/
/

Twitter verbieden op de werkvloer?

Ik liep vorige week tegen een artikel aan waar Arsène Wenger, trainer van de Engelse voetbalclub Arsenal, de spelers twitter-cursus wil gaan geven. Hij wil daarmee wijzen op de gevaren van Twitter. Zo heeft Oranje International Ryan Babel een boete van 10.000 pond gekregen voor een kritische tweet richting scheidsrechter Howard Webb. Nu social media zo belangrijk is, staan bedrijven voor de vraag of ze een speciaal social media beleid op moeten stellen of dat ze het op zijn beloop dienen te laten. Ik zal nader ingaan op twitteren op de werkvloer.

De hele kort door de bocht redenatie is dat twitteren onder werktijd tijd kost. Tijd die medewerkers ook kunnen besteden aan de werkzaamheden op het werk. Tijd is geld, dus verbied Twitter. Twitteren heeft echter ook positieve effecten. Hoe vaak kun je niet naar iets zoeken, waarbij je followers op Twitter je helpen zoeken. Daarnaast biedt het ook gratis marketingkansen. Het heeft dan dus absoluut toegevoegde waarde.

Alles draait om de inhoud van de tweet. Je kunt je voorstellen dat de volgende tweet van een Interpolis medewerker leidde tot interne discussie: 'Verveel me @interpolis'.  Dit kan zelfs leiden tot imagoschade. Maar als je een nieuwe werknemer vindt op basis van een tweet als: 'Wegens uitbreiding zoeken wij een #junior #webdeveloper', juich je de medewerker van harte toe te blijven twitteren. 

Bedrijven die Twitter verbieden kwalificeren zich met name bij starters en young professionals als minder aantrekkelijke werkgever. Social media maakt een belangrijk deel uit van het leven van de jonge generatie. Het verbieden van social media zorgt er voor dat ze toch liever voor de concurrent gaan werken.

Verbieden van Twitter gaat mij een stap te ver. Je kunt het twitteren of op de koop toenemen of een beleid opstellen met richtlijnen. Met name voor grote bedrijven zijn richtlijnen verstandig. Kun je tot een verstandig beleid komen, dan zijn de voordelen vele malen groter dan de nadelen.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden