/
/

Maak online solliciteren makkelijker op je website met deze 7 tips

De centrale doelstelling van een recuitmentsite is om goede en bij jou passende kandidaten aan te trekken door middel van online sollicitaties. De vacatures nemen daardoor een voorname plaats in binnen de website. Online solliciteren moet daarom zo prettig mogelijk zijn voor de websitebezoeker. De ervaring van een potentiële werknemer gedurende het sollicitatieproces, van het eerste bezoek tot afronding van de procedure, wordt omschreven als de ‘candidate experience’. Ik geef je 7 tips om de ‘candidate experience’ te optimaliseren op je recruitmentwebsite en het aantal online sollicitaties te laten groeien.

1. Plaats directe koppeling naar vacatures

De vacatures nemen een centrale rol in binnen je recruitment website. Deze vacatures dienen dus ook makkelijk vindbaar te zijn middels een directe koppeling van de homepage en via een directe koppeling in de navigatiebalk. De drempel om vacatures te bekijken moet geminimaliseerd worden. Als de bezoeker de vacatures niet makkelijk kan bereiken, zal het aantal online sollicitaties ook minder worden.

2. Maak het mogelijk om vacatures te filteren

De kandidaat wil graag enkel de voor hem interessante vacatures bekijken. De totale set van openstaande vacatures moet een student gemakkelijk kunnen filteren op vakgebied, ervaring en opleidingsniveau. Aanvullende filtermogelijkheden waaraan gedacht kan worden zijn regio (afstand tot het werk), contracttype (stage, traineeship, vast) en het aantal contractuele uren. De filteropties zijn mede afhankelijk van het aantal openstaande vacatures dat je hebt. Bedrijven met weinig vacatures, hebben mogelijk genoeg aan een duidelijke omschrijving van bovenstaande punten in het vacatureoverzicht. Weeg af wat in jouw situatie de beste optie is.

3. Zorg voor een heldere vacatureomschrijving

Op basis van een vacatureomschrijving maak je de kandidaat enthousiast voor de functie. Want niet alleen het bedrijf moet hem of haar aanspreken, maar zeker ook de vacature. Blijf dus niet te globaal in je vacatureteksten, maar geef een gedegen uitleg over de inhoud van de functie en laat de vacaturetekst aansluiten op de doelgroep. Maak zinnen kort en bondig en maak bij opsommingen gebruik van bulletpoints. Wat minimaal in de vacaturetekst naar voren moet komen is het profiel van gezochte kandidaat en de functieomschrijving.

 

Meer weten? Download ons gratis e-book!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

 

4. Geef uitleg over de online sollicitatieprocedure

Studenten houden van transparantie. Transparantie bied je ook door helderheid te geven over de online sollicitatieprocedure. Uit onderzoek blijkt dat kandidaten veel waarde hechten aan hetgeen ze kunnen verwachten na hun sollicitatie via je recruitmentwebsite. Beantwoord dus vooraf deze vragen: 

  • Tot wanneer kan er gesolliciteerd worden?
  • Hoe zal de sollicitatieprocedure er verder uitzien?
  • Binnen hoeveel weken zal een kandidaat een reactie ontvangen?
  • Maakt een assessment onderdeel uit van de sollicitatieprocedure? 
  • Wat is de verwachte startdatum van de functie?

5. Bied laagdrempelige contactmogelijkheid met manager of recruiter

Door een uitgebreide en heldere vacatureomschrijving en uitleg over de online sollicitatieprocedure bespaar je jezelf ook tijd. Door uitgebreide informatie te geven, is een groot deel van de vragen van kandidaten al ondervangen. Je kunt dus minder telefoontjes verwachten. Echter zal je niet alles kunnen ondervangen. Zorg dus voor een laagdrempelige contactmogelijkheid met de manager (functie inhoudelijke vragen) en recruiter (sollicitatie inhoudelijke vragen). Het plaatsen van een foto van de verantwoordelijke manager en recruiter verlaagt de drempel om contact op te nemen.

6. Maak het online sollicitatieformulier helder en bondig

Onoverzichtelijke en uitgebreide sollicitatieformulieren zorgen ervoor dat kandidaten het sollicitatieproces verlaten. Dit mag natuurlijk nooit gebeuren. Vraag enkel naar informatie die relevant is voor de eerste sollicitatieprocedure. In de nieuwste systemen kun je een koppeling maken met LinkedIn of automatisch het CV in laten lezen. Dit soort automatisering maakt het sollicitatieproces eenvoudiger. 

7. Verzend een e-mail na het ontvangen van de online sollicitatie

Zend een automatische e-mail als je de sollicitatie in goede orde hebt ontvangen. Mocht je dat niet doen, dan gaan kandidaten twijfelen of de sollicitatie in goede orde ontvangen is en gaan kandidaten contact met je opnemen. Dus ben je onnodig tijd hieraan kwijt. Probeer de mail enigszins persoonlijk te maken, verzend deze dus vanuit de recruiter die verantwoordelijk is voor de vacature. Krijg je weinig sollicitaties binnen, dan kun je overwegen om dit proces handmatig uit te voeren.

Het online sollicitatieproces is cruciaal voor je Employer Branding

Of een sollicitant aangenomen wordt of niet, iedereen moet een positief gevoel overhouden aan je bedrijf en het verloop van de sollicitatieprocedure. Een sterk employer brand hangt namelijk voor een groot gedeelte af van de ‘candidate experience’. Door een positieve ervaring zal de kandidaat ook als ‘ambassadeur’ voor je optreden, maar heb je tevens een potentiële consument of toekomstig medewerker voor je gewonnen.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen en optimaliseren van recruitmentsites. We behalen successen voor klanten als Calco, Bosch en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Het beste talent vind je met een eigen recruitmentsite!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

Gratis downloaden