/
/

Inspelen op vragen van starters: over welke onderwerpen laat je jouw medewerkers bloggen?

Wil je niet alleen goede starters aannemen, maar ook starters die zich als een vis in het water voelen binnen jouw organisatie? Dan is het belangrijk om studenten een transparant verhaal over werken bij jouw bedrijf te vertellen. Niemand kan dit verhaal beter vertellen dan je eigen (jonge) medewerkers, bijvoorbeeld via blogs op je recruitmentsite. Maar waar kun je jouw medewerkers het beste over laten bloggen? Ik geef je een aantal interessante onderwerpen waar studenten graag over lezen.

Waarom medewerkers laten bloggen?

Een student die zich oriënteert op diens eerste werkgever loopt met veel vragen rond. Tussen al deze vragen springt één vraag er met kop en schouders bovenuit, namelijk: hoe is het om bij jouw bedrijf te werken? Een student wil namelijk weten wat hij of zij van een eerste baan bij jouw bedrijf kan verwachten. 

De personen van wie een student dat wil horen, zijn degenen die dicht bij hem of haar staan: jonge medewerkers en tevens alumni van de eigen of een vergelijkbare opleiding. Deze jonge medewerkers zijn geloofwaardig (een schijn die een marketeer of recruiter tegen heeft) en een student kan zich eenvoudig in hen verplaatsen. 

Alle redenen dus om enkele jonge medewerkers te vragen om openhartige blogs te schrijven over hun persoonlijke ervaringen over werken bij jouw bedrijf, en deze te plaatsen op je recruitmentsite. Maar welke onderwerpen kunnen je medewerkers het beste aansnijden in hun blogs? 

Onderwerpen voor blogs van medewerkers

Het is voor je medewerkers vaak niet eenvoudig om gedurende een langere periode telkens een aansprekend onderwerp te vinden om over te bloggen. Met onderstaande ideeën kun je hen op weg helpen, en beantwoord je bovendien aan de informatiebehoefte van studenten. Doe er je voordeel mee:

  1. De verwachting als student vs. de praktijk als werknemer 
  2. Het belang van een bepaalde karaktereigenschap in diens functie
  3. Projecten waar de ambassadeur bij betrokken is
  4. Hoe ziet een typische werkdag eruit?
  5. Een specifieke werkwijze toelichten
  6. Een voorbeeld van een (technische) uitdaging waar de medewerker tegenaan is gelopen
  7. Een voorbeeld van iets wat de medewerker tijdens diens studie (niet) heeft gedaan, en waar deze nu profijt (of juist spijt) van heeft
  8. De ervaringen van een cursus of training
  9. Een inhoudelijke discussie met collega’s
  10. Een persoonlijk ontwikkeldoel (en hoe daar door werknemer en werkgever mee wordt omgegaan)
  11. Veranderingen in werksfeer
  12. Verbondenheid tussen medewerkers
  13. De overstap naar een nieuwe functie
  14. Een leuke ervaring of anekdote uit diens carrière
  15. Een bijzondere bedrijfsactiviteit (bijvoorbeeld bedrijfsuitje, oplevering project)
  16. Behaalde successen (in projecten of privé) en hoe de werkgever hiermee omgaat
  17. Een blunder (en hoe werknemer en werkgever daarmee zijn omgegaan) 
  18. De deelname aan een carrière evenement
  19. Antwoord op een vraag die door een student is gesteld (tijdens een evenement of anderszins)
  20. Specifiek advies geven aan studenten over een actueel onderwerp

Bloggen je medewerkers nog niet?

Overweeg dan serieus om hier een structuur voor op te zetten. Met de juiste medewerkers die enthousiast hun ervaringen over kunnen brengen op de huidige generatie studenten, presenteer je een betrouwbaar beeld van werken bij jouw bedrijf. Ben niet bang om transparant en eerlijk te zijn. Geen enkel bedrijf is perfect en verkooppraatjes, daar prikken studenten snel doorheen. Je doel is om starters te enthousiasmeren die goed bij je bedrijf passen. Daar pluk je namelijk echt de vruchten van. 

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Het beste talent vind je met een eigen recruitmentsite!

77% van de studenten maakt gebruik van recruitmentsites om hun eerste baan te vinden. Het is dus van essentieel belang dat je jouw website afstemt op de wensen van je doelgroep. Maar waar voldoet een goede recruitmentsite aan? En waar moet je rekening mee houden in de ontwikkeling? Ons gratis e-book "Het opzetten van een succesvolle recruitmentsite" geeft in 6 stappen antwoord op deze vragen, voorziet je van tips én inspiratie zodat jij jouw recruitmentsite tot een succes kunt maken! Vul onderstaand formulier in, en het gratis e-book wordt direct toegestuurd naar je e-mailadres.

Gratis downloaden