/

De drijfkracht van Generatie Y: het Internet. Onmisbaar voor Campus Recruiters!

Weet jij tot welke generatie jij behoort? In de loop der jaren zijn er verschillende categorieën voor generaties ontstaan. De meest bekende van deze termen is “Babyboomers”: de mensen die geboren zijn vlak ná de Tweede Wereldoorlog. Wanneer je tussen 1960 en 1980 geboren bent, dan maak je deel uit van “Generatie X” en vanaf 1980 mag je jezelf “Millennial” noemen. Verschillende studies hebben aangetoond dat elke generatie zijn eigen distinctieve eigenschappen heeft. In dit blog ga ik dieper in op de “Millennials”, ook wel “Generatie Y” genoemd: de generatie die voor campus recruiters van essentieel belang is.
 
Generatie Y, Technologie en het Internet

Generatie Y dus! 

Naast het feit dat ik zelf deel uitmaak van deze generatie, is Generatie Y erg belangrijk voor Campus Recruiters. Het is namelijk dé generatie die momenteel aan het studeren is of recent een studie heeft afgerond. Vanzelfsprekend is het als campus recruiter dus van belang om te weten wat Generatie Y aanspreekt en waar zij zich bevindt.

Maar wat zijn dan de dingen die je moet weten over generatie Y?

1. Het internet

Ik moet zeggen: het leven in deze generatie is best goed. “Vroeger was alles beter”, daar geloof ik niet in. Vroeger moest je jouw schoolverslagen nog schrijven, moest je naar de bibliotheek als je iets op moest zoeken en wanneer je met iemand wilde afspreken moest je bellen, en hopen dat iemand thuis zou zijn. Ik ben persoonlijk erg blij dat dat nu niet meer hoeft, dankzij het internet. Het internet is de grootste drijfkracht achter Generatie Y, en wordt steeds meer dé plek waar jij als campus recruiter aanwezig moet zijn.

2. Mobile

Omdat personen uit Generatie Y zijn opgegroeid aan het eind van de twintigste eeuw, zijn ze een snel veranderende en globaliserende wereld gewend. Ze kunnen zich daardoor sneller aanpassen dan Generatie X en de Babyboomers. Moet je jezelf eens voorstellen: acht jaar geleden bestonden er nog amper smartphones, laat staan fatsoenlijk mobiel internet. Waar de vorige generaties sceptisch waren over deze apparaten, heeft Generatie Y ze volledig omarmd. En inmiddels kun je als campus recruiter niet meer om 'mobile' heen. Jouw communicatie moet op ieder (mobiel) device optimaal consumeerbaar zijn.

3. Hot or not

Wat vandaag hot is, is morgen alweer not. Dingen veranderen snel. Maar ook Generatie Y bestaat uit kuddedieren die elkaar achternalopen. Deze combinatie zorgt ervoor dat je goed op moet letten waar de huidige generatie studenten online actief en aanwezig is. Wist je bijvoorbeeld dat het Facebook gebruik daalt onder jongeren? Tegelijkertijd stijgt hun Instagram gebruik. Wij zijn daarom met onze klanten actief bezig om organische en betaalde campagnes op te zetten via Instagram. En ik moet zeggen: de eerste tests zien er goed uit! Let dus op dat je daar bent waar de student is!

Wat kun je als campus recruiter doen?

Het Internet is dé manier om de huidig studerende generatie te bereiken. Maar je moet dit wel op een professionele manier aanpakken. Er zijn namelijk veel onlinekanalen waar je je campus recruitment op kunt uitvoeren, maar niet ieder kanaal is voor dezelfde bedrijfsdoelen geschikt.

Gemakkelijker gezegd dan gedaan dus. Digital Marketing is immers nog een vrij nieuwe manier om als campus recruiter je doelgroep te bereiken. Gelukkig kunnen we je daar, bij Natural Talent, bij helpen. Heb je vragen over digital marketing? Stuur me vrijblijvend een berichtje via LinkedIn of een mailtje via p.verras@naturaltalent.nl!

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in strategische online marketing gericht op de jong talent. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch, Calco, ASML, TMC en A.T. Kearney. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Pim!

Het beste talent vind je met een eigen recruitmentsite!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

Gratis downloaden