/
/

Kunstmatige intelligentie in campus recruitment: 4 vlakken waarop het jou kan helpen

Kunstmatige intelligentie (KI) neemt op allerlei vlakken binnen de samenleving taken van ons over. Hoewel (campus) recruitment voorlopig nog gewoon mensenwerk blijft, zal ook ons werkveld niet aan de invloed van KI ontsnappen. Welke ontwikkelingen zien we en hoe kunnen deze je helpen om betere resultaten te behalen? 

Kunstmatige intelligentie vandaag

Hoewel het voor sommigen misschien nog als toekomstmuziek klinkt, hebben we vandaag de dag al volop met kunstmatige intelligentie te maken. Om dat beter te begrijpen zal ik eerst met een definitie toelichten wat KI precies is, waarna ik het met enkele herkenbare voorbeelden aan zal geven waar je het gebruik van KI momenteel al tegenkomt. Aansluitend zal ik ingaan op de toepasbaarheid van KI binnen (campus) recruitment.

Wat is kunstmatige intelligentie?

Kunstmatige intelligentie (KI), of artificial intelligence (AI), is de manier waarop machines, software en apparaten data of impulsen gebruiken om op basis daarvan (met behulp van algoritmes) zelfstandig beslissingen te nemen.

Voorbeelden kunstmatige intelligentie

Voorbeelden van waar al gebruik gemaakt wordt van KI zijn talrijk. Google gebruikt het bijvoorbeeld in haar zoekmachine om ervoor te zorgen dat je resultaten te zien krijgt die zo goed mogelijk bij jouw wensen passen, de persoonlijke assistent van Apple (Siri) maakt er gebruik van in de vorm van voice processing en zelfrijdende auto’s kunnen niet zonder KI om op basis van de omstandigheden op de weg hun rijgedrag te bepalen. Met het verbreden van de toepassingsmogelijkheden komt KI ook voor (campus) recruiters binnen handbereik.

Hoe kun jij als (campus) recruiter profiteren van kunstmatige intelligentie?

Nu de eerste op KI gebaseerde tools op de recruitmentmarkt verschijnen, lijkt het startsein gegeven voor de veranderingen waarmee (campus) recruiters te maken zullen krijgen. Voorlopig zal het vooral om tools gaan die je werkzaamheden uit handen kunnen nemen. Een mooie kans dus om meer focus te leggen op je echte meerwaarde: het selecteren van de best passende kandidaten.

Dit zijn 4 vlakken waarop jij van de toepassing van KI kunt profiteren:

1. Opstellen vacatureteksten

Bij het ontstaan van een nieuwe vacaturevraag is een van de eerste taken het opstellen van een aansprekende vacaturetekst. Niet iedere (campus) recruiter gaat dat even goed af, en dat merk je zodra het wervingstraject wordt gestart en de vacaturetekst wordt gepubliceerd op de corporate website en de nodige vacaturesites: tegenvallende respons. Betere vacatureteksten schrijven kwam in het onderzoek Stand van Werven van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie dan ook als een van de grootste prioriteiten voor recruiters naar boven. En daar kan KI je tegenwoordig bij helpen dankzij de vacatureverbeteraar van Intelligence Group en Jobdigger.

De vacatureverbeteraar is een online tool die je helpt om je vacature- en wervingsteksten te verbeteren en beter aan te laten sluiten bij de drivers en arbeidsvoorwaardelijke wensen van de doelgroep. Het werkt simpel en je hebt direct de kans om je teksten, en daarmee ook de respons op je vacature, te verbeteren. De eerste stap naar een beter resultaat, en dat dankzij KI. 

2.  Sourcing van kandidaten

Het grootste deel van alle potentiële kandidaten, is passief werkzoekend. Logisch dus dat sourcing, het vinden van deze passieve kandidaten die niet solliciteren via de corporate website of een vacature geplaatst op een vacaturebank, één van de voornaamste taken van een (campus) recruiter is. Doordat sourcing ook een van de meest tijdrovende taken is, is het tevens een taak waar kunstmatige intelligentie ondersteuning kan bieden. 

Een bedrijf dat hier slim op inspeelt is de Nederlandse start-up Recruitz.io, dat een volledig geautomatiseerd advertentie platform (programmatic advertising) voor vacatures biedt. Het platform creëert advertenties voor vacatures, waarbij teksten, afbeeldingen, segmentatie, kanalen en tijdstip door de software onafhankelijk en automatisch worden gekozen op basis van de kenmerken van de vacature. Zo ontdekte de software bijvoorbeeld dat vacatures voor verpleegsters het beste ’s nachts gepubliceerd konden worden en paste daar de campagne zelfstandig op aan. 

Een tweede speler die zich met behulp van KI op sourcing richt is het Nederlandse-Duitse 8vance. Het bedrijf koppelt door het gebruik van kunstmatige intelligentie en big data vacatures aan geschikte kandidaten, inclusief mensen die niet actief op zoek zijn naar een andere baan. De slimme virtuele assistent AIMA (Automatic Intelligent Matching Agent) neemt het zoekwerk naar de juiste kandidaat grotendeels uit handen en zou sneller en efficiënter talenten kunnen opsporen dan bestaande technieken, met name op verschillende social media platformen. 

Recruitz.io en 8vance zijn slechts 2 voorbeelden in een markt die spoedig meerdere op kunstmatige intelligentie gestoelde tools zal begroeten. Tools die jou kunnen helpen bij het beter en effectiever sourcen van zowel actieve als passieve kandidaten. 

3.  Voorselectie van passende kandidaten

Campus recruiters, zeker zij die bij grotere organisaties werken, krijgen per vacature een groot aantal sollicitaties. Een paar honderd sollicitanten per vacature is geen uitzondering, en voor het traineeship van de Gemeente Amsterdam realiseerden wij recent zelfs 750 sollicitanten. Met meerdere openstaande vacatures loopt het aantal te beoordelen kandidaten dan al snel op. Een tijdrovend klusje, en daar speelt het Canadese Karen.ai slim op in. 

Karen.ai is een cognitieve recruitment assistent die je met behulp van KI veel werk uit handen belooft te nemen. Zo rankt het kandidaten ten opzichte van elkaar gebaseerd op keywords, persoonlijkheid en culturele fit, zodat jij je direct kunt focussen op de topkandidaten. Karen gaat overigens een stap verder en kan zelfstandig communiceren met kandidaten via chat of sms. Iedere kandidaat krijgt zo tijdens het gehele sollicitatieproces automatisch de aandacht die hij of zij verdient, zonder dat jij er veel omkijken naar hebt. Heb je meerdere vacatures open staan, dan zal Karen kandidaten die niet goed op een vacature passen zelfs alternatieve vacatures voorleggen die beter aansluiten. Zo ervaart iedere kandidaat dat deze altijd optimaal wordt geholpen. 

Met een cognitieve recruitment assistent zoals Karen kun je een flinke stap zetten in het verbeteren van je resultaten. Je workload wordt immers significant vermindert en je vindt sneller de juiste kandidaat. Bovendien behoren kandidaten die na hun sollicitatie zonder reactie achterblijven dankzij de slimme tool tot het verleden. Een boost voor de oh zo belangrijke candidate experience.

4. Interactie met kandidaten

Waar Karen.ai je reeds mogelijkheden geeft voor geautomatiseerde interactie met kandidaten, zijn er ook andere aanbieders die beloven je op dit vlak werk uit handen te nemen.

Blitz bijvoorbeeld is een Duitse start-up die talent real-time in contact brengt met werkgevers door middel van instant messaging. Vanuit bijvoorbeeld een vacature op je website of een bericht op social media geef je een geïnteresseerde kandidaat de kans om diens interesse direct laagdrempelig op te volgen door de interactie met je aan te gaan. Een op KI gestoelde chatbot neemt het gesprek aan en voert een pre-screening uit op basis van de informatie die jij wilt weten van kandidaten. Is de pre-screening succesvol, dan wordt de kandidaat gekoppeld aan iemand binnen je organisatie die het gesprek naadloos overneemt in een privégroep op Slack. Van daaruit ligt de weg naar een interview open. 

Een tweede voorbeeld is Amy, een door KI aangestuurde persoonlijke assistent van het Amerikaanse X.ai. Amy is gespecialiseerd in het inplannen van afspraken. Een bezigheid die veel (campus) recruiters met veel plezier uit handen zullen geven. Zodra je weet welke kandidaten je uit wilt nodigen voor een gesprek, neemt Amy het van je over. Het tijdrovende op en neer mailen, het verzenden van de uiteindelijke uitnodiging en het opnemen van afspraken in je agenda worden allemaal door Amy opgepakt. Zonder ergens in te loggen en naar wens vanuit een eigen e-mailadres.  
Zeker met een groter aantal kandidaten, kun je dankzij deze slimme tool veel tijd besparen en zie je nooit meer een kandidaat over het hoofd.  

De rol van (campus) recruiters gaat veranderen   

Kunstmatige intelligentie gaat de komende jaren heel wat teweegbrengen in (campus) recruitment markt. Voorlopig blijft het selecteren van de best passende kandidaten nog gewoon mensenwerk, maar er zullen tal van tools beschikbaar komen met de potentie om niet alleen werk uit handen te nemen, maar ook om wervingsresultaten en candidate experience substantieel te verbeteren. Een ontwikkeling die kansen biedt, als je er slim op inspeelt. 

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden