HomeBlogsSuccesvol recruiten via Facebook – Stap 1: leer van anderen
Social media

Succesvol recruiten via Facebook – Stap 1: leer van anderen

Geschreven door Sebastiaan van Haren

Geschreven door: Sebastiaan van Haren

Succesvol recruiten via Facebook – Stap 1: leer van anderen

Facebook is als sociale ontmoetingsplaats bij uitstek geschikt voor het recruiten van studenten en starters. Maar terwijl je andere bedrijven dit succesvol ziet doen, worstel jij om Facebook’s potentie in het opbouwen van je employer brand (EVP, employer value proposition) en het werven van talentvolle kandidaten maximaal te benutten. Met deze blog help ik je jouw eerste stap te zetten naar succesvol recruiten via Facebook.

Jouw ideale Facebookbedrijfspagina

Een Facebookbedrijfspagina die voor jou werkt en die je helpt bij het binnenhalen van interessante kandidaten, staat bol van interactie, wordt volop geliket en gedeeld en converteert jouw fans tot echte kandidaten. Lukt je dit nog niet zelf, dan is de beste tip die ik je kan geven: leer van anderen! Ik geef je de 7 belangrijkste punten waar je op moet letten en die je helpen om Facebook te begrijpen. Dit begrip is noodzakelijk om gevoel te krijgen bij het beleid dat je dient te ontwikkelen.

Heb je nog geen Facebookbedrijfspagina? Maak dan in 6 stappen snel en eenvoudig jouw Facebookbedrijfspagina aan.

Kies je benchmark

Zoek de Facebookbedrijfspagina’s waarvan je weet dat deze succesvol zijn en de bedrijfspagina’s waar jouw doelgroep aan kandidaten positief over oordeelt. Deze pagina’s vormen je ideale benchmark en daarmede de basis van jouw succesvolle inzet van Facebook

Je vindt deze pagina’s via de zoekbalk bovenin het scherm. Zorg ervoor dat je als zoekfilter (linkerzijde) voor ‘pages’ kiest. Mocht je de pagina’s die je zoekt niet kunnen vinden, dan kun je ook naar de website van je concurrent gaan en daar de link naar hun Facebookbedrijfspagina vinden.

Waar let je op?

Je verzamelt informatie over hetgeen wel en niet werkt op Facebook. Let vooral op de volgende 7 belangrijke elementen:

  1. Hoe zien de timeline coverfoto en de profielfoto eruit? Wat zeggen deze over de eigenaar van de pagina?
  2. Wat vertelt het ‘about’ stukje onder de profielfoto? Hoe ervaar je dit als nieuwe bezoeker?  
  3. Welke tabs heeft de pagina? Hoe zijn deze ingericht? Wat wordt ermee bereikt?
  4. Hoe vaak wordt er gepost en hoe laat?
  5. Wat wordt er gepost? Wat levert de meeste interactie, likes en shares op? Zijn dat teksten, foto’s, video’s, polls, links, vragen? Kortom, waarmede zijn zij succesvol?
  6. Kijk ook naar wat er niet werkt, en zorgt dat je niet dezelfde fout maakt. Wat kun je beter doen dan je concurrent?
  7. Wat is de engagement op de pagina? Via de ‘Like’ tab krijg je waardevolle inzichten. Let ook op de ‘people talking about this’, dat een 30-daagse opsomming vormt van:
  • Aantal nieuwe likes van de pagina;
  • Aantal plaatsingen op de wall (van fans);
  • Aantal likes, shares of reacties op plaatsingen van de pagina;
  • Antwoorden gegeven op gestelde vragen;
  • Aantal reacties op een evenement van de pagina (RSVP’s);
  • Aantal keren dat je pagina wordt getagt in een foto of update;
  • Aantal check-ins.

Geef jouw Facebook beleid vorm

Hoe dient je pagina vormgegeven te worden, welke content dien je te delen en hoe vaak doe je dit? De basisregels die je ontdekt uit de manieren waarop jouw belangrijkste concurrenten en andere partijen hun Facebook bedrijfspagina inzetten, ga je gebruiken om jouw eigen beleid te ontwikkelen.

Kies de dingen die werken voor jouw doelgroep en bied je kandidaten datgene dat ze van je willen. Dat is stap 1. In mijn volgende blog ga ik in op stap 2: wat zijn de belangrijkste regels voor succes, en hoe pas je die toe.

Wat zijn de basisregels die jij ontdekt hebt? Wat werkt goed voor jouw publiek, en wat juist niet? Help anderen ook om met hun doelgroep te communiceren door jouw inzichten te delen via het commentaarveld onder dit artikel.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen