/
/

Laat ambassadeurs het verhaal over werken bij jouw bedrijf vertellen

Wat voor werkgever ben je? Met welke projecten krijg je als werknemer te maken? En hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Een student wil weten hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Authenticiteit is daarbij van groot belang. Studenten zijn namelijk niet gevoelig voor gelikte praatjes van recruiters. Ze willen het verhaal horen van een echte medewerker. Van een jonge ambassadeur van jouw bedrijf.

Wat is een ambassadeur?

Onder ambassadeurs verstaan we jonge medewerkers die slechts enkele jaren werkzaam zijn binnen je organisatie. Ze zijn kortgeleden afgestudeerd en hebben een frisse kijk op je organisatie en werkwijze. Niet alleen zorgen deze medewerkers voor frisse energie in je organisatie, ze kunnen ook als geen ander aan jong talent overbrengen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. 

Waarom werken met ambassadeurs?

Studenten uit je doelgroep hebben werkgevers voor het uitkiezen. De uitdaging voor jou als (Campus) Recruiter is om jezelf als bedrijf te onderscheiden van je concurrent-werkgevers en dat gewilde talent, dat perfect bij je past, aan jouw organisatie te binden. Authenticiteit is het middel om het hart van studenten te winnen. Zij willen het echte verhaal horen achter werken bij jouw bedrijf. Een jonge enthousiaste medewerker, waaraan de student zich kan spiegelen, kan daar het beste antwoord op geven en het beste zijn of haar dagelijkse werkleven binnen jouw bedrijf delen, direct wanneer dit gebeurt. En met inhoudelijke kennis van technische zaken.

De voordelen

Werken met ambassadeurs heeft tal van voordelen. Ze zijn geloofwaardig, staan dicht bij de doelgroep en de doelgroep kan zich gemakkelijk in hen verplaatsen. Bovendien kunnen zij antwoord geven op alle vragen van studenten, omdat ze zelf nog maar kortgeleden met dezelfde vragen rondliepen. In mijn volgende blog zal ik hier dieper op ingaan.

Begin bij de basis: een ambassadeurstrategie

Het is belangrijk dat, wanneer je gebruik gaat maken van ambassadeurs, je eerst een ambassadeursstrategie op gaat zetten. De eerste stap hierbij is om je doelgroep(en) in kaart te brengen. Welke studenten wil je enthousiasmeren voor een carrière bij jouw bedrijf? Waar studeren ze? En wat vinden ze belangrijk in een werkgever? Op basis hiervan bepaal je welke jonge medewerkers geschikt kunnen zijn als ambassadeur om deze doelgroep(en) te bereiken

Ambassadeurs aanstellen

Ga met je eerste selectie van potentiele ambassadeurs het gesprek aan en bepaal in overleg of een ambassadeurschap bij hen past. Het is van groot belang dat deze persoon zelf enthousiast is om ambassadeur te zijn. Hoe kan hij of zij anders studenten enthousiasmeren. Afhankelijk van de grote van je organisatie en de diversiteit van je doelgroep stel je een aantal ambassadeurs aan. Het is raadzaam om gebruik te maken van zowel mannelijke als vrouwelijke ambassadeurs met verschillende functies. Dit zorgt voor een goede afspiegeling van je organisatie. Daarnaast is het aan te bevelen om jaarlijks te werken met nieuwe ambassadeurs. Op deze manier zorg je voor voldoende diversiteit in je communicatie naar studenten. 

Voorbereiding

Bereid je ambassadeurs goed voor op hun ambassadeurschap. Verwacht je bijvoorbeeld dat ze om de paar weken een blog schrijven, onderdeel zijn van je activiteiten op onderwijsinstellingen of het gezicht zijn van je aankomende inhousedag. Het is essentieel dat je de juiste verwachtingen schept bij deze jonge medewerkers. Zorg er bovendien voor dat je ambassadeurs de juiste tone-of-voice van je organisatie overbrengen. Wellicht is hier een gezamenlijke training voor nodig in samenwerking met je marketingcommunicatieafdeling. 

Begeleiding

Begeleid je ambassadeurs intensief tijdens het gehele traject. Evalueer regelmatig hoe het ambassadeurschap verloopt en deel behaalde successen met ze. Zo houd je jouw jonge medewerkers gemotiveerd en kun je het hoogste rendement behalen uit je ambassadeursstrategie.

De basis ligt er

Zoals ik in mijn blog beschreven heb is het van belang dat je op een authentieke manier aan je doelgroep duidelijk maakt hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Ambassadeurs zijn een goed middel om dit doel te bereiken. Je bent nu op de hoogte van de basis van een ambassadeursstrategie. Tijd om er zelf mee aan de slag te gaan!

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, 2at en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Lisanne!

Geplaatst door: Lisanne de Graef

Lisanne is een jonge ambitieuze communicatieadviseur met een passie voor schrijven. Meteen na afloop van haar afstudeerstage is ze doorgegroeid binnen het team, waarbij ze de basis heeft gelegd voor onze corporate communicatie. Zowel op haar werk als daarbuiten staat Lisanne bekend als perfectionistisch en een tikkeltje eigenwijs. Mede door haar structurele aanpak waarborgt ze kwaliteit in haar werkzaamheden en draagt ze onze visie optimaal uit.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden