HomeBlogsAdWords gericht inzetten voor Campus Recruitment
Employer branding, Werving

AdWords gericht inzetten voor Campus Recruitment

AdWords gericht inzetten voor Campus Recruitment

AdWords… wat is dat? Het kan zijn dat je jezelf deze vraag stelt, omdat je de term niet kent. Maar ik weet honderd procent zeker dat je het kent. Ooit weleens iets op Google gezocht en gemerkt dat er bovenaan de normale zoekresultaten advertenties staan? Of dat je, nadat je online naar schoenen hebt gekeken, vervolgens reclames van diezelfde schoenen overal op het internet tegenkomt! Deze beide typen advertenties worden beheerd in AdWords.

AdWords is dus in feite het online advertentieplatform van de zoekgigant Google. Het stelt je in staat om op een hele eenvoudige en relatief goedkope manier honderdduizenden mensen te bereiken via tekst- en beeldadvertenties. Voor een Campus Recruiter een handig hulpmiddel dus om op een hele snelle manier naamsbekendheid onder studenten op te bouwen. Om je te helpen begrijpen hoe je Adwords in kunt zetten voor je Campus Recruitment, ga ik in deze blog kort vertellen wat AdWords is, en uit welke onderdelen het platform bestaat.

Plaats advertenties bovenaan de Google zoekresultaten via AdWords Search Advertising

Advertenties, geplaatst op de “search” tak van AdWords, worden vertoond naast de zoekresultaten van Google. Je kunt via search adverteren op bepaalde zoekwoorden. Zo kun je bijvoorbeeld openstaande vacatures snel goed vindbaar maken, of studenten enthousiasmeren voor het bezoeken van je inhousedagen.

Het is belangrijk dat je een zoekwoordenonderzoek doet om erachter te komen op welke termen jouw doelgroep zoekt. Een zoekwoordenonderzoek doe je met behulp van online tools. De bekendste tool is de Google Keyword Planner, maar je hebt ook Ubersuggest, Keywordtool.io en SEMRush. Er zijn twee belangrijke redenen om een zoekwoordenonderzoek te doen:

  1. Je kunt in kaart brengen hoe jouw doelgroep zoekt naar hetgeen dat je aanbiedt. Dit is voor elke sector, industrie en niche anders, en het is niet verstandig om “zomaar” te adverteren op basis van een warm gevoel in de onderbuik. Failing to plan is planning to fail!
  2. Je kunt een schatting maken van de advertentiekosten per zoekterm. Want die zijn voor elke zoekterm anders. Let echter wel op: het is een schatting, en afhankelijk van de kwaliteit van je advertentie en landingspagina betaal je meer of minder dan deze schatting. (Huh? Kwaliteit? Kan Google dat zien? Ja, dat kan. Dit is wel een erg technisch verhaal. Mocht je nieuwsgierig zijn, het wordt in dit Google-artikel uitgelegd. https://support.google.com/adwords/answer/1722122?hl=en&ref_topic=3121771

Plaats advertenties op de miljoenen sites van het Google Display Netwerk

Het is de laatste jaren een herkenbaar verhaal geworden: je zit te winkelen via het Internet, en vervolgens zie je weken na het bezoeken van een webshop nog steeds advertenties van gerelateerde producten. Deze advertenties worden door Google mogelijk gemaakt: de tweede aftakking van AdWords is namelijk “display”. Displayadvertenties worden niet in de zoekresultaten vertoond, maar op verschillende websites over het hele internet.

Er zijn miljoenen websites aangesloten op het Google Display Netwerk. Deze websites hebben er bewust voor gekozen om Google-advertenties te vertonen op bepaalde plaatsen op hun website. Google sorteert de websites in bepaalde thema’s en analyseert het gedrag van de bezoekers op deze websites. Op deze manier kan Google advertenties vertonen op websites die jouw doelgroep waarschijnlijk bezoekt.

Het grootste verschil tussen search en display is dat er voor display niet per sé een zoekwoordenonderzoek nodig is ter voorbereiding. Je kunt namelijk bepaalde thema’s selecteren die passen bij je advertenties. Vervolgens worden je advertenties vertoond op websites gerelateerd aan deze thema’s. Daarnaast is het ook mogelijk om advertenties te vertonen aan mensen die je site of bepaalde pagina’s van je site hebben bezocht in het verleden. Dit heet “remarketing”, en gebeurt via cookies. Dit is ook de reden dat mensen vaak advertenties zien die overeenkomen met websites die ze hebben bezocht.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in strategische online marketing gericht op de jong talent. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch, Calco, ASML, TMC en A.T. Kearney. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Leo!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen