HomeBlogsTips voor het gebruik van Google Analytics voor je Campus Recruitment
Employer branding

Tips voor het gebruik van Google Analytics voor je Campus Recruitment

Geschreven door Sebastiaan van Haren

Geschreven door: Sebastiaan van Haren

Tips voor het gebruik van Google Analytics voor je Campus Recruitment

Als Campus Recruiter wil je natuurlijk zoveel mogelijk rendement halen uit je activiteiten. Sommige activiteiten die je onderneemt zijn moeilijk meetbaar, dat geldt niet voor je Online Marketing activiteiten. Google Analytics helpt je daar enorm bij. Dit onlineprogramma biedt je veel mogelijkheden. Maar welke mogelijkheden zijn voor jou als (Campus) Recruiter belangrijk? Ik behandel ze met je in deze blog. Om het je helemaal gemakkelijk te maken, heb ik een gratis dashboard voor je ontwikkeld dat je kunt inladen in je Google Analytics en je direct waardevolle inzichten geeft.

Google Analytics Dashboard voor Campus Recruiment

Google Analytics? Wat is Google Analytics?

Laten we beginnen bij de basis. Wat is Google Analytics? Google Analytics is speciale software die constant belangrijke statistieken verzamelt van je website. Hoe vaak wordt je recruitmentsite bezocht? Uit welk land komen je bezoekers en welke taal spreken ze? Via welke websites komen je bezoekers op je site? Dit is maar een hele kleine greep uit de vragen die Google Analytics voor je kan beantwoorden.

Mocht je nog nooit van Google Analytics hebben gehoord, of je hebt het niet geïnstalleerd op je website, dan adviseer ik je dat nu meteen te doen. Echt, laat het niet liggen, want het levert je enorm waardevolle informatie op! Het is erg gemakkelijk om te installeren en bovendien gratis. Een duidelijke handleiding voor Google Analytics vind je hier.

Oké, ik heb Google Analytics geïnstalleerd! Wat nu?

Op het eerste gezicht ziet Google Analytics er erg complex uit. In de navigatiebalk links staan zes verschillende categorieën, en als je deze uitklapt verschijnen er tientallen subcategorieën. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van termen waar je mogelijk nog nooit van gehoord hebt, zoals bouncepercentage en doelconversieratio. Kortom, ik kan best begrijpen dat je door de bomen het bos niet ziet. De gemiddelde gebruiker van Google Analytics wil gewoon weten wat de sterke en zwakke punten van een website zijn, zonder drie menu’s af te moeten gaan.

Één van de redenen waarom Google Analytics zo moeilijk lijkt, is omdat het programma een totaalpakket is. Het programma is inzetbaar voor elk type website, van webshop tot recruitmentsite. Dus niet alle statistieken zijn interessant voor jou, zoals bijvoorbeeld “tijd tot aankoop” en “verkoopresultaten”.

Welke statistieken zijn relevant voor carrièrepagina’s in Google Analytics?

Als (Campus) Recruiter wil je snel en gemakkelijk toegang tot de statistieken die voor jou van belang zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de volgende vragen:

  • Hoeveel bezoekers hebben mijn website bezocht?
  • Hoe hebben deze bezoekers mijn website gevonden?
  • Op welke dag van de week heb ik gemiddeld de meeste bezoekers?
  • Uit welke provincie komen mijn bezoekers?
  • Welke pagina’s zijn het meeste bezocht?
  • Welke pagina’s zien gebruikers als eerste?
  • Welke pagina’s zijn niet populair?
  • Welk soort apparaten gebruiken bezoekers?
  • Hoe hebben mensen op mobiele apparaten mijn site gevonden?
  • Welke pagina’s worden het meeste bekeken op mobiele apparaten?

Een GRATIS Dashboard voor je om het je makkelijk te maken

Maar waar vind ik al deze gegevens in Google Analytics? Dat kan ik je niet uitleggen in 1 blog, daarom heb ik het gemakkelijk voor je gemaakt. Ik heb een compleet “Custom Dashboard” voor je ontwikkeld dat je direct antwoord geeft op bovenstaande vragen. Let wel: je hebt een Google Analytics account nodig om het dashboard te installeren. Het programma moet dus al op je website draaien voordat je het downloadt. Download hier het Google Analytics dashboard voor (campus) recruiters

Hoe installeer je dit dashboard? Klik op bovenstaande link en je wordt doorgestuurd naar Google Analytics. Er wordt niets direct op je computer geïnstalleerd. Je kunt het dashboard vervolgens vinden in de categorie “Dashboards” die je in de navigatie links kunt terugvinden.

Aan de slag met Google Analytics

Mijn tip is: maak gebruik van Google Analytics om je campus recruitment activiteiten (waaronder je recruitmentsite) te optimaliseren. Het geeft je namelijk enorm waardevolle inzichten.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in strategische online marketing gericht op de jong talent. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch, Calco, ASML, TMC en A.T. Kearney. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Pim!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen