/
/

Nieuwe kansen voor het werven van starters

In grootmoeders tijd werd hetgeen dat een respectabel bedrijf communiceerde voor waarheid aangenomen. Vrijwel iedere student had de droom ooit voor een dergelijk bedrijf te mogen werken. Liefst een heel leven lang. Sindsdien is er veel veranderd.

Hoe gaat de student van nu te werk?   

Einde reguliere methoden

Wat ik vanuit onze doelgroep heel duidelijk zie, is dat studenten en starters nieuwe manieren zoeken om zichzelf onderscheidend in de markt zetten. Reguliere methoden om een match te vinden met een geschikte werkgever worden langzaam losgelaten.

Dialoog?

Voor jongere generaties, zoals studenten en starters, is communiceren al lang geen eenrichtingsverkeer meer. Dialoog is het toverwoord en social media de heilige graal. Het schaamteloos delen van persoonlijke informatie op Facebook, Twitter, Instagram en andere pagina’s wordt langzaam verstandiger ingezet en een stijgend aantal studenten ziet al tijdens hun studie het belang van secundaire activiteiten en van netwerken in. Het aanmaken van een LinkedIn account is welhaast vanzelfsprekend en een functie vinden zij via Google.

Personal Branding

Personal branding is een volgend fenomeen dat de kop op steekt. Eind 2014 zagen we hiervan een mooi voorbeeld. Annemarie Appelman creëerde haar eigen personal branding campagne compleet met website, blog, en volop gebruik van social media. Inmiddels is er uit dezelfde hoek een vervolg gekomen, waarbij drie talentvolle hoogopgeleide jongeren de uitdaging aangaan binnen 60 dagen een baan te vinden. Louter aan de hand van een persoonlijke marketingcampagne en de inzet van social media welteverstaan (60-day-challange). Sommigen gaan nog een stap verder en zetten hun netwerk niet aan het werk voor hen, maar worden simpelweg zelf gevonden, zoals Alec Brownstein met zijn fantastische Google Job Experiment. Uiteraard zijn er meer initiatieven, maar ‘you get the point’.

Nieuwe kansen voor werving

Het wachten is nu op bedrijven die slim inspringen op de nieuwe kansen die de veranderende markt biedt. Voor mij is duidelijk dat zij voor de werving van studenten en starters niet om het gebruik van social media heen kunnen, noch om een verdere specialisatie en koppeling aan Google. Bedrijven doen er verstandig aan daarbij effectief (en lokaal) in te spelen op de online ‘whereabouts’ van hun doelgroep. Tijd dus voor een gedegen, weloverwogen online campus recruitment plan! 

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in strategische online marketing gericht op de jong talent. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch, Calco, ASML, TMC en A.T. Kearney. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden