/
/

De kenmerken van Generatie Y en hoe je deze toepast in je campus recruitment

Ze zijn jong, slim en brutaal. Ze kunnen op slippers naar kantoor komen of met een koptelefoon op hun hoofd achter een bureau zitten. Ze willen werken om te leven, maar niet leven om te werken. Ik heb het over generatie Y, geboren tot 1994, en de laatste lichtingen hiervan zitten nu in de studiebanken. Gezien je met andere bedrijven concurreert om beschikbaar talent aan je te binden kun je als werkgever de behoeften, wensen en opvattingen van deze generatie niet negeren.
Dit zijn de 5 kenmerken van generatie Y die je mee wilt wegen in de organisatie en executie van je campus recruitment met bij ieder kenmerk enkele toepasbare voorbeelden.
Generatie Y

1. Techniek georiënteerd

Generatie Y is opgegroeid met technologie en internet en vertrouwt hierop in hun privé leven, maar ook in hun werk. Gewapend met iPhones, iPads en andere gadgets, is Generatie Y 24 uur per dag, 7 dagen per week online. Relevante informatie filteren zij razendsnel, hun aandachtsspanne is relatief kort en communiceren doen zij bij voorkeur via e-mail, instant messaging apps of online platformen.

Toepassing
Kies niet voor lange lappen tekst, maar bij voorkeur voor korte prikkelende stukjes wanneer je je boodschap wilt laten resoneren bij studenten, en ondersteun dit met visuele of gesproken content. Geef studenten bovendien de mogelijkheid om op hun voorwaarden contact met je op te nemen, denk bijvoorbeeld aan WhatsApp of integreer een gepersonaliseerde chat op je recruitmentwebsite. Studenten verwachten te kunnen werken zoals zij privé gewend zijn, dus geef je starters de ruimte zichzelf te zijn als je hen maximaal wilt laten renderen.

2. Focus op privé

Het louter zo snel mogelijk maken van carrière heeft veel van diens aantrekkingskracht verloren en Generatie Y is bereid om een hoog salaris te verruilen voor een lager aantal werkuren, flexibele werktijden en een meer evenwichtige balans tussen werk en privé. Hoewel oudere generaties dit soms zien als een gebrek aan inzet, discipline of gedrevenheid, hebben Generatie Y starters simpelweg een andere kijk op hun werkomgeving en leggen zij een grotere focus op hun privéleven. Zij werken om te leven.

Toepassing
Het ‘nieuwe’ werken is al lang niet nieuw meer. Starters verwachten een flexibele houding van hun werkgever met mogelijkheden om bijvoorbeeld vanuit huis te werken of om hun uren naar eigen inzicht te plannen. Bied starters waar mogelijk deze ruimte en je krijgt er loyale, hard werkende medewerkers voor terug. Communiceer vervolgens de flexibele werkomgeving via je employer branding en je maakt jezelf een aantrekkelijke werkgever voor jong talent.

3. Prestatiegericht

Opgevoed door een generatie die erop gebrand was niet dezelfde fouten te maken als hun ouders, is Generatie Y zelfverzekerd, ambitieus en prestatiegericht. Starters uit deze generatie hebben hoge verwachtingen van hun (potentiële) werkgevers, zijn veelvuldig op zoek naar nieuwe uitdagingen en zijn niet bang om autoriteit in twijfel te trekken. Generatie Y wil zinvol werk (betekenisvol zijn) en een stevige leercurve.

Toepassing
Waarom zou een student voor jou willen werken? Verdiep je eens in Simon Sinek’s filosofie en gebruik dit om werken voor jouw organisatie betekenisvoller te presenteren. Doorgroeimogelijkheden vormen sinds kort de belangrijkste factor voor studenten om voor een werkgever te kiezen. Bied je young professionals dus tijdig een nieuwe uitdaging en communiceer duidelijk naar je doelgroep dat een student bij jou alle ruimte krijgt zich te ontwikkelen. Je trekt er talenten mee over de streep.

4. Gericht op samenwerking

Zij het via teamsporten, speelgroepjes of groepsactiviteiten op school, als kind heeft Generatie Y geleerd om samen te werken en om niemand buiten te sluiten. Dit heeft erin geresulteerd dat de huidige generatie studenten teamwork waardeert en veelvuldig zoekt naar de input en bevestiging van anderen. Generatie Y is loyaal en betrokken, maar gelijktijdig willen deze jonge talenten voelen dat zij er bij horen en betrokken worden bij de dingen die voor hen belangrijk zijn.

Toepassing
Studenten willen een werkplek die creativiteit stimuleert, een plek waar ze face-to-face contact kunnen hebben, niet alleen per e-mail, en ze willen virtueel samen kunnen werken. Kijk eens naar de werkplek die jij starters biedt, voldoe je aan bovenstaande voorwaarden? Misschien kun je eenvoudige stappen zetten door bijvoorbeeld instant messaging toe te staan op je werkvloer, zodat je jonge medewerkers elkaar snel en eenvoudig dingen kunnen vragen, op dezelfde manier waarop ze dat doen op Facebook of Twitter.

5. Behoefte aan aandacht

Generatie Y verwacht aandacht te krijgen in de vorm van feedback en begeleiding. Ze waarderen het om op de hoogte gehouden te worden en zoeken geregeld naar bevestiging en waardering. Studenten die nu hun carrière starten kunnen veel baat hebben bij mentoren die hen helpen en begeleiden bij de start en ontwikkeling van hun loopbaan.

Toepassing
Kies voor een goede begeleiding van je starters, maar ook voor een warm en persoonlijk contact in het wervingsproces. Ontmoet je interessante studenten op een evenement, neem dan geen afwachtende houding aan, maar zorg ervoor dat je na het evenement iets van je laat horen. Zet daarnaast een talentpool op voor interessante kandidaten en laat hen merken dat je oprechte interesse in hen hebt, niet alleen als kandidaat maar ook als persoon. Naast positieve employer branding, levert het ook nog eens een goede candidate experience en meer succesvolle hires op.

Hoe gebruik je deze kenmerken van Generatie Y in je campus recruitment?

Speel je goed in op de kenmerken van Generatie Y en sluit je jouw aanbod en campus recruitment hierop aan, dan ben je in de positie om de beste talenten voor je te winnen.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, 2at en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden