/
/

De 5 belangrijkste regels voor succesvol recruiten via Facebook

Wil jij Facebook inzetten voor het vergroten van je bekendheid, het vestigen van je employer brand en het werven van talentvolle medewerkers? Er zijn enkele basisregels die je helpen om daarin niet vooral tijd, energie en geld te investeren, maar om daadwerkelijk succesvol te zijn. Wat zijn deze belangrijke (ongeschreven) regels en hoe pas je ze toe op jouw Facebook recruitment activiteiten?

Best practices

Organisaties die succesvol zijn op Facebook hebben begrepen hoe zij met de huidige generatie studenten en starters dienen te communiceren. Zij 'zenden' niet, maar zorgen ervoor dat ze studenten engageren. Net als 'in het echt' vindt niemand het namelijk leuk om alleen maar te luisteren, toch? Een student / starter heeft een bepaalde behoefte en als werkgever kun je daar via oprechte interesse, aandacht en interactie op inspelen.

De 5 belangrijkste regels voor succesvol recruiten via Facebook

Hoe zorg je ervoor dat jouw Facebookupdates aanslaan en voor de gewenste respons zorgen? Ik geef je 5 belangrijke regels die je, op jouw manier, toe kunt passen op je Facebook recruitment activiteiten:

1. Post dagelijks

Dat lijkt wellicht vaak, maar met de groei van Facebook groeit ook het aantal vrienden en pagina's dat een student volgt. Post je slechts af en toe, dan is de kans groot dat veel van je volgers jouw updates missen. Met slechts 1 of 2 updates per week, kan er dan een lange periode zitten tussen de berichten die je volgers zien. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat 3 tot 5 berichten per week voor een optimaal rendement zorgen. Varieer de inhoud van je berichten zodat je interessant blijft en houd de statistieken van je pagina in de gaten om te zien welke berichten voor jou het beste werken. Vergeet ook het weekend niet, want ondanks dat je zelf niet zult werken, wordt Facebook door je doelgroep juist veelvuldig in het weekend gebruikt. Gezien veel van je concurrenten het weekend overslaan, kun je jezelf op deze dagen juist onderscheiden.

2. Focus op engagement

Je wilt een band met je volgers creëren zodat zij jou interessant gaan vinden als merk of als werkgever. Deel behulpzame tips, stel vragen, post links naar waardevolle artikelen en probeer jezelf niet krampachtig te 'verkopen'. Als je jouw updates afstemt op de wensen en behoeften van je community, dan ontwikkel je een rijke wederzijdse relatie én zorg je ervoor dat jouw volgers jouw updates liken en delen. Zonder erop te sturen verhoogt dit de toestroom van kandidaten naar je vacatures. Vergeet niet dat het om een wederzijdse relatie gaat en plan ook tijd in om zelf op vragen en berichten van je community te reageren. 

3. Zorg voor een call to action

Hoe overdone het misschien ook lijkt, vraag je volgers expliciet om je bericht te delen, te liken of om een reactie te plaatsen. Dit werkt. Plaats je een link naar bijvoorbeeld een filmpje of een bericht op je website, vertel je community dan ook wat je van hen verwacht: 'klik op de link en bekijk het filmpje over...'. Je volgers stimuleren om een actie uit te voeren kan ook door een 'beloning' in het vooruitzicht te stellen.

Kijk bijvoorbeeld hoe PWC kandidaten vraagt om interactie en hiervoor een beloning (fun!) in het vooruitzicht stelt:

4. Maak het leuk

Facebook is een sociaal medium, geen zakelijk platform. Je volgers gebruiken het ter ontspanning. Denk dus ook vanuit dat oogpunt en pers jezelf niet in een strak professioneel keurslijf. Blijf trouw aan de richtlijnen van je bedrijf en de employer value proposition (EVP) die je wilt uitstralen, maar bedenk ook manieren om je volgers te 'entertainen'.

5. Gebruik de 80-20 regel

Hoewel je op een leuke manier een band met je volgers wil creëren, moet je niet vergeten waarom je Facebook inzet: voor de recruitment van studenten en starters. Niemand houdt van een eindeloze sales pitch voor werken bij jouw organisatie. Toch wil je uiteindelijk niet alleen leuk bezig zijn en interessant bevonden worden, je wil sollicitaties realiseren. Gebruik je de 80-20 regel voor het plaatsen van je updates - 80% engagement vs. 20% recruitment - dan zorg je voor een optimale verdeling en rendement.


Voorbeeld: Rabobank stimuleert conversie naar de eigen stage vacatures.

En nu?

Door deze 5 basisregels toe te passen op jouw specifieke doelgroep, ben je goed op weg om jouw Facebook recruitment activiteiten succesvol in te richten. Op basis van de statistieken van je pagina zet je vervolgens de puntjes op de i en maximaliseer je jouw Facebook rendement.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden