/
/

Dé Social Media kanalen om studenten te bereiken in 2017

“We willen iets met Social Media”. Een uitspraak die ik regelmatig hoor in mijn contact met bedrijven. De populariteit van Social Media is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Studenten zijn daarbij vaak de ‘early adoptors’ van een kanaal, maar meestal ook weer de eersten die afscheid nemen van een bepaald platform. Belangrijk dus om goed in de gaten te houden op welke kanalen je studenten het beste kunt bereiken. Maar waar dien je op dit moment zichtbaar te zijn? Ik deel de belangrijkste resultaten uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research 2017 met je!

Onderscheid in Generatie Y en Z

Newcom maakt in haar onderzoek onderscheid tussen de groepen 15 tot en met 19 jaar en 20 tot en met 39 jaar. De jongste doelgroep valt onder Generatie Z en de tweede doelgroep onder Generatie Y. De scheidingen tussen de doelgroepen zijn natuurlijk diffuus,  je denkt immers niet bij jezelf: hé ik ben nu 20 dus ik ga een LinkedIn account aanmaken.  

Heb je nominaal je havo opleiding afgerond dan ben je meestal 17 jaar wanneer je begint aan je vervolgstudie, bij vwo’ers is dit 18 jaar. De studenten die onlangs gestart zijn met hun studie vallen zodoende in de eerste groep en de studenten die in een latere fase van hun studie zitten in de tweede. Gezien studenten in de eerste fase van hun studie minder actief bezig zijn met het contact met werkgevers, is de groep van 20 tot en met 39 jaar voor campus recruiters het meest interessant. 

Whatsapp grootste kanaal en interessant voor recruiters

Met 93% is Whatsapp het meest gebruikte kanaal onder de groep van 20-39 jaar. Onder generatie Z is het gebruik zelfs 96%. In mijn omgeving ken ik ook geen jongeren die er geen gebruik van maken. Jij wel? Whatsapp is natuurlijk geen geschikt medium om te werken aan de naamsbekendheid van je bedrijf. Wij zijn er de afgelopen jaren wel steeds meer gebruik van gaan maken in het contact met studenten. Bijvoorbeeld om ze op de hoogte te houden rondom de status van hun sollicitatie voor een stage of om ze na afloop van een inhousedag te bedanken voor hun deelname. Wij zijn er erg enthousiast over gezien de snelheid van het medium, het feit dat studenten het ook als prettig ervaren en het een hoge respons rate heeft. Dit laagdrempelige contact draagt bij aan een positieve candidate experience van de student. Het is bovendien een stuk efficiënter dan bellen of mailen… Zoals je weet reageren studenten immers vaak niet op je (voice)mail.

 

Facebook blijft populair

Bij veel recruiters leeft het gevoel dat Facebook minder populair aan het worden is. De afgelopen jaren zien we inderdaad een lichte daling in het gebruik onder jongeren. Toch blijft Facebook het gebruik onder jongeren hoog met 80% onder Generatie Z en zelfs 89% onder Generatie Y. Facebook blijft daarmee een ideaal platform om in te zetten voor employer branding en vacature promotie onder studenten en starters.

Instagram en Snapchat populair onder jongste doelgroep 

De jongste groep (15-19 jaar) maakt in toenemende mate gebruik van Instagram (66%) en Snapchat (67%), dit in tegenstelling tot de andere leeftijdsgroepen. Instagram en Snapchat zijn relatief nieuwe kanalen, waardoor het relatief onvoorspelbaar is of ze de komende jaren verder gaan groeien. Wel is het belangrijk om ze goed in de gaten te houden en er indien mogelijk/wenselijk gebruik van te maken. Voor onze klanten zetten wij steeds vaker Instagram advertenties in. Dit platform is eigendom van Facebook wat voordelen met zich meebrengt. Vanuit de Facebook manager kun je namelijk ook direct adverteren op Instagram, waardoor je geen twee losse accounts nodig hebt. Let wel op dat je op Instagram niet dezelfde advertenties inzet als op Facebook. Het platform is namelijk meer gericht op beeld en minder op tekst, waardoor een andere strategie noodzakelijk is. 

De toepassingen van Snapchat binnen Nederlands recruitmentland staan nog in de kinderschoenen. Door de visuele basis, het frequentieniveau en het vluchtige karakter blijft het een complex platform om te gebruiken bij employer branding of werving. Buiten Nederland zijn er echter wel steeds meer bedrijven die het in gaan zetten als wervings- of employer branding kanaal (bekijk hier enkele voorbeelden). Het is dan ook erg belangrijk om de ontwikkelingen te blijven volgen en waar mogelijk met je bedrijf in te haken. 

Houd de markt in de gaten

Studenten zijn grillig en hun gedrag blijft lastig te voorspellen. Binnen korte tijd winnen nieuwe kanalen immers aan populariteit en worden andere kanalen opeens minder populair. Het is dan ook van groot belang om de ontwikkelingen in Social Media gebruik in de gaten te houden, maar houd ook altijd de daadwerkelijke mogelijkheden op het gebied van campus recruitment in het vizier. En pas op: word niet zomaar actief op een social media kanaal, maar gebruik het altijd vanuit een duidelijk doel en met een gepaste strategie!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden