/

9 essentiële onderdelen van een succesvolle werken-bij website

Steeds meer bedrijven kiezen voor een aparte werken-bij website naast hun corporate website. Logisch, want een dergelijke site vormt het kloppende hart van een online wervingsstrategie en staat centraal bij het uitdragen van je employer brand. Maar het is wel van belang dat een recruitmentsite goed in elkaar zit. Als je een moeilijk vindbare of niet gebruiksvriendelijke website hebt zal het namelijk juist een negatief effect hebben op je online werving. Daarom is de centrale vraag in deze blog: Waar moet je écht op letten bij de ontwikkeling van je recruitmentsite? Negen essentiële onderdelen.

Voordat je je werken-bij website gaat ontwikkelen, let dan op het volgende:

1. Kies een populair CMS voor je werken-bij website

Met een Content Management Systeem (afkorting: CMS) beheer je jouw website. Je kunt via een CMS bijvoorbeeld pagina’s toevoegen of verwijderen, een blog schrijven of reacties beheren. Het is dus erg belangrijk dat je een goed CMS kiest.

Maar welk systeem moet je kiezen?

Ik geef je het volgende advies: kies voor een populair systeem. Waarom? Een populair CMS wordt vaker voorzien van een update. En omdat meer mensen het gebruiken is de ondersteuning vaak erg professioneel. Daarnaast zijn de populaire CMS-systemen gebruiksvriendelijker en zitten deze technisch beter in elkaar. Heel erg belangrijk in de voorbereiding van je website. Waarom dat is, dat zal ik in punt 2 en 3 uitleggen.

Zelf vind ik het het prettigst om met WordPress te werken. In mijn ogen is dit het best ondersteunde en meest gebruiksvriendelijke systeem. Het is bovendien gratis en veilig.

2. Maak je recruitmentsite gebruiksvriendelijk voor jou

Als je werken-bij website eenmaal live staat, dan is het fijn als je zelf gemakkelijk pagina’s, evenementen, teksten en vacatures kan toevoegen. Het is ongemakkelijk en tijdrovend om in deze gevallen afhankelijk te zijn van anderen. Soms moet je snel kunnen schakelen, dan wil je jouw website zelf en op een gebruiksvriendelijke manier kunnen bewerken. Dit zal je een hoop stress besparen!

3. Maak je werken-bij website gebruiksvriendelijk voor anderen

Gebruiksvriendelijk… wat is gebruiksvriendelijk? Makkelijker gezegd dan gedaan! Een gouden regel die ikzelf gebruik in de ontwikkeling van websites is: “De bezoeker moet zo min mogelijk denken”. Bezoekers komen op je website met bepaalde vragen in hun hoofd: “Wat voor bedrijf is dit?”, “Hoe is het om bij dit bedrijf te werken?”, “Zijn er op het moment vacatures die bij mij passen?”. Als een bezoeker snel en gemakkelijk het antwoord op deze vragen kan vinden, dan zit je website op de goede weg qua gebruiksvriendelijkheid.

Breng dus eerst in kaart welke potentiële vragen bezoekers van je website zouden kunnen hebben en verwerk deze vragen in de informatie die je op je site wil bieden. Pas vervolgens de pagina-structuur op deze informatie aan, zodat alle belangrijke informatie goed tot zijn recht komt. Zorg tenslotte voor een duidelijke navigatie die overal op de website aanwezig is. Op deze manier raakt een bezoeker niet verdwaald op de site en weet deze alles snel en eenvoudig te vinden. Samengevat: leef je in, in de bezoeker, vóórdat je met het (ver)bouwen van je recruitmentsite begint!

4. Zorg voor een mobiel-vriendelijke website en sollicitatie-proces op je werken-bij website

De huidige generatie starters zijn meesters in mobiliteit. Iedereen heeft immers een smartphone. Het gevolg hiervan is dat een steeds groter aandeel van het online verkeer afkomstig is van mobiele telefoons. Het zou zonde zijn als je een fantastische website hebt ontwikkeld, die niet goed te bekijken is op een mobieltje. Gelukkig is het erg gemakkelijk om tegenwoordig websites aan te passen voor mobiel verkeer: dit heet responsive design.

Let er hierbij wel op dat ook het sollicitatieproces goed werkt op een mobiele telefoon. Het is namelijk erg lastig om een CV en motivatiebrief toe te voegen vanaf een mobiele telefoon. Mijn advies: zorg ervoor dat een mobiele gebruiker de vacature op één of andere manier kan opslaan. Voeg bijvoorbeeld een prominente knop toe die ervoor zorgt dat de vacature als e-mail verzonden kan worden. Zodra de kandidaat vervolgens achter een reguliere computer of laptop zit kan hij of zij de sollicitatie gemakkelijk voltooien.

Belangrijk: een mobiele site is een verlengstuk van je normale site, géén 1-op-1 kopie!

5. Laat je adviseren voordat je een recruitmentsite gaat ontwikkelen

Laat je adviseren! Dit is van groot belang. Een website laten ontwikkelen is een lastig proces. Ook als je het helemaal uit handen geeft aan een externe partij is het heel erg belangrijk dat je continu bij het ontwikkelproces betrokken bent. Neem dus voordat je een website gaat bedenken of bouwen een (onafhankelijke) expert in de arm en lees je in over het “website-jargon”. Zo ga je goed voorbereid het proces in. Het zorgt er daarnaast voor dat je beter kunt meepraten met de webbouwer en dat je een realistisch beeld hebt van hetgeen dat je precies wilt. Dat voorkomt onnodige extra kosten en onaangename verrassingen.

 

Meer weten? Download ons gratis e-book!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

 

Houd de volgende punten in je achterhoofd tijdens de ontwikkeling van je werken-bij site

6. Vertel je eigen verhaal op je recruitmentwebsite

Content is heel erg belangrijk op je website, zo niet het belangrijkste! Het maakt niet uit wat voor soort bedrijf je bent: je hebt altijd een uniek verhaal te vertellen. Profiteer hiervan, want geen enkel ander bedrijf zal je verhaal kunnen kopiëren. Blogs kunnen voor verdieping en verbreding zorgen in de “statische” content van jouw verhaal op je website. Laat bijvoorbeeld werknemers als ambassadeurs bloggen over hun dagelijkse werkzaamheden of belevenissen op het werk.

7. Zorg voor verdieping door middel van extraatjes

Een werken-bij website moet bezoekers zoveel mogelijk enthousiasmeren. De kans is groter dat je websitebezoekers geïnteresseerd maakt als je voor verdieping zorgt op je recruitmentsite. De beste manier om voor verdieping te zorgen is door het aanbieden van “extraatjes”. Dit zijn bijvoorbeeld video’s met interviews van werknemers en klanten, een nieuwsbrief waar mensen zich voor kunnen aanmelden en voorbeelden van werkbestanden en projecten die men kan downloaden.

Doordat je je eigen unieke ervaring creëert op je recruitmentsite heb je meteen een streepje voor op jouw concurrenten. Daarnaast kun je via Google Analytics meten hoeveel bezoekers een interactie hebben gehad met deze extraatjes. Zo krijg je een veel beter beeld van het percentage geïnteresseerde bezoekers!

8. Schrijf voor de potentiële kandidaat, niet voor Google

De meeste bureaus en blogs zullen je adviseren om zoekmachine-vriendelijke teksten te schrijven. Op deze manier zal je hoog in Google komen. Verrassing: wij geven je dat advies ook! Ik adviseer je echter wel om een goede balans te vinden tussen zoekmachines en gebruikers. Google zal immers niet bij je solliciteren, maar je gebruikers wel. Als je teksten zijn geoptimaliseerd voor Google maar niet voor je gebruikers worden je teksten onleesbaar voor websitebezoekers. Zorg ervoor dat je teksten prettig leesbaar en niet té geoptimaliseerd zijn.

Onthoud: een goed vindbare werken-bij website is belangrijk, maar leesbaarheid en gebruikservaring is nog veel belangrijker, vind de balans.

Maak gebruik van een interne zoekfunctie op je recruitmentsite

Een zoekfunctie is erg belangrijk om te hebben op je website. De zoekopdrachten die iemand maakt op je website zijn allemaal meetbaar via Analytics. Na een tijdje kun je dus kijken waar je bezoekers naar zoeken. Misschien zoeken ze naar iets wat nog niet op je website staat. Of misschien zijn er bepaalde onderdelen niet duidelijk op je website. Deze zoekfunctie is dus zowel handig voor je bezoeker als voor jou!

Conclusie: waar moet je op letten als je een werken-bij website gaat maken?

Er zijn veel dingen waar je op moet letten in de ontwikkeling van je recruitmentsite. Ik heb de belangrijkste punten hierboven op een rijtje gezet. Zelf vind ik tip nummer 5 het belangrijkste. Als je jezelf onafhankelijk laat adviseren dan zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent voordat je start met het hele proces. Dit zal er ook voor zorgen dat de kosten voor het ontwikkelen van een recruitmentsite uiteindelijk lager zullen zijn. En dat je de website krijgt die bereikt wat jij wilt!

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen en optimaliseren van recruitmentsites. We behalen successen voor klanten als Calco, Bosch en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Pim!

Het beste talent vind je met een eigen recruitmentsite!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

Gratis downloaden