hun achtergrond, opleiding en interesses. 

Je kunt als bedrijf een speciale wand (Careerwall) inrichten waarop alle vacatures naast elkaar hangen of je kunt in een aparte ruimte een vacatureplein creëren waar bezoekers je vacatures kunnen bekijken. Het is daarbij wel belangrijk dat er voldoende recruiters aanwezig zijn waar studenten mee in gesprek kunnen gaan. Zij kunnen vervolgens een eerste selectie maken van interessante kandidaten.  

Studenten op een Inhousedag

5. Afsluitende borrel   

Je kunt je innoverende inhousedag het beste afsluiten in een informele setting, tijdens een borrel. Dit sluit de dag prettig af en je geeft studenten daarmee de kans om nog op een informele manier te praten met medewerkers uit alle lagen van je organisaties. Daarnaast biedt het je de kans om gegevens uit te wisselen met interessant talent. Ook is dit een mooi moment om de prijsuitreiking te doen van het winnende team uit de workshop. 

6. Evaluerende enquete

Er bestaat altijd ruimte voor verbetering, laat bezoekers daarom ter afsluiting een enquête invullen. Het helpt je om de dag beter te kunnen evalueren en verbeterpunten op te stellen voor de toekomst. Je kunt de studenten een goodiebag overhandigen om hen te stimuleren de enquête in te vullen. Je kunt deze bijvoorbeeld vullen met informatie, een pen, notitieblok en leuke goodies (bijvoorbeeld een power charcher of usbstick). Dit zorgt er direct voor dat studenten ook na je inhousedag, thuis, nog met je bedrijf in aanraking komen.  

Organiseer een succesvolle inhousedag!

Door bovenstaande 6 onderdelen op te nemen in het programma van je inhousedag, ben je verzekerd van een interessant en compleet programma. Je zorgt er voor dat talent een perfect beeld heeft van de sfeer en bedrijfscultuur én kunt het best passende talent voor je organisatie selecteren voor je talentpool. Een zeker recept dus voor een geslaagde inhousedag!

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het organiseren van succesvolle inhousedagen. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, Fokker, Stedin en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden