HomeBlogsDe ontwikkelingen in mobiel solliciteren
Werving

De ontwikkelingen in mobiel solliciteren

De ontwikkelingen in mobiel solliciteren

Als je een recruitmentsite hebt, dan weet je dat veel studenten tegenwoordig via hun mobiele telefoon je website bezoeken. Een goede zaak dus dat veel recruitmentsites zo langzamerhand ook een responsive design kennen of tenminste aangepast zijn voor mobiel gebruik.

De mobiele sollicitatie-functie blijft echter in veel gevallen achterwege, of werkt erg slecht.

Een gemiste kans, want hierdoor loop je veel sollicitanten mis. Hoe je dit kunt voorkomen beschrijf ik in deze blog.

Mobiel solliciteren: de huidige stand van zaken

Nog geen tien jaar geleden kwam de eerste echte smartphone uit: de iPhone. Dit gaf het startsein van een mobiele revolutie. Anno 2016 is bijna alles mogelijk op smartphones.

Sterker nog…

…je wordt raar aangekeken als je niet in het bezit bent van een mobiele telefoon!

Ook in de (online) recruitmentindustrie zijn de veranderingen merkbaar: meer dan 85% van alle recruitmentsites is geoptimaliseerd voor weergave op een mobiele telefoon. Alhoewel de auteur (Bas van de Haterd) van het geciteerde artikel nog veel verbeterpunten opmerkt, is het een positieve ontwikkeling dat het overgrote deel van bedrijven de mobiele gebruiker voorziet van een geoptimaliseerde carrièresite.

Het is zelfs essentieel.

Mobiel internetverkeer is de laatste jaren enorm gegroeid. Een deel van de websites heeft zelfs meer mobiel verkeer dan “normaal” desktopverkeer. Dit merken wij van Natural Talent ook bij onze klanten. De verwachting is dan ook dat deze groei nog een aantal jaren zal doorgaan. Zonder mobiele recruitmentsite loop je als bedrijf veel verkeer mis en dus ook potentiële kandidaten!

Opvallend is echter dat slechts een kwart van de mobiele recruitmentsites de mogelijkheid biedt om mobiel te kunnen solliciteren. Dit kan wellicht liggen aan het feit dat de sollicitatie-ervaring heel anders is op de mobiele telefoon in vergelijking met een desktop. Op de gemiddelde smartphone is het erg lastig om je cv of motivatiebrief toe te voegen. En om een motivatiebrief helemaal uit te typen op een klein scherm, is een klus waar weinig sollicitanten op zitten te wachten.

Recruiters staan dus voor een dilemma: de mobiele telefoon neemt de overhand in het verkeer naar websites, maar het ‘standaard sollicitatieformulier’, waar je een cv en motivatiebrief moet bijvoegen, werkt niet ideaal op de meeste mobiele apparaten. Welke toekomst heeft mobiel solliciteren?

Voordelen mobiel solliciteren

Zoals ik al schreef is het mobiele internetverkeer enorm toegenomen, ook in recruitmentland. Wanneer je het mogelijk maakt om ook op de mobiele versie van je carrièrewebsite te solliciteren, zorg je er dus voor dat meer potentiële werknemers kunnen solliciteren bij jouw organisatie. Daarnaast zitten er nog meer voordelen verbonden aan mobiel solliciteren. Ik zet ze voor je op een rijtje:

1.    Mobiel solliciteren is laagdrempeliger

De wereld verandert, en ook de behoeftes van jong talent. Vooral de huidige generatie studenten is ‘altijd’ online. Zij verwachten dat ze via hun smartphone op een eenvoudige en laagdrempelige manier kunnen reageren op een openstaande vacature. Dit maakt het sollicitatieproces veel toegankelijker dan het schrijven van een cv en motivatiebrief, zoals je in bijna alle gevallen ziet op de desktopversie van carrièrewebsites. Op deze manier kunnen werkzoekenden overal waar ze maar willen vacatures bekijken en er ook op reageren. In de trein, in het park en zelfs ’s nachts voor het slapengaan!

2.    Mobiel solliciteren verbetert je candidate experience

Het accepteren van mobiele sollicitaties zal door deze laagdrempeligheid automatisch voor een verbetering van je candidate experience zorgen. Op een prettige manier kunnen solliciteren via mobiel is óók onderdeel van de totale ervaring die een sollicitant opdoet met jouw organisatie tijdens het sollicitatieproces. Als een mobiele sollicitatiemogelijkheid niet beschikbaar is, of slecht werkt, zal dit tot frustratie kunnen leiden bij potentiële kandidaten. Je loopt dan het risico dat ze afhaken.
Zorg er dus voor dat het sollicitatieproces werkt, óók op een mobiele telefoon.

3.    Je weet meer over de effectiviteit van je website

Wanneer je websitebezoekers ook een conversie (sollicitatie) kunnen maken op de mobiele website, dan krijg je een beter beeld van de kwaliteit van je totale websiteverkeer. Je weet namelijk dan pas in hoeverre je mobiele publiek daadwerkelijk geïnteresseerd is in werken bij je bedrijf, omdat ze direct kunnen reageren op de vacature.

Wanneer je de sollicitatie-functie alleen op de desktopversie van je werken-bij website aanbiedt, kunnen alleen mensen die achter de computer zitten daadwerkelijk actie ondernemen.

Natuurlijk zal een deel van je mobiele publiek na het bekijken van je website op hun telefoon zich alsnog wenden tot de computer, om daar te kunnen solliciteren. Er zijn echter ook mensen die je vergeten nadat ze de website op hun mobiele telefoon hebben bekeken. En dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen!

Verschillende vormen van mobiel solliciteren

Als je een succesvolle mobiele sollicitatie-ervaring wilt aanbieden op je recruitmentsite, dan is het belangrijk dat je begrijpt dat het sollicitatieproces aangepast moet worden om gebruiksvriendelijk te zijn voor mobiele telefoons. Ik raad je dan ook af om het sollicitatieformulier van de desktopversie van je website 1-op-1 te kopiëren naar de mobiele variant. Het is namelijk erg lastig om op een mobiele telefoon een cv en motivatiebrief toe te voegen. Maar wat moet je dan doen? Ik bied je graag een ander perspectief op mobiel solliciteren.

Mijn visie op mobiel solliciteren: zie je mobiele website als een verlengstuk van je desktopwebsite. Omdat niet alles mogelijk is op een mobiele telefoon, is het zaak dat je jouw mobiele recruitmentwebsite gebruikt om de al bestaande sollicitatie-ervaring te versterken, in plaats van te vervangen. Een herinner-mij knop en solliciteren via LinkedIn zijn geschikte tools die je hiervoor in kunt zetten.

1.    Zorg voor een “herinner-mij” knop

Steeds meer mensen zoeken via hun mobiele telefoon naar vacatures. Maar het daadwerkelijke solliciteren – het uittypen van een motivatiebrief en je cv op een paar punten aanpassen – doen ze veel liever achter hun computer. Zorg er dus voor dat websitebezoekers van jouw recruitmentsite de vacature naar zichzelf kunnen mailen met een “herinner-mij” knop.

Met deze functionaliteit op je recruitmentsite, zorg je ervoor dat de kandidaat je niet vergeet wanneer deze achter zijn of haar computer zit!

2.    Maak het mogelijk om via LinkedIn-integratie te solliciteren

Al sinds 2011 is het mogelijk om te solliciteren met een LinkedIn profiel. In plaats van een cv en motivatiebrief kan de sollicitant zijn of haar volledige LinkedIn profiel insturen. Er hoeft dus geen verdere informatie opgestuurd te worden als het profiel volledig is ingevuld. Dit is een ideale manier om mobiel te solliciteren. Het enige wat mist met deze methode is een motivatiebrief. Je kunt deze direct opvragen bij de sollicitant als je een sollicitatie hebt ontvangen.

3.    Maak geen gebruik van videosolliciteren als enige sollicitatie-mogelijkheid

Sinds de opkomst van de webcam duikt het onderwerp “videosolliciteren” op. Nu elke smartphone een camera heeft, zou je ervoor kunnen kiezen om sollicitaties in vorm van een filmpje te accepteren.

Ik raad je echter af om dit als enige mogelijkheid aan te bieden. Sinds begin dit jaar is aangetoond dat het aanbieden van enkel de videosollicitatie-mogelijkheid verboden is. Het blijkt in strijd te zijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Dit is bevestigd door ICT-jurist Arnoud Engelfriet: ‘Video- en fotobeelden van mensen zijn inderdaad bijzondere persoonsgegevens. Die mag je alleen verwerken met aparte toestemming of als het echt strikt noodzakelijk is voor een in de wet genoemde situatie. Bij een sollicitatie geldt dat zelden.’

En de motivatiebrief dan?

Mobiel solliciteren is in onze visie de toekomst. Een struikelblok blijft echter de motivatiebrief; deze is voor elke vacature anders. Het is onmogelijk om van sollicitanten te verwachten om de motivatiebrief uit te typen op hun mobiele telefoon, hoe leuk en uitdagend de vacature ook is.

Er zijn verschillende oplossingen. Zoals ik al eerder schreef, kun je ervoor kiezen om de motivatiebrief op te vragen in een automatische e-mail, die verstuurd wordt na het ontvangen van een sollicitatie. Daarnaast kun je de motivatiebrief ook verkorten. Voeg bijvoorbeeld een veld toe aan het mobiele sollicitatieformulier, waarin je sollicitanten vraagt een korte motivatie te geven. Ik heb zelfs bedrijven gezien waar je slechts 140 tekens hebt voor een sollicitatie. Dezelfde lengte als een tweet!

En natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de motivatiebrief te schrappen. Is een motivatiebrief anno 2016 nog wel de beste oplossing? Dat is een discussie die we in een toekomstige blog zullen behandelen.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen