/
/

8 handvatten om jouw recruitmentsite op te zetten

Je recruitmentsite neemt een centrale plaats in binnen je arbeidsmarktcommunicatie. Voordat je aan de slag gaat met de ontwikkeling van je website denk je daarom goed na over de vereisten en de specifieke wensen die je hebt: je maakt een bouwtekening voor je werkenbij website. Maar wat moet je weten om deze bouwtekening te kunnen maken? Ik geef je 8 handvatten voor het opzetten van jouw recruitmentsite.
 

Website

Om je te helpen bij het maken van de bouwtekening maak ik onderscheid in 2 delen:

  • De ‘voorkant’ – Alles wat je ziet op de recruitmentsite.
  • De ‘achterkant’ – De techniek achter de recruitmentsite.

De voorkant – het aanzicht van de recruitmentsite

1. Bekijk andere recruitmentsites

Als je een huis wilt gaan bouwen, ga je ook eerst naar andere huizen kijken om te bepalen wat je mooi vindt. Het is zeer raadzaam om dat ook te doen als je een recruitmentwebsite gaat ontwikkelen. Kijk bij je concurrenten, maar ook op andere website om te bepalen wat je zelf mooi en functioneel vindt.

2. Trek je huisstijl door

Gebruik de kleuren van de corporate website ook op de recruitmentsite. Dit zijn de kleuren zoals vastgelegd in het huisstijlhandboek. Dit geeft de bezoekers een vertrouwd gevoel. En het zorgt direct voor herkenbaarheid. 

3. Trek employer brand door

Gezien al je on- en offlinecampagnes uitkomen bij je werkenbij website, trek je de stijl van deze uitingen door naar je recruitmentsite. Dat zorgt ook weer direct voor herkenning. Op basis van je employer brand overtuig je kandidaten om voor jouw bedrijf te kiezen en trek je kandidaten aan die bij de kernwaarden van je bedrijf passen. Wat onderscheidt jouw bedrijf van je concurrent? Waarom moet een kandidaat voor jouw organisatie kiezen?

4. Stem content af op je doelgroepen

Wat vinden je doelgroepen relevant om over jouw bedrijf te weten. Deze informatie moet krachtig op de website te vinden zijn. Vraag bijvoorbeeld je sollicitanten wat hen aantrekt in je bedrijf en welke informatie zij graag terug zouden willen zien op je recruitmentsite. Studenten dienen bijvoorbeeld op een totaal andere wijze aangesproken te worden dan mensen met veel ervaring. Houd hier rekening mee in de informatievoorziening. Voorkom lange lappen tekst, met name studenten zijn namelijk steeds visueler ingesteld.

5. Integreer functionaliteiten met toegevoegde waarde.

Je kunt een werkenbij website tegenwoordig zo gek maken als je wilt. Je komt de mooiste features tegen. Deze bepalen echter voor een groot gedeelte de kosten van je website. De basisfunctionaliteiten die ik adviseer te integreren zijn filmpjes, foto’s, testimonials van medewerkers en social media. Koppel de filmpjes aan je YouTube account. Gezien YouTube van Google is zorgt dit voor een betere vindbaarheid van je website.

De Achterkant – de techniek van je recruitmentsite

Je kunt nog zo’n mooi huis gebouwd hebben, als de elektriciteit en de leidingen niet goed zijn aangelegd dan is het huis waardeloos. Dat geldt ook voor een website. Waarschijnlijk zal je zelf niet alle kennis van de techniek hebben, bespreek daarom de mogelijkheden met je websitebouwer. Bekijk ook de (financiële) consequenties van integratie van de functionaliteiten.

6. Zoek een CMS dat aansluit op je wensen

De website zal (voor een groot gedeelte) opgebouwd worden vanuit een Content Management Systeem (CMS). Hierdoor kun je het beheer van de werkenbij website in eigen hand houden en zelfstandig pagina’s aanpassen en toevoegen. Een goed CMS is één van de succesfactoren van een succesvolle website. Grote internetbureaus hebben vaak een eigen CMS (closed source). Nadeel is dat je dan vastzit aan het bureau en licentiekosten dient te betalen. Ik adviseer daarom de website in een open source CMS te bouwen, bijvoorbeeld Joomla, Drupal, Wordpress of Typo3. Afhankelijk van je wensen kan de websitebouwer je adviseren over het CMS dat bij je past. Vraag daarbij ook naar de gebruiksvriendelijkheid van de systemen.

 

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

 

7. Toegankelijk voor gangbare browsers

Voor het design is het belangrijk dat de website in alle gangbare browers (Internet Explorer, Safari, Firefox, Opera en Chrome) goed toegankelijk is. De weergave van de website kan namelijk verschillen per browser. Test voor livegang de website dus in alle browsers. Geadviseerd wordt om een schermresolutie van 1024 x 768 pixels aan te houden. Deze is goed toegankelijk voor iedere browser.

8. Zorg voor een responsive website

Een steeds groter percentage kandidaten bezoekt websites op tablets en telefoons. Websites zijn hier echter niet standaard voor ontwikkeld. Zorg er daarom voor dat de website zich volledig aanpast aan het schermformaat. Dit noemen we een responsive design. Naarmate het schermformaat wijzigt, bijvoorbeeld bij een bezoek van de website met een tablet, past de website zich hierop aan. Zo biedt je gebruikers altijd een optimale gebruikservaring.

Zelf aan de slag met jouw werkenbij website!

Wil je aan de slag gaan om de bouwtekening voor jouw recruitmentwebsite te ontwikkelen, loop dan deze 8 handvatten langs en bespreek alles duidelijk met je websitebouwer. Op basis van duidelijke eisen en wensen voorkom je dat je budget overschreden wordt. Maar waar voldoet nu een goede recruitmentsite aan: lees hier de 6 basis ingrediënten. In bovengenoemde handvatten heb ik het sollicitatieproces via je recruitmentsite nog buiten beschouwing gelaten. Deze zal ik mijn komende blog behandelen: 7 Tips voor een succesvolle sollicitatie ervaring op je recruitmentsite.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen en optimaliseren van recruitmentsites. We behalen successen voor klanten als Calco, Bosch en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Het beste talent vind je met een eigen recruitmentsite!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

Gratis downloaden