/
/

Het optimaliseren van je Candidate Experience: 22 praktische tips!

Je kunt nog zo’n mooie advertentiecampagne ontwikkelen en over een technisch hoogstaande recruitmentsite beschikken, of een top kandidaat voor jouw bedrijf kiest en niet voor de concurrent hangt voor een groot gedeelte af van hoe jij contact met hem onderhoudt en of jij je afspraken nakomt. In deze blog over de Candidate Experience geef ik je graag een overzicht van 22 praktische tips om je Candidate Experience te optimaliseren.

  1. Ken je doelgroep. Weet wat zij belangrijk vinden en waarom zij voor een bedrijf of functie kiezen.
  2. Weet wat jouw bedrijf uniek maakt. Het geeft je relevante informatie om een kandidaat te overtuigen.
  3. Verplaats jezelf in de kandidaat. Hoe zou deze graag contact willen onderhouden? Weet je het niet, vraag dan gewoon aan je doelgroep hoe deze contact met je wenst te onderhouden.
  4. Ontwikkel een (talentpool)handboek waarin exact is vastgelegd hoe, wie, wat, wanneer er contact wordt onderhouden met (potentiële) kandidaten.
  5. Kom te allen tijde je afspraken na. Lukt het bijvoorbeeld niet om op de afgesproken tijd te bellen, stuur dan even een kort mailtje en stel een nieuw tijdstip voor.
  6. Ben volledig in je informatievoorziening. Hoe meer informatie je geeft, des te beter weten kandidaten wat zij kunnen verwachten en des te minder vragen zul je krijgen.
  7. Geef studenten inzicht in de bedrijfscultuur en carrièremogelijkheden. Laat studenten deze ervaren door bijvoorbeeld een inhousedag te organiseren én plaats foto’s en filmpjes op je recruitmentsite.
  8. Zorg dat je kandidaten na evenementen tijdig opvolgt. Richt vóór het evenement al de opvolging in.
  9. Bouw een vertrouwensband op met kandidaten. Onderhoud op regelmatige basis contact met de meest interessante kandidaten. Ben er zeker van dat deze kandidaten ook in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn.
  10. Geef kandidaten het gevoel dat zij niet verder hoeven te zoeken, bijvoorbeeld door hen bepaalde privileges te bieden.
  11. Ben transparant. Wil je een kandidaat opnemen in je talentpool? Vraag toestemming en geef aan wat de voordelen voor hem of haar zijn.
  12. Geef ook de top kandidaten opbouwende kritiek. Punten waar zij aan kunnen werken en waar jij graag met hen mee aan de slag gaat (zodra ze bij je organisatie komen werken).
  13. Bouw een dossier per kandidaat op met wat er besproken is en wanneer er weer contact opgenomen moet worden.
  14. Communiceer authentiek. Ben oprecht geïnteresseerd in de kandidaat. Houdt het dus niet te zakelijk.
  15. Zorg voor goede en wervende vacatureteksten die afgestemd zijn op de wensen van de doelgroep. Gebruik bij voorkeur bulletpoints om het overzichtelijk te houden.
  16. Maak de recruitmentsite en evenementensite ook toegankelijk voor mobile devices.
  17. Zorg altijd voor een laagdrempelige contactmogelijkheid. Geef bijvoorbeeld duidelijk aan (bij voorkeur met foto) bij wie kandidaten terecht kunnen met vragen.
  18. Zorg dat de techniek om te solliciteren op de recruitmentsite perfect werkt. Test de volledige procedure grondig en herhaal dat eens in de zoveel tijd.
  19. Stuur zo min mogelijk auto reply berichten, en probeer de standaardberichten zo persoonlijk mogelijk te maken door bijvoorbeeld de voornaam van een kandidaat automatisch uit te laten lezen.
  20. Ben duidelijk over de sollicitatieprocedure. Hoe ziet de procedure er uit, en wanneer kan de kandidaat een reactie verwachten. Volg de geschetste procedure ook.
  21. Zorg voor een closed loop. Ook de kandidaten die minder interessant zijn voor je organisatie, dienen een keurige en tijdige afwijzing te krijgen. Hoe verder in het proces, des te persoonlijker en uitgebreider de toelichting.
  22. Vraag kandidaten om feedback na evenementen, gesprekken en sollicitatieprocedures. Er zijn altijd punten in je candidate experience die je verder kunt optimaliseren.

 

Meer weten? Download ons gratis e-book!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

 

Stel je de student centraal en ontwikkel je daar omheen de Candidate Experience, dan zul je zien dat het rendement van je Campus Recruitment gaat stijgen en dat talent vaker voor jouw organisatie gaat kiezen. Heb je vragen over de Candidate Experience of heb je nog aanvullende tips, stuur dan onderstaand een reactie op deze blog. 

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van unieke Employer Value Propositions, die we vervolgens omzetten in een Employer Brand. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, SCA en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden