/
/

Samenwerken met studieverenigingen: wat en waarom?

Als campus recruiter zoek je continu naar de beste manieren om je doelgroep te bereiken. Je hebt daarom vast wel eens overwogen om een samenwerking aan te gaan met een studievereniging. Maar wat kan een studievereniging je bieden en waarom zou je met hen samenwerken? Ik vertel het je in deze blog.

Groepsfoto studievereniging

Wat is een studievereniging?

Misschien een open deur, maar ik wil het toch even benoemen. Een studievereniging is een vereniging van studenten die dezelfde studie of afstudeerrichting volgen, of (soms) van studenten die aan dezelfde faculteit studeren. Een studievereniging verleent studenten (met name leden) in relatie tot hun studie (onderwijstaken), gezelligheid en oriëntatie op de arbeidsmarkt.

Vooral dit laatste punt is uitermate interessant voor ons campus recruiters. 

Wat kan een studievereniging je bieden?

Veel studieverenigingen werken met een standaard aanbod van activiteiten. Vaak tegen vaste prijzen. 

Het gros van de aangeboden activiteiten zijn promotioneel van aard, en helpen je bij het vergroten van je bekendheid en het vestigen van je employer brand. Dit is stap 2 in onze visie op duurzame campus recruitment. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een advertentie of interview in het verenigingsblad
  • Je bedrijfsprofiel op de website
  • Het plaatsen van berichten op de Facebookpagina
  • Het ophangen van posters of verspreiden van flyers in en rondom de verenigingsruimte
  • Sponsoring van mokken, kleding en ander materiaal dat door de vereniging wordt gebruikt

Studieverenigingen kunnen je echter ook helpen bij het persoonlijk in contact komen met studenten (stap 3 in onze visie op duurzame campus recruitment). Persoonlijk contact is essentieel om studenten echt te overtuigen van hetgeen je als organisatie te bieden hebt. Zeker als je al enige bekendheid hebt opgebouwd onder de leden van de vereniging, is het erg interessant om deze opties te overwegen:

  • Het geven van een lunchlezing op de onderwijsinstelling
  • Deelnemen aan een bedrijvendiner in een restaurant nabij de locatie van de studievereniging
  • Vertegenwoordigd zijn op de bedrijvenbeurs op de onderwijsinstelling
  • Een workshop of case geven bij de vereniging
  • Een volledig bedrijfsbezoek, of hulp bij de promotie van je inhousedag

Bovenstaande activiteiten geven je de kans om zelf de touwtjes in handen te nemen. Vanuit persoonlijk contact kun je namelijk gaan bouwen aan een relatie met de studenten die je enthousiast weet te maken over een toekomst bij jouw bedrijf. Gebruik hiervoor bij voorkeur een speciaal ingerichte talentpool (lees hier hoe je een goed werkende talentpool opzet).

Een laatste punt waar een studievereniging je mee kan helpen is het concreet invullen van vacatures. Zowel voor stage / afstuderen als voor startersfuncties en traineeships. Verwacht geen pro-actieve aanpak, maar ook simpele promotie van je vacatures kan soms waardevol zijn:

  • Plaatsing van je vacature op de website van de vereniging
  • Een bericht over je vacature op hun Facebookpagina
  • Opname van je vacature in de nieuwsbrief van de vereniging
  • Een direct e-mailing met je vacature naar (een selectie van) de leden

Waarom samenwerken met een studievereniging?

Nu je weet welke mogelijkheden een studievereniging je kan bieden, is het goed om te overwegen of een samenwerking voor jou zinvol is. Twee belangrijke vragen zijn daarbij relevant:

  1. Helpen de activiteiten die de voor jou relevante studieverenigingen aanbieden je bij het (sneller en voordeliger) realiseren van je campus recruitment doelstellingen? 
  2. Past een samenwerking binnen je totale strategie?  

Mijn overtuiging is dat studieverenigingen waardevolle toegang kunnen bieden tot specifieke doelgroepen. Dankzij de verschillende functies die een vereniging vertolkt heeft deze veelal een prima netwerk en goede kennis van de studenten die jij wilt bereiken. Veel activiteiten zijn bovendien ‘gevestigd’.

Natuurlijk, niet iedere vereniging is even goed georganiseerd, en sommige activiteiten zijn naar verhouding tot hetgeen het je oplevert erg prijzig. Een kritische houding is dus verstandig. Op basis van een goede en persoonlijke relatie met bestuursleden kun je bouwen aan een samenwerking op maat, die voor alle partijen waardevol is: jouw bedrijf, de studievereniging en de leden. En dat is waar het uiteindelijk om draait als je het maximale uit de samenwerking wilt halen.

Conclusie

Studieverenigingen vertolken een belangrijke rol op veel onderwijsinstellingen. Dankzij een relatief standaard palet van bewezen activiteiten kunnen zij waardevolle ondersteuning bieden aan een campus recruiter. Het is daarom interessant om een samenwerking te overwegen. Denk daarbij aan het belang van een goede relatie met verenigingsbesturen. Dit kost tijd, maar zoals wij dagelijks ervaren bij de relaties die we voor veel van onze klanten onderhouden, helpt het je om het maximale uit een samenwerking te halen. En om wenselijke resultaten te halen binnen je campus recruitment.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, 2at en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden