HomeBlogsPersoonlijk contact leggen tijdens een lunchlezing
Evenementen

Persoonlijk contact leggen tijdens een lunchlezing

Persoonlijk contact leggen tijdens een lunchlezing

Als bedrijf wil je studenten aanspreken in hun vertrouwde omgeving. Waar kan dat beter dan op hun onderwijsinstelling, in een collegezaal waar ze dagelijks les hebben?. Tijdens een lunchlezing heb jij de kans om op een laagdrempelige manier aanvullende informatie te geven over jouw bedrijf. Maar wat houdt zo’n lezing nou precies in? Hoe organiseer je het? En wat levert het jou op? Je leest het in deze blog.

Wat houdt een lunchlezing in?

Studieverenigingen bieden bedrijven de mogelijkheid om voor hun leden een lunchlezing te organiseren. Een lunchlezing vindt, zoals de naam al doet vermoeden, plaats rond het middaguur. Het is gebruikelijk dat een lunchlezing een uur tot anderhalf uur duurt. Tijdens de lezing worden de studenten voorzien van een lunch, die (mede door) het bedrijf wordt gesponsord en geeft het bedrijf een inhoudelijke presentatie. Sommige studieverenigingen organiseren in plaats van een lunchlezing een borrellezing. De inhoud is in principe hetzelfde, alleen vindt deze lezing aan het einde van de dag plaats, meestal rond een uur of vijf. Aansluitend op de lezing vindt, in plaats van de lunch, een gezamenlijke borrel plaats, waarbij het bedrijf bijvoorbeeld hapjes of een fust bier kan sponsoren. Het is gebruikelijk dat de sprekers van het bedrijf tijdens de borrel nog (even) aanwezig zijn om na te praten met de studenten.

De inhoud van de lezing

De inhoud van de lezing bepaalt het bedrijf in principe zelf. Het onderwerp wordt wel vaak overlegd met de studievereniging. Zo kunnen zij adviseren omdat zij weten wat de leden interessant vinden of wat er past bij de vakken die op dat moment worden gevolgd. Je kan ook inhaken op een trending onderwerp uit de markt. Blijf qua inhoud vooral dichtbij je organisatie. Steek de lezing niet te verkopend in en houd het informatief en laagdrempelig. Geef praktijkvoorbeelden en laat met kennis en beeldmateriaal zien wat jouw bedrijf zo interessant maakt. Zo trekken studenten zelf de conclusie dat ze, in de toekomst, graag bij jullie willen stagelopen of werken. Vergeet niet om na de lezing geïnteresseerd talent de kans te geven om hun gegevens achter te laten. Zo kun jij dit talent uitnodigen voor inhouse-events of zelfs benaderen voor toekomstige vacatures.

Hoe organiseer je een lunchlezing?

Een lunchlezing organiseer je in samenwerking met het bestuur van een studievereniging. Meestal heb je hierover contact met de Commissaris Externe Betrekkingen. Dit is de persoon die de verantwoordelijkheid heeft over de samenwerkingen van de vereniging met externe partijen. Het is raadzaam te informeren naar de opkomst van lezingen in het verleden, zodat je jezelf een beeld kunt vormen van wat een lezing jou op kan leveren en wat je mag verwachten. Je maakt duidelijke afspraken met de commissaris over de datum van de lezing en de kosten, veelal hebben verenigingen hiervoor een vaste prijs bepaald. Nadat de datum en prijs overeengekomen zijn laat je de commissaris een contract opstellen.

Wat levert een lunchlezing jouw bedrijf op?

Een lezing bij een studievereniging is de uitgelezen kans om jouw bedrijf op een laagdrempelige manier onder de aandacht te brengen van studenten. Zij leren je bedrijfscultuur kennen, maken kennis met je werkzaamheden en werkwijze en ontmoeten enkele van je medewerkers, waaraan ze al hun vragen kunnen stellen. Wanneer de spreker van je bedrijf een persoonlijk en enthousiast verhaal vertelt waarin hij of zij diepgang biedt en eigen ervaringen deelt, dan zal je de studenten ook echt aanspreken. Zorg ervoor dan ook voor dat je de aanwezige studenten de kans geeft om hun contactgegevens achter te laten. Zo kun jij dit talent in jouw talentpool plaatsen en het contact verder uit te bouwen met regelmatig contact, een uitnodiging voor jouw inhousedag of door toekomstige vacatures onder de aandacht te brengen. De basis die je hiervoor legt tijdens een lezing is goud waard.

Conclusie

Een lunchlezing geeft jou als bedrijf de kans om op een laagdrempelige manier in contact te komen met studenten die jouw toekomstige medewerkers kunnen worden. Wanneer je zorgt voor een persoonlijk en pakkend verhaal waarmee je de studenten boeit heb je het eerste waardevolle contact met ze gelegd. Van hieruit kun je verder gaan bouwen. Lukt het jouw zelf niet om een lunchlezing te organiseren? Neem contact met ons op, we helpen je graag op weg!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen