/
/

Het werven van studenten en starters in de zomermaanden

De deuren van onderwijsinstellingen gaan op slot, studenten en pas afgestudeerden genieten van hun welverdiende vakantie. Ook voor veel organisaties ligt de campus recruitment tijdens de zomermaanden grotendeels stil, maar is dit wel zo verstandig? In deze blog geef ik je vier tips om ook tijdens de zomermaanden in de mindset te komen bij studenten en net afgestudeerden.   

1. Zomerstage aanbieden

In hun vrije zomermaanden kiezen steeds meer studenten voor een zomerstage. Een ideaal moment om ervaring op te doen in het werkveld. Voor je organisatie zijn stagiairs erg interessant, ze hebben geen vast contract en zijn goedkoper dan vaste medewerkers en uitzendkrachten. De stagevergoedingen voor zomerstages lopen uiteen van 300 euro tot 1000 euro per maand, afhankelijk van de werkzaamheden en looptijd van de stage.

Het werven van studenten voor zomerstages binnen je organisatie draagt bij aan de positieve associatie die studenten hebben met je organisatie. Daarnaast is het grote voordeel dat je goede stagiairs kunt opnemen in je talentpool. Je kunt ze vervolgens eenvoudiger benaderen voor een toekomstige vacature.

Studenten op vakantie in de zon

2. Versturen mailing

Wil je een of meerdere vacatures onder de aandacht brengen bij pas afgestudeerden? Verstuur dan een mailing naar een interessante groep starters uit je talentpool. Juni en juli zijn de maanden dat een groot deel van de studenten afstuderen, ondanks het feit dat ze willen ontspannen, openstaan voor mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Uit eigen ervaring blijkt dat organisaties tijdens de zomermaanden weinig tot geen initiatieven ondernemen richting deze groep. Je kunt je als organisatie dus onderscheiden door je vacatures juist wél proactief onder de aandacht te brengen. Bij de oriëntatie op een eerste baan hebben starters jouw vacature dan op hun netvlies staan.

3. Social Media Ads campagnes

Of studenten nou in de schoolbanken zitten, afgestudeerd zijn, op vakantie zijn of ’s avonds op de bank televisie zitten te kijken, dankzij smartphones blijven ze meerdere momenten op een dag via social media op de hoogte van alles dat zich in hun omgeving afspeelt. In Nederland, maar dus ook in het buitenland. Door tijdens de warme maanden gebruik te maken van Facebook Ads, kun je je doelgroep targetten. Pas het thema van je advertenties aan op de zomermindset van je doelgroep of richt je juist op afstudeerders, met concrete vacatures. Je bepaalt daarbij zelf wat je als organisatie uitgeeft. En doordat je concurrentie wat minder zichtbaar is in deze periode heb jij de kans om je te onderscheiden.

4. Talentpool bereiken

Beschikt je organisatie over een talentpool (dat zou slim zijn, maar zo niet, lees dan hier 5 redenen om snel in een talentpool te gaan investeren)? Zorg dan voor een speciale actie tijdens de zomer. Vier de vakantieperiode met je kandidaten door hen een leuke gadget of gift toe te sturen waar ze tijdens het mooie weer iets aan hebben. Leuke ideeën zijn bijvoorbeeld een tegoedbon voor een ijsje bij een ijssalon in een studentenstad of het opsturen van een leuke gekleurde zonnebril met je bedrijfsnaam op de pootjes. Studenten en starters zullen je attentie bijzonder kunnen waarderen (positieve employer branding) en in veel gevallen vertellen ze het ook nog eens door aan familie, vrienden en studiegenoten!

Zomerstop?

Gedurende de zomermaanden kun je op de radar blijven bij talent, en een voorsprong nemen op je concurrenten. Bouw in de zomermaanden slim verder aan een sterk Employer Brand en/of kies voor een proactieve benadering van kandidaten voor je vacatures. Blijf jij als werkgever top of mind, juist als de zon heerlijk schijnt, dan mag jij na de zomer uitkijken naar een zonnige werving. 

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in strategische online marketing gericht op de jong talent. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch, Calco, ASML, TMC en A.T. Kearney. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden