/

Zet Facebook "Lookalike Audiences" in, en bereik de doelgroep die bij je past!

Heb je een Facebook bedrijfspagina, dan weet je dat het erg lastig is om de volgers te krijgen die je wenst: studenten die qua profiel interessant zijn om in de toekomst voor jouw bedrijf te werken. Ze zijn er, maar kun je ze bereiken? En weten ze jou te vinden? Gelukkig kan Facebook je helpen. Het social media platform heeft namelijk de mogelijkheid om advertenties (Facebook Ads) in te zetten waarmee jij gericht studenten kunt bereiken die voor jouw bedrijf interessant zijn. Maar hoe doe je dit? In deze blog geef ik je enkele handige tips!

Facebook Custom Audiences
 

Allereerst, waarom had je ook alweer een Facebook bedrijfspagina?

We hebben het al vaker gezegd en we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: aanwezigheid op Facebook helpt je enorm bij het effectief bereiken van studenten:

 

  • De doelgroep die het meest actief is op Facebook zijn studenten: de voornaamste doelgroep van Campus Recruiters
  • Met een Facebookpagina kun je een eenvoudig en laagdrempelig communicatiekanaal creëren tussen je bedrijf en studenten. 

Een Facebook bedrijfspagina alleen is echter niet genoeg. Tijd dus om volgers te gaan genereren. De juiste volgers welteverstaan. Zo ga je te werk om deze via Facebook advertenties te verkrijgen:

Failing to plan is planning to fail

Elke strategie begint met een plan. Zonder plan kost het namelijk veel extra tijd en geld om je doelen te bereiken. Bovendien, als je niet van tevoren plant, weet je in de meeste gevallen niet eens wat je concreet wilt gaat bereiken. Daarom is mijn advies: maak een plan! Maar wat moet er in dit plan staan? Een goed begin is om jezelf de volgende vraag te stellen: 

Wat wil je bereiken met je Facebookstrategie?

“Meer likes” of “sollicitaties” is makkelijk gezegd, maar erg kort door de bocht. Je kunt bijvoorbeeld snel meer likes krijgen door gratis iPads weg te geven via je Facebookpagina. Een strategie die resultaat oplevert, maar bedenk goed: is dit het resultaat dat je wilt? Uiteindelijk krijg je alleen maar “fans” die graag een iPad willen winnen, en geen echte fans die je bedrijf interessant vinden. Stel jezelf daarom deze vervolgvraag:

Wie wil ik bereiken op Facebook?

Wie, inderdaad. Begin met het concreet maken van je doelgroep. Hoe je deze doelgroep uiteindelijk gaat bereiken, is een zorg voor later. Eerst moet je goed definiëren welke personen je wilt bereiken op Facebook voordat je advertenties of berichten lanceert via het platform. Als ik deze vraag aan mijzelf stel voor een klant van ons, dan kom ik bijvoorbeeld met deze definitie:

“De toekomstige fans van deze Facebookpagina zijn tussen de 21 en 26 jaar oud en moeten minimaal hbo studeren of afgestudeerd zijn. Daarnaast moet de opleiding die ze volgen of afgemaakt hebben technisch zijn (specifiek: industrial engineering). Omdat de klant in het zuiden van het land gevestigd is, wil ik graag dat de fans in Midden- of Zuid-Nederland wonen.”

Een mond vol, en op het eerste gezicht is het erg lastig om personen te vinden die 100% aan deze voorwaarden voldoen. Gelukkig helpt Facebook je om jouw unieke doelgroep doelgericht te bereiken via betaalde campagnes (advertenties). 

Goede Facebook Audiences zijn de sleutel tot effectieve Facebook advertenties

Door middel van Facebook Audiences kun je Facebook advertenties richten op personen die aan hele specifieke variabelen voldoen, zoals de definitie die ik gaf in de vorige paragraaf. Het is erg eenvoudig: wanneer je een advertentie maakt, kun je aangeven aan welke Facebookgebruikers je de advertenties wilt laten zien. En dat gaat nog best ver! Ik heb mijn doelgroep precies vertaald naar Facebook met behulp van Facebook Audiences:

Studenten Bereiken met Facebook Custom Audiences
 
Wanneer ik nu advertenties ga lanceren voor mijn klant, weet ik honderd procent zeker dat de advertenties alleen worden vertoond aan een relevante doelgroep. Hiermee bespaar ik de klant geld door alleen relevante kandidaten te benaderen, en ligt het in de lijn der verwachting dat de campagne tot waardevollere resultaten leidt dan bijvoorbeeld een campagne die op heel Nederland gericht zou zijn.

Maar wacht, er kan meer! Het is namelijk mogelijk om deze doelgroep nóg relevanter te maken voor onze klant, zodra we een schare volgers hebben opgebouwd waarvan ik zeker ben dat deze bij het bedrijf passen. Facebook maakt het namelijk mogelijk om zogeheten Lookalike Audiences te maken. Als je zo’n type doelgroep instelt, analyseert Facebook de huidige fans van je pagina, en zoekt vervolgens personen die lijken op deze fans. Als je bijvoorbeeld een Facebookpagina hebt met 2.000 relevante volgers en je wilt je fanbase uitbreiden met gelijkgestemde geesten, dan is dat mogelijk. Handig, nietwaar?           

Facebook helpt campus recruiters om een relevante doelgroep te bereiken

Zoals je hebt gezien, kun je je advertenties erg eenvoudig aan een vooraf ingestelde doelgroep vertonen via Facebook Audiences. Hiermee kun je jouw Facebook bedrijfspagina met de inzet van advertenties gericht laten groeien.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in strategische online marketing gericht op de jong talent. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch, Calco, ASML, TMC en A.T. Kearney. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Pim!

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden