Op afstand de juiste kandidaten werven – Richt jouw digitale campus recruitment optimaal in
HomeBlogOp afstand de juiste kandidaten werven – Richt jouw digitale campus recruitment optimaal in

Op afstand de juiste kandidaten werven – Richt jouw digitale campus recruitment optimaal in

In een alsmaar groeiende digitale maatschappij zijn we allemaal steeds meer gewend om te communiceren via telefoon, computer, tablet, smartwatch, etc. De jongere generatie waar we ons met campus recruitment op richten, weet hier feilloos haar weg in te vinden. Werf jij studenten en starters, dan is het belangrijk dat ook jullie recruitmentproces daarop ingericht wordt. Zeker in tijden zoals nu, gedurende de Coronacrisis. Wij geven in deze blog een aantal tips om jullie recruitmentproces te digitaliseren en op afstand de juiste talenten te selecteren.

Vacaturetekst opstellen

Een succesvolle wervingscampagne begint bij een duidelijke vacaturetekst. Zorg dat intern is bepaald wie er nodig is en aan welke eisen jullie nieuwe medewerker moet voldoen. Afstemming hierover met collega’s gebeurt normaal op kantoor, maar ook digitaal kun je hier natuurlijk prima over schakelen. Stel op basis daarvan een wervende vacaturetekst op. Heb je hier hulp bij nodig? Download dan onze vacature template en ga aan de slag!

Wervingcampagnes

Nu je een goede vacaturetekst hebt opgesteld is het tijd om te gaan werven. Dit doe je natuurlijk sowieso al deels digitaal, maar wat als dat volledig digitaal moet? Welke kanalen kun je dan het beste inzetten? Afhankelijk van je wervingsbehoefte, adviseren wij je om jouw vacature tenminste op jullie website, enkele passende vacaturebanken en dichtbijgelegen onderwijsinstellingen uit te zetten. Daarnaast kun je natuurlijk je vacature posten op LinkedIn en zelf hunten naar kandidaten. Hier kom je misschien al een eind mee, maar ben je geen bekende werkgever of zoek je iemand uit een schaarse doelgroep? Dan is dat waarschijnlijk niet genoeg.

Wat dan het meest efficiënt is, is een online jobmarketing campagne om de juiste kandidaten te vinden. Via Facebook, LinkedIn, Instagram, Google Adwords en Google Display heb je talloze mogelijkheden om je vacatures heel gericht onder de aandacht te brengen bij jullie doelgroep. Natuurlijk zijn daar kennis van online marketing en een passend advertentiebudget voor nodig, maar je krijgt er uitstekende kandidaten voor terug. Let wel, niet elk kanaal werkt even goed bij elke doelgroep en de efficiëntie van je campagne hangt samen met je gekozen communicatiestrategie (gebruik persona’s en een candidate journey!). Een online wervingscampagne wordt extra aantrekkelijk wanneer je meerdere vergelijkbare functies wilt vervullen, zoals voor een traineeship. Met ons moederbedrijf Natural Talent werven we bijvoorbeeld grote groepen trainees voor RichtingZuid, Metropoolregio Amsterdam en Gemeente Amsterdam.

Recruitmentsysteem

Nadat jullie vacature online (en middels een campagne) is uitgezet zal je sollicitaties ontvangen. Zorg ervoor dat alle vacature-uitingen naar de juiste landingspagina verwijzen en dat alle sollicitanten op de juiste plek terecht komen. De voorkeur heeft natuurlijk een overzichtelijk ATS-systeem waarin alle kandidaten opgeslagen en behandeld kunnen worden. Dit geeft overzicht en een bijkomend voordeel is dat je veel kunt automatiseren. Maar ook wanneer kandidaten via mail dienen te solliciteren is het belangrijk dat de afhandeling zo professioneel mogelijk gebeurt. Dit is op afstand allemaal goed mogelijk. Het belangrijkste: zorg voor een duidelijk sollicitatieproces waarin de kandidaat weet waar hij of zij aan toe is en volg dat proces nauwkeurig op.

Online sollicitatiegesprekken voeren

Waar sollicitatiegesprekken normaalgesproken veelal face-to-face plaatsvinden, is ook dit op digitale middelen zoals Skype, ZOOM, Facetime en Microsoft Teams aangewezen. Telefonische gesprekken kunnen natuurlijk ook, maar dan mis je wel een hoop qua beeldvorming. Iets dat veel zegt over een kandidaat. Wij maken voor eerste gesprekken in onze werving en selectie altijd gebruik van deze digitale middelen en merken dat dit voor kandidaten erg goed werkt. Ze voelen zich vertrouwd in hun veilige thuisomgeving en zijn gewend om digitaal te communiceren. Nu is dit voor bedrijven vaak wel even wennen, maar ben jij een van degenen die momenteel thuis werkt, dan zal het inmiddels voor jou al een stuk vertrouwder voelen.

Zorg er bij digitale gesprekken in ieder geval voor dat de kandidaat duidelijk weet op welk tijdstip, via welke ‘link’ en met wie het gesprek gehouden wordt, evenals hoe hij of zij zich kan voorbereiden. Ben als organisator van het gesprek vervolgens op tijd, zodat je de kandidaat toe kunt voegen aan het gesprek, zodra deze inbelt. Ook digitaal kunnen meerdere personen aansluiten. Stem voor een soepel gesprek intern goed af wie modereert en wat voor vragen jullie willen stellen, dat geeft een professionele indruk en zorgt dat je de juiste informatie verwerft. Doe aan het begin van de digitale call ook even een voorstelrondje en geef de kandidaat de ruimte om vragen te stellen. Naar wens kun je eenvoudig meerdere digitale gespreksrondes met verschillende personen en zelfs assessments opzetten en op die manier volledig digitaal de juiste kandidaat voor jullie vacature selecteren.

Kandidaten aannemen

Nadat een kandidaat alle digitale selectierondes heeft doorstaan is het tijd om een contract aan te bieden. Ook dit kan prima via de digitale weg gebeuren. Zelfs arbeidsvoorwaardengesprekken kunnen op afstand plaatsvinden en contracten kunnen digitaal worden ondertekend. Zorg er wel voor dat de kandidaat de ruimte krijgt om het contract door te nemen en houd de communicatie open. Zo voorkom je dat kandidaten door onzekerheid alsnog afhaken.

De start

In deze tijden kans zelfs een eerste werkdag digitaal plaatsvinden. Hierdoor is de onboarding anders en dienen ook toegangen, laptop, telefoon, etc. anders geregeld te worden. Denk hier voor de aanname van een kandidaat goed over na en spreek duidelijk af hoe de kandidaat aan zijn of haar spullen komt. Dienen deze bijvoorbeeld opgehaald te worden of worden ze bezorgd? Zorg zeker aan het begin voor extra digitale schakelmomenten om de organisatie en collega’s beter te leren kennen. Vanuit verschillende bedrijven zie je digitale koffiepauzes, vergaderingen en vrijdagmiddagborrels verschijnen. Waar een nieuw lid van het team op kantoor snel bij iemand binnen kan lopen voor een vraag of kennismakingsgesprekken heeft, maakt de afstand dit lastiger. Geef duidelijk aan dat dit nu via mail, chat of telefoon kan gebeuren. Door hier extra aandacht aan te besteden zorg je ervoor dat jullie nieuwe collega zich op afstand toch snel thuis voelt.

Toon jezelf een goede werkgever

Doordat er minder direct contact is met elkaar kunnen nieuwe en al langer meedraaiende werknemers sneller een afstand voelen tot het bedrijf. Check daarom regelmatig hoe het gaat en laat je waardering zien met een kleine attentie. Daarmee beloon je ze meteen voor hun inzet. Ook een extra informeel momentje zoals een e-borrel kan hierbij helpen. Belangrijk is dat je medewerkers gemotiveerd blijven. Naast hun fysieke gezondheid is ook hun mentale gesteldheid van groot belang voor jullie bedrijf. Besteed daar dus wat extra aandacht aan en houd je medewerkers fit en gemotiveerd.

Aan de slag

Is jouw digitale recruitmentproces op orde? Ga aan de slag met de werving van jullie nieuwe medewerkers en zorg ervoor dat je dat toptalent bindt aan jullie bedrijf. Hulp nodig bij het werven van passend talent? Neem dan even contact met ons op.

Coronavirus werving & selectie