/
/

De 4 beste manieren voor 1 op 1 contact met studenten

Voor studenten zijn er een aantal reden waarom zij na hun studie voor een bepaalde werkgever kiezen. Naast naamsbekendheid, overtuigt persoonlijk contact hen vaak om de keuze voor een werkgever te maken. In deze blog behandel ik de 4 beste mogelijkheden voor 1 op 1 contact met studenten met je, zodat zij uiteindelijk voor jouw bedrijf kiezen als eerste werkgever.

1.    Contact met studenten middels een Bedrijvenbeurs

Hoe verder studenten vorderen in hun studie, hoe dichter de keuze voor een eerste werkgever nadert. Om zich goed te oriënteren nemen studenten maar al te graag deel aan bedrijvenbeurzen. De bekende bedrijvenbeurzen in Utrecht en Amsterdam trekken jaarlijks 9 tot 10 duizend studenten die gedurende 2 dagen ongeveer 90 à 100 bedrijven leren kennen. Ook worden op onderwijsinstellingen, zoals de drie technische universiteiten, goede bedrijvenbeurzen georganiseerd.

Voordelen:

  • Veel bezoekers;
  • Interessante studenten in de eindfase van hun studie;
  • Veel media aandacht;
  • Boost naamsbekendheid / employer branding.

Nadelen:

  • Voor grote beurzen: hoge kosten (stand, personeel);
  • Concurrerende bedrijven aanwezig;
  • Bezoekers komen niet alleen voor jou;
  • Korte 1 op 1 tijd per kandidaat.

 

 Nederlandse Carrièredagen
 

2.    Organiseer een Inhousedag en laat studenten bij je in de keuken kijken

Een Inhousedag biedt je de mogelijkheid om studenten bij jou in de keuken te laten kijken. Je kunt een (grote of kleine) groep talent een rondleiding geven door je bedrijf en deel laten nemen aan een workshop of presentatie. Daarnaast geef je ze de mogelijkheid om hun brandende vragen te stellen aan je medewerkers. 

Voordelen:

  • Je eigen doelgroep kiezen (alleen gewenste bezoekers);
  • Gemotiveerde bezoekers die speciaal voor jou komen (geen concurrentie);
  • Kans om studenten uitgebreid te beoordelen;
  • Bezoekers krijgen echt een gevoel bij (werken voor) je bedrijf;
  • Grote kans op werving van starters en stagiaires tegen lage wervingskosten.

Nadelen:

  • Beperking in het aantal bezoekers;
  • Zelf werven van bezoekers (tenzij via externe partij);
  • Zelf een programma ontwikkelen;
  • Vraagt ruimte en personele beschikbaarheid op je bedrijf.

3. Speeddates op een onderwijsinstelling

Tijdens speeddates op (hbo)onderwijsinstellingen heb je als bedrijf de mogelijkheid om kort een op een met interessant talent te praten. Tijdens deze sessies kunnen studenten (vaak vierdejaars) van te voren aangeven met welke bedrijven ze graag in gesprek willen gaan. Er is voor iedere student, die zich heeft aangemeld, 5 minuten tijd beschikbaar, waarin je als bedrijf een eerste indruk krijgt van de student, diens CV ontvangt en kunt beoordelen of deze in aanmerking komt voor een stage of startersfunctie.  

Voordelen:

  • Zeer lage kosten/ weinig personeelsuren;
  • CV screening vooraf;
  • Weinig voorbereiding nodig;
  • 1 op 1 contact met potentiële kandidaten.

Nadelen:

  • Laag aantal bezoekers;
  • Weinig tijd om student echt te leren kennen;
  • Bezoekers spreken met meerdere bedrijven;
  • Weinig onderwijsinstellingen bieden speeddates.
     

4. Challenge / Business Case

Net als bij een Inhousedag, haal je als bedrijf, tijdens een Challenge of Business Case potentieel talent in huis. Deze activiteiten verschillen door het feit dat voorafgaand een CV screening van de deelnemende studenten mogelijk is. Hierdoor wordt enkel toptalent binnengehaald. Als bedrijf weet je dus van te voren wat voor vlees je in de kuip hebt, waardoor je het talent tijdens de dag nog beter kunt leren kennen, specifieke vragen kunt stellen en op specifieke materie kunt testen. 

Voordelen:

  • Goede kandidaten door (CV) screening vooraf;
  • Kandidaten intensief te volgen en te testen tijdens Challenge / Business Case;
  • Hoog aanname percentage;
  • Ideaal evenement voor specifiek(e) startersfunctie / traineeship.

Nadelen:

  • Weinig bezoekers;
  • Veel voorbereidingstijd;
  • Werven van bezoekers (tenzij via externe partij).

Laat jij starters voor jouw bedrijf kiezen?

De behandelde 4 mogelijkheden voor 1 op 1 contact met talent geven je naamsbekendheid en employer branding een enorme boost. Ieder middel kent zijn voor- en nadelen, waardoor je als bedrijf een weloverwogen keuze moet maken, afhankelijk van een aantal factoren zoals doelstelling, kennis, tijd en budget. 
Heb je hulp nodig bij het organiseren/deelnemen aan bovengenoemde evenementen? Neem gerust contact met me op, ik help je graag!

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, 2at en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden