/
/

Facebook voor (Campus) Recruitment – Twee nieuwe belangrijke ontwikkelingen

Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 blijkt dat 9,6 miljoen Nederlanders gebruik maken van Facebook, waarvan 6,8 miljoen dagelijks. Het sociale medium blijft enorm populair onder studenten. Het biedt hiermee al goede mogelijkheden voor campus recruitment. Wij zetten Facebook Advertising succesvol in voor onze klanten om hun bedrijf, inhousedagen en vacatures te promoten. In de week van 11 november 2016 kwamen twee belangrijke ontwikkelingen naar buiten die nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen om Facebook in te zetten voor campus recruitment. Ik bespreek ze onderstaand met je:

1. Adverteren koppelen aan Facebook Messenger

Momenteel kun je Facebook Advertising inzetten om verschillende doelstellingen te  realiseren, zoals likes, leads en kliks naar je website. De meeste advertenties gericht op recruitment leiden momenteel naar de (recruitment)site van het bedrijf om daar bijvoorbeeld de conversie te maken naar een inschrijving voor een inhousedag of een sollicitatie op stageplaats of startersfunctie. 

Volgens CNBC gaat Facebook het mogelijk maken om een klik op een advertentie uit te laten komen in Facebook Messenger. In Messenger kan vervolgens de conversatie opgestart worden. Dit gebeurt automatisch via een chatbot. Waarschijnlijk wordt het ook mogelijk om persoonlijk (als recruiter) via Facebook Messenger het gesprek aan te gaan. Je kunt alle vragen van de kandidaat over bijvoorbeeld een vacature of inhousedag dan direct beantwoorden en de student enthousiasmeren. Enorm laagdrempelig. Nadeel is natuurlijk wel dat je continu Facebook in de gaten moet houden om te kijken of er kandidaten in de chat zitten. Niet (snel) reageren zorgt namelijk direct voor een negatieve ervaring. 

2. Vacatures promoten via Facebook

Facebook gaat daarnaast de concurrentie aan met LinkedIn Jobslots en andere vacaturebanken door het mogelijk te maken om vacatures te promoten. Natuurlijk is het momenteel al mogelijk om een bericht op Facebook te plaatsen en daarmee een vacature onder de aandacht te brengen, betaald of onbetaald. Een klik leidt vervolgens naar je recruitmentsite. 

De nieuwe mogelijkheid van Facebook, die volgens Techcrunch momenteel nu nog in de bèta fase zit, maakt het mogelijk om via Facebook bedrijfspagina’s gratis vacatures op het netwerk te plaatsen. In je statusupdate komen belangrijke gegevens van de vacature te staan, zoals functietitel, aantal uur en salaris. Deze vacatures kunnen vervolgens betaald gepromoot worden. De vacatures komen in de tijdlijn van de volgers en op een apart nieuw onderdeel van de bedrijfspagina. Tevens nieuw daarbij is dat er direct via Facebook gesolliciteerd kan worden met een duidelijke call-to-action button “solliciteer nu”. Het sollicitatieformulier wordt daarbij vanuit de gegevens van Facebook al voor een deel ingevuld. Dit maakt de drempel voor de kandidaat om te solliciteren lager. 

Conclusie

Leuke nieuwe ontwikkelingen die Facebook doormaakt om in te zetten voor campus recruitment. Met Facebook is het in het bijzonder mogelijk om de latent werkzoekenden bereiken. Het blijft daarnaast een erg populair sociaal medium onder studenten. Wij gaan er voor onze klanten zeker gebruik van maken. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen? Neem gerust eens contact met ons op. 

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden