/
/

Content voor Recruitmentsite: de 7 essentiële componenten

Je recruitmentsite vormt de centrale hub in je communicatie. Het is voor jou een belangrijke bron om aan goede en bij jouw bedrijf passende kandidaten te komen. Het is daarom essentieel dat de website een goede afspiegeling is van je bedrijf en werkwijze. De informatie stem je daarom volledig af op potentiële kandidaten. Maar naar welke informatie is een student en starter op zoek? Ik geef je 7 componenten voor content die de recruitmentwebsite, naast vacatures, minimaal moet bevatten.

Recruitmentsite

1. Bedrijfsinformatie

Op je recruitmentwebsite vertel je je eigen verhaal. De bedrijfsinformatie spreekt hier als vanzelfsprekend een belangrijke rol in. Vertel over de geschiedenis van je bedrijf, waar je bedrijf momenteel voor staat en waar het naar toe wil groeien. Het moet echter wel aansprekend zijn voor een potentiële werknemer, en niet voor een journalist of potentiële investeerder. Pas de schrijfstijl hier dus ook op aan. Een leuke toevoeging is om een tabel met relevante facts en figures van je bedrijf te geven, zoals het aantal medewerkers, aantal locaties en de omzet.

Inspiratie:

Bekijk de recruitmentsite van Tele2 om te zien hoe zij vertellen over hun bedrijfsvoering en een filmpje laten zien over de geschiedenis van het bedrijf.

2. Arbeidsvoorwaarden en salaris

Uit het AGO-onderzoek van Intelligence Group blijkt dat zowel ervaren kandidaten als starters op de arbeidsmarkt de arbeidsvoorwaarden en salaris het belangrijkste aspect vinden, dat terug moet komen op een recruitmentwebsite. Toch ontbreekt dit onderdeel op enorm veel recruitmentwebsites. Bij jou ook? Wees dus niet terughoudend om de arbeidsvoorwaarden en salaris reeds op de site te vermelden. Hiermee voorkom je ook dat kandidaten in een later stadium afhaken omdat de arbeidsvoorwaarden of het salaris niet naar wens zijn. Info die je dient te vermelden zijn onder andere het aantal uur van een fulltime werkweek, de pensioenpremie, verzekeringen en budget voor persoonlijke ontwikkeling.

Inspiratie:

Enexis en KPN staan uitgebreid stil bij de arbeidsvoorwaarden, waarbij KPN ook in gaat op het loon. 

3. Opleidings- en ontwikkelmogelijkheden

Studenten en starters hebben andere prioriteiten dan mensen met ervaring. Zij staan aan het begin van hun carrière en hechten veel waarde aan de mogelijkheden om door te groeien binnen de organisatie. Waar volgens het AGO-onderzoek bij werkzame kandidaten de opleidings- en doorgroeimogelijkheden niet in de top 5 voorkomen, staan deze bij studenten op nummer 2. Dit is dus na de arbeidsvoorwaarden en het salaris het belangrijkste aspect dat een recruitmentsite moet bevatten. Volgens het AGO-onderzoek vormt dit onderdeel wél het belangrijkste aspect in de keuze voor een werkgever. Schets een beeld van wat de mogelijkheden zijn voor medewerkers bij jouw bedrijf om zichzelf te ontplooien en door te groeien. Maar let op: geef een oprecht en reëel beeld. Enkel het vermelden van “veel doorgroeimogelijkheden” is niet voldoende.

Inspiratie:

VUmc heeft op haar recruitmentsite, veel oog voor zowel de loopbaan als persoonlijke ontwikkeling.

4. Medewerkers aan het woord

Wie kan er beter vertellen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken dan de medewerkers zelf? Een video is hierbij erg aansprekend en geeft een echt beeld. Een andere optie is om een interview te houden met medewerkers. Wat trekt de medewerker aan om voor jouw organisatie te werken en hoe heeft de medewerker zich kunnen ontwikkelen binnen de organisatie? Laat medewerkers van verschillende afdelingen en verschillende leeftijden aan het woord. Geef ook hier een eerlijk en authentiek beeld.

Inspiratie:

Een leuke toevoeging zou kunnen zijn om medewerkers te volgen via een wekelijkse of maandelijkse blogpost zoals PostNL dat ook doet.

 

Meer weten? Download ons gratis e-book!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

 

5. Bedrijfscultuur / sfeerimpressie

Je wilt kandidaten aantrekken die bij jouw organisatie passen. De bedrijfscultuur speelt een belangrijke rol in de keuze voor een bedrijf en vacature. Ook de sfeer speelt hierbij een belangrijke rol. Houd het niet enkel bij vermelding van de kernwaarden van je bedrijf, maar onderbouw de punten ook. Foto’s en filmpjes die je medewerkers zelf gemaakt hebben, zijn een leuke toevoeging en geven een impressie van de sfeer binnen je organisatie. Niet de volledig gelikte filmpjes, maar degene die lekker authentiek en laagdrempelig zijn.

Inspiratie:

Op de Deloitte recruitmentsite kun je een test doen of je in de cultuur van het bedrijf past.

6. Sollicitatieprocedure

In mijn vorige blog heb ik je 7 tips gegeven om de sollicitatie ervaring van de kandidaat te optimaliseren. Niet alle procedures zullen er hetzelfde uitzien, maar geef de kandidaat een beeld van hoe de procedure er zo ongeveer uit zal zien. Binnen welke tijd kan de kandidaat een reactie verwachten? Hoeveel gesprekken zullen er daarna plaatsvinden? Maakt een assessment onderdeel uit van de procedure? Om een goede sollicitatie ervaring te waarborgen dien je natuurlijk wel je verwachtingen na te komen.

Inspiratie:

Calco legt op hun recruitmentsite stapsgewijs uit hoe standaard de sollicitatieprocedure er uit ziet.

7. Contactgegevens recruiters

Door de recruiters persoonlijk voor te stellen en te vertellen waar hun expertisegebied ligt, maak je de website persoonlijker. Je verlaagt hiermee de drempel om contact op te nemen. Versterk het geheel door er een foto van de recruiter bij te plaatsen. De kandidaat weet zodoende met wie hij mogelijk contact opneemt of een sollicitatiegesprek heeft.

Inspiratie:

KPMG heeft al hun campus recruiters vermeld met een foto en voor welke opleidingen ze verantwoordelijk zijn. Daarnaast kun je ook het verhaal achter de recruiters lezen.

Bovenstaande 7 componenten zijn essentiële onderdelen die op je recruitmentsite thuishoren. Het is informatie die bijzonder relevant is, indien je wilt dat starters op de arbeidsmarkt voor jouw organisatie kiezen. Studenten zijn visueel ingesteld dus probeer de hoeveelheid tekst binnen beperken te houden.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen en optimaliseren van recruitmentsites. We behalen successen voor klanten als Calco, Bosch en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Het beste talent vind je met een eigen recruitmentsite!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

Gratis downloaden