/
/

6 redenen om nu je recruitmentsite onder handen te nemen

Binnen campus recruitment heb je twee belangrijke bronnen voor het invullen van de stageplaatsen, startersfuncties en traineeships: je talentpool en je recruitmentsite. Beide wervingskanalen wil je optimaal ingericht hebben. Op basis van onderstaande 6 redenen kun je nagaan of het tijd is om dit jaar jouw recruitmentsite onder handen te nemen. 

1. Je website is slecht vindbaar

Een slecht vindbare recruitmentsite zorgt ervoor dat je goede kandidaten misloopt. Staat jouw website niet op de eerste pagina in Google wanneer je zoekwoordcombinaties gebruikt waarmee jouw voornaamste doelgroepen naar een stage, baan of traineeship zoeken? Besteed dan aandacht aan SEO; de zoekmachine optimalisatie van je recruitmentsite. Wil je snel resultaat, kies dan voor een combinatie met SEA, oftewel adverteren in Google. Wij hebben daar goede ervaringen mee.

2. Sollicitanten sluiten niet aan op je EVP

Krijg je veel sollicitaties binnen van studenten die weliswaar aansluiten op de functie-eisen, maar die qua persoonlijkheid niet bij je bedrijfscultuur passen? Misschien ben je op je recruitmentsite niet duidelijk genoeg over je EVP (employer value proposition - hetgeen dat jouw bedrijf uniek maakt) van je organisatie. Duidelijke communicatie van je EVP zorgt ervoor dat je het juiste type kandidaten enthousiasmeert. Het brengt het aantal niet-passende sollicitanten omlaag en bespaart je een hoop tijd om hen af te wijzen.

3. Tijd per bezoeker op je website is laag

De tijd die een student op je recruitmentsite doorbrengt zou tussen de 2 en 3 minuten moeten liggen. Blijven studenten (substantieel) korter op je website, dan heeft je recruitmentsite waarschijnlijk te maken met ontwerp- of gebruiksvriendelijkheidsproblemen. Studenten vinden mogelijk niet de content die zij zoeken (onduidelijke navigatie), de flow op je website kent onderbrekingen en/of je content wordt door studenten inhoudelijk en visueel als onaantrekkelijk beoordeeld. Gevolg is dat bezoekers (te) snel afhaken en dat potentiële kandidaten verloren gaan.

4. Bouncepercentage is hoog 

Het bouncepercentage van je website is volgens Google het percentage sessies waarbij een bezoeker op je recruitmentsite binnenkomt, en deze vervolgens verlaat zonder ergens op te klikken. Is dit bouncepercentage op je website hoog (boven de 40%, blog- en nieuwspagina’s uitgezonderd), dan heb je reden tot zorgen. Blijkbaar bied je een bezoeker niet wat deze verwacht en prikkel je de student onvoldoende om verder te kijken op je website.

 

Meer weten? Download ons gratis e-book!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

 

5. Aantal sollicitanten is onvoldoende

Op basis van je recruitmentsite zou je een substantieel aantal van je stage-, starter- en traineesposities in moeten kunnen vullen. Veel bedrijven lukt het echter niet om dit met hun recruitmentsites te realiseren. De website levert voor hen niet het aantal sollicitanten op dat wenselijk is. Geldt dat voor jou ook? Tijd om je website eens onder de loep te nemen!

6. Je website is niet afgestemd op verschillende devices

Het percentage studenten dat recruitmentsites via hun mobiele telefoon of tablet bezoekt stijgt al jaren. Afhankelijk van je exacte doelgroep kun je erop rekenen dat tenminste 20 tot 25% van je bezoekers je website via mobiel of tablet bezoekt. Op recruitmentsites die wij beheren is 30% geen uitzondering. Is jouw website niet geschikt om op ieder device en schermformaat te gebruiken, dan is dit je topprioriteit voor het aankomende jaar.

Conclusie

Zijn een of meerdere genoemde punten van toepassing op jouw recruitmentsite? Bedenk je dan dat je goede kandidaten misloopt en onnodig veel tijd, geld en energie stopt in het werven van stagiairs, starters en trainees via alternatieve kanalen. De hoogste tijd om je recruitmentsite onder handen te nemen. Hulp nodig? Neem gerust contact met me op.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen en optimaliseren van recruitmentsites. We behalen successen voor klanten als Calco, Bosch en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Het beste talent vind je met een eigen recruitmentsite!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

Gratis downloaden