/
/

Persoonlijk contact leggen tijdens een lunchlezing

Als bedrijf wil je studenten aanspreken in hun vertrouwde omgeving. Waar kan dat beter dan op hun onderwijsinstelling, in een collegezaal waar ze dagelijks les hebben? Het is laagdrempelig en een student voelt zich hier op zijn gemak. Tijdens een lunchlezing zijn alle ogen op jou gericht. Maar wat houdt zo’n lezing nou precies in? Hoe organiseer je het? En wat levert het jou op? Je leest het in deze blog.

Wat houdt een lunchlezing in?

Veelal bieden studieverenigingen bedrijven de mogelijkheid om voor hun leden een lunchlezing te organiseren. Een lunchlezing vindt, zoals de naam al doet vermoeden, plaats rond het middaguur. Het is gebruikelijk dat een lunchlezing zo’n uur tot anderhalf uur duurt. Tijdens de lezing worden de studenten voorzien van een lunch, die (mede door) het bedrijf wordt gesponsord. 
Sommige studieverenigingen organiseren in plaats van een lunchlezing een borrellezing. De inhoud is in principe hetzelfde, alleen vindt deze lezing aan het einde van de dag plaats, meestal rond een uur of vijf. Aansluitend op de lezing vindt, in plaats van de lunch, een gezamenlijke borrel plaats, waarbij het bedrijf bijvoorbeeld hapjes of een fust bier kan sponsoren. Het is gebruikelijk dat de sprekers van het bedrijf tijdens de borrel nog (even) aanwezig zijn om na te praten met de studenten.

De inhoud van de lezing

De inhoud van de lezing bepaalt het bedrijf in principe zelf, het dient in ieder geval een onderwerp te zijn dat zowel aansluit bij het bedrijf als de studies die de studievereniging vertegenwoordigt. Een onderwerp wordt altijd in overleg met de studievereniging bepaald. Zij kunnen je als bedrijf adviseren in een bepaalde onderwerpkeuze, omdat bekend is wat in het verleden goed gescoord heeft bij de leden en welke vakken studenten op ieder moment volgen. Het is een kans om tijdens de lezing een onderwerp te kiezen dat momenteel trending is binnen jouw markt, dit laat studenten zien dat je een voorloper bent in het vakgebied. Bij de onderwerpkeuze dien je vooral dicht bij jezelf te blijven. Het wordt absoluut afgeraden om een commercieel praatje te houden, daar prikken studenten zo doorheen. Zij willen weten wat je bedrijf doet, wat het voor toegevoegde waarde biedt aan de markt en wat je hen als toekomstige werkgever te bieden hebt, maar bovenal willen zij een inhoudelijk verhaal binnen hun vakgebied horen.

Hoe organiseer je een lunchlezing?

Een lunchlezing organiseer je in samenwerking met het bestuur van een studievereniging. Meestal heb je hierover contact met de Commissaris Externe Betrekkingen. Dit is de persoon die de verantwoordelijkheid heeft over de samenwerkingen van de vereniging met externe partijen. Het is raadzaam te informeren naar de opkomst van lezingen in het verleden, zodat je jezelf een beeld kunt vormen van wat een lezing jou op kan leveren en wat je mag verwachten. Je maakt duidelijke afspraken met de commissaris over de datum van de lezing en de kosten, veelal hebben verenigingen hiervoor een vaste prijs bepaald. Nadat de datum en prijs overeengekomen zijn laat je de commissaris een contract opstellen. Zorg ervoor dat je dit contract, indien volgens afspraak opgesteld, tijdig ondertekent en terugstuurt naar de vereniging. Vraag daarbij ook altijd om een ondertekent exemplaar door de vereniging, zodat je jouw administratie compleet hebt. 

Weet je niet welke studieverenigingen voor jou relevant zijn, en welke kwalitatief goede lezingen organiseren, dan kan Natural Talent je helpen om zoveel mogelijk uit jouw lezing te halen.

Wat levert het op?

Een lezing bij een studievereniging is de uitgelezen kans om jouw bedrijf op een laagdrempelige manier onder de aandacht te brengen van studenten. Zij leren je bedrijfscultuur kennen, maken kennis met je werkzaamheden en werkwijze en ontmoeten enkele van je medewerkers, waaraan ze al hun vragen kunnen stellen. Wanneer de spreker van je bedrijf een persoonlijk en enthousiast verhaal vertelt waarin hij of zij diepgang biedt en eigen ervaringen deelt, dan zal je de studenten ook echt aanspreken. Dit persoonlijke contact dat je legt kun je vervolgens uitbouwen, bijvoorbeeld tijdens een workshop of inhousedag bij jouw bedrijf. De basis die je hiervoor legt tijdens een lezing is goud waard.

Conclusie

Een lunchlezing geeft jou als bedrijf de kans om op een laagdrempelige manier in contact te komen met studenten die jouw toekomstige medewerkers kunnen worden. Wanneer je zorgt voor een persoonlijk en pakkend verhaal waarmee je de studenten boeit heb je het eerste waardevolle contact met ze gelegd. Van hieruit kun je verder gaan bouwen.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het organiseren en begeleiden van activiteiten op onderwijsinstellingen, veelal in samenwerking met studieverenigingen. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Lisanne!

Geplaatst door: Lisanne de Graef

Lisanne is een jonge ambitieuze communicatieadviseur met een passie voor schrijven. Meteen na afloop van haar afstudeerstage is ze doorgegroeid binnen het team, waarbij ze de basis heeft gelegd voor onze corporate communicatie. Zowel op haar werk als daarbuiten staat Lisanne bekend als perfectionistisch en een tikkeltje eigenwijs. Mede door haar structurele aanpak waarborgt ze kwaliteit in haar werkzaamheden en draagt ze onze visie optimaal uit.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden