/
/

De 8 punten voor een succesvolle voorbereiding op deelname aan een carrièrebeurs

Als campus recruiter wil je graag in contact komen met hoogopgeleid talent. Een goede methode om dit te realiseren is door deel te nemen aan een carrièrebeurs. Een gedegen voorbereiding is elementair om optimaal rendement te behalen uit een dergelijke beurs. En om een goede indruk te maken op de studenten natuurlijk. Ik heb de voorbereiding opgedeeld in 8 losse onderdelen zodat jij je bedrijf vanaf nu altijd optimaal kan presenteren op een carrièrebeurs.

Studenten in gesprek op een carrièrebeurs

1: Afstemming met de organisatie

In principe ligt de verantwoordelijkheid om jou tijdig van relevante informatie te voorzien natuurlijk bij de organisatie van een carrièrebeurs. Sommige carrièrebeurzen op onderwijsinstellingen zijn echter nog wat minder professioneel. Neem daarom bij gebrekkige informatievoorziening het heft zelf in handen en neem contact op met de organisatie. Dit voorkomt verrassingen. Relevante vragen die je tijdig beantwoord wilt hebben, zijn onder andere: hoeveel vierkante meter heb je tot je beschikking, is er (kracht)stroom aanwezig, zijn er (hang)tafels en stoelen aanwezig in de stand, hoe zit het met parkeren, wat zijn de exacte tijden van de beurs en het op- en afbreken? Controleer ook de informatie die de organisatie gebruikt voor de promotie, zodat er bijvoorbeeld geen fouten staat in het carrièreboek of dat er geen oud logo gebruikt wordt.

2: Stel tijdig een enthousiast- en divers team samen

Het team dat je bedrijf vertegenwoordigt tijdens de carrièrebeurs bepaalt voor een groot gedeelte het succes van de dag. Stel tijdig een team samen, zodat er nog ruimte is in de agenda’s van de beste ambassadeurs. Het team dat je bedrijf gaat vertegenwoordigen moet divers zijn. En bestaat dus uit een combinatie van zowel recruiters als medewerkers ‘uit het veld’. De recruiters kunnen meer vertellen over de carrièremogelijkheden en de medewerkers over de werkzaamheden in het bedrijf. De diversiteit van het team zit hem ook in de functies, neem bijvoorbeeld een trainee en iemand met een reguliere functie. Last but not least: zij die je vertegenwoordigen moeten enthousiast kunnen vertellen over het bedrijf en het leuk vinden om op de beurs te staan. 

3: Bepaal wat je uit de deelname wil halen

Heb je even wat minder vacatures? Ook dan kan een carrièrebeurs heel waardevol zijn voor je bedrijf. Een groot gedeelte van de bezoekers is bijvoorbeeld nog niet klaar om de arbeidsmarkt te gaan betreden en is zich puur aan het oriënteren of enkel op zoek naar een stage. Bepaal op voorhand wat je uit de deelname wil halen. Sta je op de beurs om te werken aan je employer brand, voor het invullen van stageplaatsen en/of startersfuncties of bijvoorbeeld voor het vullen je talentpool? Het doel van je deelname bepaalt ook het verhaal dat je verkondigt op de bedrijvenbeurs.

4: Breng je doelgroepen in kaart

Er bestaan hele diverse carrièrebeurzen, van de Nederlandse Carrieredagen en de Techniek Bedrijven Beurs tot grote en kleine beurzen georganiseerd door onderwijsinstellingen en/of studieverenigingen. Iedere carrièrebeurs wordt bezocht door studenten van verschillende opleidingen. Zorg dat het voor je hele team duidelijk is welke opleidingen interessant zijn voor het bedrijf. Iets om rekening mee te houden is dat onderwijsinstellingen heel veel verschillende studies aanbieden, en dat benamingen van deze studies (en van specialisaties) per onderwijsinstelling kunnen verschillen. Zeker voor medewerkers uit het veld die niet dagelijks met campus recruitment werken kan dit erg verwarrend zijn. Om te voorkomen dat er lange gesprekken aangegaan worden met studenten die niet interessant zijn, doe je er goed aan om een overzicht te maken met de interessantste studies voor het bedrijf. Dat zijn de studenten waar iedereen zich tijdens de dag op kan gaan richten! 

5: Zorg dat alle stage vacatures en startersfuncties bekend zijn

Een groot gedeelte van de carrièrebeurzen vindt plaats in maart, april, oktober en november. Niet de ideale momenten waarin je al exact inzicht hebt in de openstaande/aankomende stageplaatsen. Probeer deze toch al voor het evenement inzichtelijk te hebben en gebruik desnoods gestandaardiseerde stageprofielen. Breng daarnaast de openstaande startersfuncties in kaart en de vacatures waarvan je verwacht dat ze binnenkort open komen te staan. Een deel van de studenten is namelijk concreet op zoek naar een stage of startersfunctie. En met een concrete vacature in de hand, kun je een student al direct interesseren op de carrièrebeurs.  

6: Houd een centrale meeting met het team

Houd een aantal dagen vóór het evenement een centrale meeting met alle medewerkers die je bedrijf gaan vertegenwoordigen op de carrièrebeurs. Leg ze in deze meeting uit wat er van hen verwacht wordt, maar sta ook uitgebreid stil bij de carrièremogelijkheden binnen het bedrijf. Deze informatie is naar alle waarschijnlijkheid nieuw voor ze. Geef daarnaast uitleg over de openstaande posities, wat het doel is van de deelname aan de carrièrebeurs en welke informatie je wilt verzamelen van de studenten met wie gesproken worden.

7: Promoot het evenement via je eigen (social media) kanalen

De verantwoordelijkheid van de promotie van de carrièrebeurs ligt bij de organisatie. Maak daarnaast gebruik van je eigen (social media) kanalen om het evenement te promoten. De studenten die jouw organisatie volgen en interessant vinden, maken daarop heel bewust de keuze om jou aan te spreken op de carrièrebeurs. Het evenement hoef je namelijk niet alleen te gebruiken om nieuwe mensen te ontmoeten, maar kan ook de band met reeds geïnteresseerde studenten versterken. 

8: Plan een goede follow-up

De follow-up na afloop van een carrièrebeurs moet al voor de beurs volledig duidelijk en ingepland zijn. Je wilt het ijzer smeden als het heet is. Zorg er daarom voor dat je de follow-up niet laat liggen en dat je een dag na het evenement iedereen die je hebt gesproken bedankt voor de interesse en kennismaking. De mail die je hiervoor gebruikt dient al voor het evenement ontwikkeld te zijn. Geef studenten daarnaast ook aan hoe de follow-up er verder uit zal zien. Je schept daarmee duidelijkheid en openheid naar iedere kandidaat. Het is uiteraard wel belangrijk om de geschepte verwachtingen na te komen. Lees hier onze 5 tips voor een goede opvolging na afloop van een carrièrebeurs.

Binnenkort naar een bedrijvenbeurs?

Bovenstaande 8 stappen helpen je om de juiste voorbereidingen te treffen voor je deelname aan een carrièrebeurs. Naast deze voorbereidingen is het natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat alle benodigde spullen aanwezig zijn op de beurs. Dit behoort ook nog tot de voorbereidingen. Waar je aan moet denken ga ik behandelen in mijn volgende blog: 9 dingen die je als bedrijf niet moet vergeten wanneer je op een bedrijvenbeurs staat.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het organiseren en begeleiden van activiteiten op onderwijsinstellingen, veelal in samenwerking met studieverenigingen. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden