/
/

In 6 stappen jouw Facebook bedrijfspagina maken

80% van alle hoogopgeleide studenten gebruikt Facebook en laat dit platform een rol spelen in de keuze van een eerste werkgever. Heb jij nog geen Facebook bedrijfspagina die je inzet voor je employer branding en voor het aangaan van relaties met potentiële kandidaten? Met behulp van deze 6 stappen kun jij snel en eenvoudig jouw Facebookbedrijfspagina maken.

Stap 1: Zorg voor een persoonlijk Facebookaccount

Een Facebookbedrijfspagina kun je alleen maken als je een persoonlijke Facebookpagina hebt. Je doet er waarschijnlijk verstandig aan om een apart business account te maken, zodat verschillende werknemers daarop kunnen inloggen om je bedrijfspagina bij te houden, of zodat de bedrijfspagina in beheer van het bedrijf blijft als jij ooit de organisatie verlaat. Wil je (in de toekomst) gaan adverteren op Facebook, dan worden de advertenties bovendien gekoppeld aan dit account.

Heb je nog geen account, of wil je een apart business account gebruiken, dan maak je deze eenvoudig aan zodra je jouw Facebookbedrijfspagina opzet (stap 2). Heb je al wel een persoonlijk account en wil je deze gebruiken voor het opzetten van jouw Facebook bedrijfspagina, log dan eerst in, en start vervolgens met stap 2.

Stap 2: Kies een categorie voor jouw Facebookbedrijfspagina

Ben je met jouw organisatie nog niet actief op Facebook, dan begint het maken van jouw Facebookbedrijfspagina hier. Het eerste dat je merkt is dat je direct een keuze dient te maken voor het type bedrijfspagina dat je wilt maken. Hoewel meerdere categorieën in aanmerking komen voor jouw bedrijf zit het verschil met name in de informatie die je kunt delen over jouw organisatie. Wil je jouw Facebookbedrijfspagina inzetten voor het werven van hoogopgeleide studenten en starters, kies dan voor 'Company, organization or institution'.

 
Heb je een keuze gemaakt, kies dan een categorie en vul je bedrijfsnaam en eventuele aanvullende informatie in. Let op: je kunt deze informatie later niet wijzigen!

Stap 3: Completeer de set up van je Facebook bedrijfspagina
Kies een profielfoto

Facebook vraagt je om een profielfoto te kiezen voor je bedrijfspagina. Deze foto wordt getoond bij elk bericht of elke commentaar dat je plaatst en bij elke update die bij je volgers in de nieuwsfeed wordt geplaatst. De werkelijke afmetingen van je profielfoto zijn 180 x 180 pixels, bij je activiteiten wordt dit weergegeven als 125 x 125 pixels. Idealiter gebruik je niet je bedrijfslogo, maar een aantrekkelijke foto van een persoon die namens je bedrijf via de pagina communiceert.

About

Voeg je website toe om een waardevolle backlink te creëren die je helpt om je sociale gebruikers naar je hoofddomein te krijgen. Je hebt tevens 255 tekens om iets te vertellen over je bedrijf (short description). Dit moet de propositie en unique selling point van je Facebookbedrijfspagina overbrengen: waarom moet iemand je volgen? Dit wordt op je bedrijfspagina weergegeven onder je cover foto. Ik raad je aan om in deze tekst je belangrijkste zoekwoorden en eventueel de locatie van je organisatie op te nemen om ervoor te zorgen dat je pagina wordt gevonden in relevante zoekopdrachten.

Facebook web address

Je wil potentiële kandidaten eenvoudig naar je Facebookbedrijfspagina kunnen verwijzen. Kies daarom een url die iemand eenvoudig kan onthouden, en die je bedrijfsnaam en/of het doel van je pagina uitdraagt. Bijvoorbeeld: www.facebook.com/bereikstudenten.

Enable Facebook Ads

Wil je op een later moment jouw pagina of jouw updates promoten met Facebookadvertenties, dan kun je hier direct je advertentieaccount opzetten. Je kunt deze stap echter overslaan en je account activeren zodra je daar behoefte aan hebt.   

Stap 4: Vul je basisinformatie aan

Nu je jouw bedrijfspagina hebt aangemaakt, vertelt Facebook je waar de like button zit en hoe je een bericht kunt delen. Zodra je daar voorbij bent kun je jouw pagina gaan vullen. Ga hiervoor naar ‘Edit page’ > ‘Update info’. Je krijgt nu een scherm waar je alle informatie over je bedrijf en je pagina in kunt vullen. Ik adviseer je om dit zo volledig mogelijk in te vullen.

 

Via de ‘Edit page’ knop kun je tevens de rollen van je pagina beheerders instellen. Je kunt bijvoorbeeld verschillende medewerkers van je bedrijf uitnodigen om op je Facebookbedrijfspagina te reageren op vragen of berichten die specifiek zijn voor hun functie, zonder dat je de controle over je bedrijfspagina uit handen geeft. Via de andere opties onder ‘Edit page’ kun je jouw meldingen beheren en machtigen toekennen of intrekken.

Stap 5: Richt je pagina in

Voeg een cover foto toe. Facebook geeft je de mogelijkheid om via het icoontje ‘Add cover foto’ je bedrijfspagina te voorzien van een aansprekende coverfoto. Benut deze kans om het juiste gevoel over te brengen op je bezoekers, maar houd rekening met de regelgeving die hiervoor geldt. De afmetingen van de coverfoto zijn 851 x 315 pixels.

Tabs

Je kunt een onbeperkt aantal tabs toevoegen aan je Facebookbedrijfspagina. Vier hiervan kun je direct op jouw pagina weergeven, zonder dat een bezoeker op het pijltje moet klikken om de rest van je tabs te zien. Denk goed na over hetgeen je wilt laten zien via deze tabs.

Stap 6: Start met werven van studenten en starters

Je bent nu klaar met het maken van je Facebookbedrijfspagina en kunt je pagina in gaan zetten voor het opbouwen van je employer brand en voor het werven van studenten en starters.
Wat zou jij hier graag over willen leren? Laat het me weten via het commentaarveld onder deze blog zodat ik jou, maar ook anderen hiermee kan helpen. Uiteraard kun je me via hetzelfde commentaarveld vragen stellen over het aanmaken van jouw bedrijfspagina.

Nu je je Facebookpagina hebt wil je graag volgers op de pagina krijgen. Hoe je die krijgt, lees je hier. Benieuwd wat je moet delen op je Facebookpagina en hoe vaak? Lees dan deze blog vol met tips.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden