/
/

Bereik studenten & starters met een duurzaam campus recruitment beleid

Bedrijven staan te springen om hoogopgeleid talent dat de arbeidsmarkt betreedt. De aanwas van jong talent blijft echter achter bij de vraag. Om het beste talent aan jouw organisatie te binden is het belangrijk dat je een gestructureerd en duurzaam campus recruitment beleid voert. Maar hoe bereik je de studenten uit je doelgroep en zorg je ervoor dat ze jou overwegen als eerste werkgever? Dat vertel ik je in deze blog.

Een duurzaam campus recruitment beleid

Met een duurzaam campus recruitment beleid richt jij jouw employer branding op een structurele manier in. Vanuit een duidelijke strategie met heldere doelstellingen kies jij bewust voor campus recruitment activiteiten waarmee je jouw bekendheid vergroot, persoonlijk contact legt met studenten uit je doelgroep en uiteindelijk een persoonlijke relatie opbouwt met het talent dat jou ziet als een aantrekkelijke werkgever én dat jij ook beschouwt als potentiële medewerkers.

Om met een duurzaam campus recruitment beleid het juiste talent aan te spreken voor jouw organisatie, adviseren wij om 4 stappen te volgen, iets dat wij vanuit onze visie ook in samenwerking met onze klanten doen:

  1. Strategie en boodschap bepalen
  2. Naamsbekendheid opbouwen
  3. Contact leggen
  4. Relatie opbouwen

Onderstaand zal ik de inhoud en achterliggende gedachte bij deze stappen verder toelichten:

1. Strategie en boodschap bepalen

Tijdens deze eerste stap bepaal je de koers die je met jouw campus recruitment wilt gaan varen. De basis hiervoor is je Employer Value Proposition, oftewel hetgeen jou uniek maakt als werkgever en je onderscheidt van je concurrent-werkgevers. Je bepaalt dit aan de hand van intern en extern onderzoek onder zowel je medewerkers als je belangrijkste doelgroepen. Daarbij maak je een match tussen hoe jouw medewerkers je zien en hetgeen je doelgroep belangrijk vindt in een werkgever. Op basis van deze match bepaal je unieke en relevante kenmerken die je vertaalt naar een onderscheidende boodschap waarmee je jezelf positioneert op de arbeidsmarkt. Deze positionering aangevuld met je toekomstige wervingsbehoefte, gewenste doelgroep en geformuleerde doelstellingen vormen samen je campus recruitment strategie. Een strategie aan de hand waarvan jij een welbewuste keuze maakt in de campus recruitment activiteiten die je gedurende een bepaalde periode gaat inzetten. In stap 2 tot en met 4 lees je enkele voorbeelden van campus recruitment activiteiten.

2.    Naamsbekendheid opbouwen

Wanneer je als bedrijf geen bekendheid hebt onder studenten is het vrijwel onmogelijk om toptalent aan te trekken voor jouw openstaande stage- en startersvacatures, hoe goed je EVP en strategie ook zijn. Er zijn verschillende soorten activiteiten die je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat je doelgroep wel van je bestaan afweet. Om de jonge generatie toptalent te bereiken is het belangrijk dat je online zichtbaar en vindbaar bent. Hierbij kun je simpelweg niet meer om een doordachte online marketing strategie en het gebruik van sociale media kanalen als Facebook en LinkedIn heen. Een ander belangrijk zichtbaarheidskanaal is je recruitmentsite, mits deze optimaal is ingericht. Lees hier waar een goede werken-bij-website aan voldoet. Naast online zichtbaarheid ligt er ook offline een kans om je bekendheid te vergroten. Dit kun je bijvoorbeeld doen middels promotie op onderwijsinstellingen of door een advertentie te plaatsen in het Gratis Collegeblok dat halfjaarlijks verspreidt wordt onder 40.000 hoogopgeleide technische studenten.

3. Contact leggen

Bekendheid is één ding, maar om studenten echt te bereiken en hen ervan te overtuigen dat jij een aantrekkelijke werkgever bent dien je echt in contact te komen met studenten. Binnen campus recruitment zijn er verschillende activiteiten waarbij je persoonlijk contact kunt leggen met talent uit je doelgroep. Zo kun je deelnemen aan bedrijvendagen op onderwijsinstellingen, waarbij je 1 op 1 met studenten in gesprek gaat over de carrièremogelijkheden bij jouw bedrijf. Om jezelf aan een grotere groep studenten te presenteren kun je er ook voor kiezen om een lunchlezing of workshop te geven in samenwerking met een studievereniging of om een gastcollege te verzorgen in samenwerking met een hoogleraar. Tot slot kun je het persoonlijk contact met talent nog een stapje verder tillen door ze uit te nodigen voor een inhousedag bij jouw bedrijf. Tijdens zo’n evenement krijgen studenten de gelegenheid om een kijkje bij jou in de keuken te nemen, hun vragen te stellen aan je medewerkers en te ervaren wat jou een unieke werkgever maakt

Nadat je persoonlijk contact gelegd hebt met studenten tijdens een van bovenstaande evenementen is een goede opvolging essentieel. Je wilt interessante studenten immers warm houden voor een carrière bij jouw bedrijf. Hoe je dat doet lees je in de stap 4.

4. Relatie opbouwen

Het eerste contact met potentieel talent is tijdens (een van) bovengenoemde campus recruitment activiteiten gelegd. Zoals ik eerder vertelde is de opvolging na een dergelijk evenement essentieel. Hoe je die opvolging het beste kunt aanpakken lees je in deze blog!
Vanuit deze eerste opvolging ga je vervolgens een persoonlijke relatie opbouwen met talent waarmee je een zakelijke klik hebt. Aangezien het nog even duurt voordat dit talent afgestudeerd is, wil je het warmhouden voor een toekomstige werkrelatie. Hoe pak je dit aan? Het gebruik van een talentpool helpt je om het overzicht te bewaren en potentieel talent op de juiste momenten te benaderen voor jouw openstaande stage- en startersvacatures. Lees hier hoe jij succesvol een talentpool kunt onderhouden.

Zo bereik je studenten!

Met een duurzaam campus recruitment beleid zorg jij ervoor dat je studenten op een structurele en persoonlijke manier bereikt. Vanuit een duidelijke strategie vergroot je jouw naamsbekendheid, leg je persoonlijk contact en bouw je een relatie op met talent dat graag bij jouw organisatie wil komen, maar vooral wil blijven werken. Juist omdat ze precies weten wat voor werkgever je bent en wat ze van een carrière bij jouw bedrijf kunnen verwachten!

Succesvolle samenwerkingen

Zoals ik al eerder aangaf hanteren wij deze 4 stappen ook bij onze klanten, en met succes! Samen bouwen we aan een persoonlijke en duurzame relatie met hoogopgeleid talent. De bijbehorende strategie, doelgroep, doelstellingen en campus recruitment activiteiten zijn voor iedereen anders. Duurzame campus recruitment is immers maatwerk. We behalen momenteel mooie successen voor klanten als Bosch, Calco, Arcadis, TMC en 2at. Benieuwd wat we voor hen doen? Neem eens een kijkje in onze cases!

Geplaatst door: Lisanne de Graef

Lisanne is een jonge ambitieuze communicatieadviseur met een passie voor schrijven. Meteen na afloop van haar afstudeerstage is ze doorgegroeid binnen het team, waarbij ze de basis heeft gelegd voor onze corporate communicatie. Zowel op haar werk als daarbuiten staat Lisanne bekend als perfectionistisch en een tikkeltje eigenwijs. Mede door haar structurele aanpak waarborgt ze kwaliteit in haar werkzaamheden en draagt ze onze visie optimaal uit.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden