/
/

Facebook voor Campus Recruitment: wat moet ik delen en hoe vaak?

Twee van de grootste uitdagingen voor campus recruiters die Facebook inzetten zijn (1) ‘Wat moet ik delen?’ en (2) ‘Hoe vaak moet ik iets delen?’ Wat je nodig hebt is een redactionele kalender, een planning die je vertelt welke content je plaatst en wanneer je dat doet. Ik vertel je graag hoe je zo’n kalender opstelt en hoe deze je helpt om jouw Facebook voor campus recruitment tot een succes te maken.

Een redactionele kalender geeft je een stappenplan dat je te allen tijde toe kunt raadplegen. Zo zit je niet telkens met een blanco pagina voor je neus je hersenen te breken over wat je nu weer naar studenten moet communiceren, terwijl er een miljoen andere dingen op je bord liggen die schreeuwen om aandacht. Je weet wel, die alledaagse werkzaamheden. Een dergelijke planning dwingt je om vooraf na te denken over wat belangrijk is en wat niet, zodat je niet in de val trapt van het delen van content alleen maar om iets te delen. 

Facebook content kalender

Het maken van een redactionele kalender

is relatief eenvoudig. Ik gebruik hiervoor Excel, al kun je uiteraard ook een ander programma kiezen. In Excel maak je twee tabbladen:

Een jaarplanning van je voornaamste campus recruitment activiteiten.

Je somt hier alle belangrijke promotieacties en evenementen op gedurende het gehele jaar, zoals je aanwezigheid op bedrijvendagen, je eigen inhousedag, een opvallende advertentie die je zult plaatsen, de wervingsperiode voor een traineeship, etc. 

Een planning van week tot week. 

Deze weekplanning presenteert de exacte content die je dagelijks via Facebook deelt.

De jaarplanning helpt je om jouw Facebookactiviteiten in de juiste context te plaatsen tot alle andere employer branding en recruitmentactiviteiten die je ontplooit. Organiseer je bijvoorbeeld een inhousedag, hoe promoot je deze dan onder studenten en welke rol speelt Facebook daarin? Door een jaarplanning ben je je tijdig bewust van de dingen die belangrijk zijn om met je Facebook volgers te delen en heb je de kans om je communicatie via verschillende media te coördineren. 

Heb je eenmaal een jaarplanning gemaakt, dan heb je een goede basis voor het opmaken van je weekplanning: de exacte berichten die je via Facebook gaat delen. Wat je daarin precies gaat opnemen is afhankelijk van je doelgroep. Probeer je in hen te verplaatsen. Wat zouden zij willen weten van werken bij jouw organisatie? En op welke manieren kun je ze dat allemaal tonen? Vind je dit moeilijk om te bepalen, lees dan mijn blogs Succesvol recruiten via Facebook: Stap 1 en 5 Belangrijkste regels voor recruiten via Facebook.

Je weekplanning zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: 

  • Maandag – Interessante link naar een relevant artikel van een externe partij. Wil je jouw volgers bijvoorbeeld tips geven over het opstellen van een CV, besteed je tijd dan niet om zelf het wiel uit te vinden, maar verwijs bijvoorbeeld naar dit e-book op EersteWerkgever.nl.  

  • Woensdag – Een foto. Denk bijvoorbeeld aan een foto die je volgers een kijkje achter de schermen geeft van werken bij jouw organisatie.

  • Vrijdag – Een actuele vacature voor een stage op startersfunctie. Deze zijn er bijna altijd, maar mocht het even niet zo zijn, verwijs dan bijvoorbeeld eens naar de procedure voor het plaatsen van een open sollicitatie.

  • Maandag – Je eigen blogpost. Deel hoe het is om voor jouw bedrijf te werken door bijvoorbeeld een starter te volgen via een serie blogposts.

  • Dinsdag– Vraag van de week. Dit kan een vraag zijn die je afleidt van een actueel nieuwsitem, een meer algemene vraag of een vraag waarmee je juist informatie van je volgers probeert te krijgen die voor jou waardevol is.

  • Donderdag – Aankondiging van een evenement. Dit kan een evenement zijn waar studenten je kunnen ontmoeten, zoals op een bedrijvenbeurs, maar ook een inhouse evenement zoals een inhousedag of challenge.

  • Zondag – Een filmpje. Dit mag laagdrempelig zijn, gemaakt met bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Beantwoord een vraag die studenten je vaak stellen, toon een werkplek of vraag medewerkers waarom ze het zo gaaf vinden om voor jouw organisatie te werken. De mogelijkheden zijn eindeloos.

  • Etc.

Het idee zal duidelijk zijn. De uitdaging is om aan de slag te gaan en een planning te ontwikkelen voor al je wekelijkse activiteiten op Facebook. Terwijl je dit doet werk je aan een duidelijke koers en een evenwichtige aanpak, terwijl jouw fans onbewust de structuur van jouw plaatsingen leren en uit gaat kijken naar speciale wekelijks terugkerende activiteiten of berichten. Engagement noemen we dat. En het aantal plaatsingen? Ben niet bang om voor 3 plaatsingen per week te kiezen, maar kies altijd voor kwaliteit boven kwantiteit. Heb je minder te vertellen, vertel dan ook minder.

Wat moet ik delen? Hoe vaak moet ik delen?

Daarmee kun je nu aan de slag! Verplaats je in jouw doelgroep, start met het opstellen van een jaarplanning en maak werk van een aantrekkelijke weekplanning. Je zult zien dat je inzet van Facebook voor campus recruitment hiermee minder tijd gaat kosten en meer resultaat op gaat leveren. Hulp nodig? Ik help je graag. 

Moet je nog een Facebookpagina opzetten? Volg dan deze 6 stappen zodat je aan de slag kunt met Facebook voor jouw bedrijf. 

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden