/
/

De kandidaatervaring vanuit de kandidaat!

Recruitment afdelingen worden vaak ingericht vanuit het perspectief van de (campus) recruiter en niet vanuit de kandidaat. Er wordt enkel gekeken naar een zo efficiënt en plezierig mogelijke manier van werken voor de recruiter. Door de kandidaat niet centraal te stellen, beleeft deze geen optimale kandidaatervaring (candidate experience). Ik wil je daarom graag een spiegel voorhouden en met je de candidate experience bekijken vanuit de kandidaat!

Niet betreden

Voor jou als recruiter doorloopt de kandidaat het recruitmentproces in de volgende drie fases: kandidaat enthousiasmeren, kandidaat selecteren en de kandidaat aannemen. Deze fases fungeren echter als tegenhanger van de drie fasen die de student daadwerkelijk doorloopt: oriënteren, solliciteren en beslissen. Laatstgenoemde dient als uitgangspunt om een goede candidate experience te creëren. Ik behandel achtereenvolgens de drie ‘kandidaatfases’ met je en geef daarbij aan hoe jij je zou moeten ‘gedragen’ om een goede candidate experience te creëren.

1. Oriëntatie

De oriëntatie van een student op een baan en werkgever begint gemiddeld rond het derde jaar van de studie. Gezien een student dan minimaal nog 2 jaar te gaan heeft, voordat de studie afgerond is, is deze fase voor hem de langste fase van de candidate experience. Hij start zijn oriëntatie met het bezoeken van bijvoorbeeld inhousedagen of bedrijvenbeurzen en gaat stagelopen. Binnen deze fase wil de student kennis maken met jouw organisatie. Laat de student daarom zien wat je organisatie interessant maakt en wat jou onderscheidt van je concurrent-werkgevers. Studenten hechten er veel waarde aan als je authentiek met hen communiceert.

Als een student enthousiast is geraakt over jouw bedrijf – en jij bent enthousiast over de student – dan neem je hem op in je talentpool. Hiermee overbrug je het laatste deel van de oriëntatiefase van de student. Als lid van je talentpool wil een student laagdrempelig contact met je onderhouden. Talenten vinden het fijn als je oprecht in hen geïnteresseerd bent. Wanneer het contact wegvalt ervaart een student dat als een vorm van desinteresse en is hij sneller geneigd om voor een ander bedrijf te kiezen.

 

Meer weten? Download ons gratis e-book!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

 

2. Sollicitatie

Na de oriëntatiefase komt de student in de fase waarin de verschillende opties afgewogen moeten worden. Het moment dat een student start met deze fase is erg verschillend. Ik merk steeds vaker bij technische studenten dat ze eerst het afstudeeronderzoek volledig afgerond willen hebben voordat ze zich gaan oriënteren op een baan en bedrijf.  Als je – door de talentpool – goed op de hoogte bent van de ontwikkelingen van de kandidaat, weet je wanneer deze gaat afstuderen. De student vindt het fijn als je een aantal maanden van te voren contact met hem opneemt en afspraken maakt voor vervolggesprek om samen concreet te kijken naar de mogelijkheden voor een baan. Let op: laat de student beslissen wanneer hij klaar is voor een vervolggesprek. Leg hem dus geen druk op!

Verwacht je dat je de kandidaat voor een starter vacature niet uit je talentpool kunt halen, zorg er dan voor dat de vacature op je recruitmentsite geplaatst wordt en dat de vacaturetekst is afgestemd op de wensen van een student. Als studenten via een recruitmentsite gaan solliciteren, willen zij zo volledig mogelijk geïnformeerd worden over de functie en je bedrijf, en gemakkelijk de contactgegevens van verantwoordelijke recruiter of hiring manager kunnen vinden. Voorkom ingewikkelde en lange sollicitatieformulieren, zo voorkom je dat goede kandidaten afhaken.

3. Beslissen

Studenten stellen het op prijs dat, wanneer ze afgewezen worden, zij een nette afwijzing krijgen. Als je de kandidaat nog interessant acht voor de toekomst, kun je hem opnemen in je database. De kandidaat wil daarvoor wel eerst zelf toestemming geven. Hij wil namelijk graag weten wat er met zijn persoonlijke gegevens gebeurt. 

Studenten hebben behoefte aan overzicht. Zij stellen het op prijs dat op voorhand duidelijk is hoe het sollicitatieproces er uit ziet en welke datums er verbonden zitten aan de stappen. Het is daarbij wel van belang dat je de verwachtingen die je schept ook nakomt. Anders is dit een echte dealbreaker. 

Belangrijke beslissingsfactoren voor een student om voor een baan te kiezen, zijn onder andere de inhoudelijke uitdaging in een baan, dat het werk leuk is en dat er volop ontwikkelmogelijkheden zijn. Heb speciale aandacht voor bovenstaande punten als je een starter met je contract wilt overtuigen. De kandidaat wil daarbij enige bedenktijd hebben om te beslissen, geef hem dus ook de tijd en spreek af wanneer je weer contact met elkaar hebt.

Stel de kandidaat centraal!

Kijk voor het creëren van een optimale kandidaatervaring altijd vanuit de student en niet (alleen) vanuit jezelf. Hierdoor heb je de grootste kans dat de ideale kandidaat voor jouw bedrijf kiest en niet voor je concurrent. Twijfel je? Vraag dan gewoon aan kandidaten hoe zij graag behandeld willen worden en handel niet zomaar op basis van je (mogelijk foute) recruiter-onderbuikgevoel.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het opzetten en onderhouden van talentpools. We behalen successen voor klanten als Bosch, SCA en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden