/
/

Waarom de Inhousedag een essentieel onderdeel is van Campus Recruitment

Veel bedrijven vechten om hetzelfde essentiële kapitaal: Talent. Als campus recruiter ben je daarom niet te benijden. Het is immers een uitdaging om ervoor ervoor te zorgen dat potentiële kandidaten jouw bedrijf interessant genoeg vinden om voor te willen werken. Om deze uitdaging het hoofd te bieden werk je volgens een duurzame campus recruitment strategie. De inhousedag is hier een essentieel onderdeel van. Maar waarom? 

Allereerst, wat is een inhousedag?

Een inhousedag is een evenement dat voorziet in een laagdrempelige kennismaking tussen studenten en jouw bedrijf. Vaak gaat het om een groep van 15 tot 30 studenten die jouw bedrijf bezoekt, maar er zijn ook inhousedagen met ruim 200 bezoekers, zoals het Bosch Technology Event dat wij organiseren. Gebruikelijke programmaonderdelen tijdens een inhousedag zijn presentaties, een workshop of case, een rondleiding en een informele borrel.
Maar waarom organiseer je nu zo’n inhousedag? Ik geef je er vijf goede redenen voor.


 

1. Bekendheid alleen is niet genoeg

Via employer branding vertel je aan jouw doelgroep van potentiële kandidaten wat werken bij jouw organisatie zo interessant maakt; waarom talenten voor jou moeten kiezen als eerste werkgever. Je vergroot daarmee je bekendheid en wekt de interesse om meer over je te willen weten. Helaas niet meer dan dat. Dit betekent dat je een stap verder moet gaan. Deze stap is persoonlijk contact, en dat leg je tijdens een inhousedag.

2. Authentieke en overtuigende beeldvorming

Hoe is het om voor jouw bedrijf te werken? Dat is de belangrijkste vraag die studenten hebben, zodra zij zich op hun eerste werkgever gaan oriënteren. Tijdens een inhousedag nodig je jouw doelgroep van potentiële starters uit en laat je hen persoonlijk kennismaken met je organisatie. Je laat hen proeven van de bedrijfscultuur en het werk dat zij bij jouw bedrijf kunnen gaan doen. Daarnaast geef je hen de kans om vragen te stellen aan medewerkers, die hen in alle eerlijkheid antwoorden geven. Hiermee geef je potentiële starters een authentiek beeld van je organisatie dat voor hen perfect beantwoordt hoe het is om er werkzaam te zijn. Precies wat zij willen weten dus, en doordat ze het met eigen ogen zien is het overtuigender dan welke mediacampagne ook.

3. Natuurlijke selectie en ‘word of mouth’

Studenten die je het liefst werft, zijn degenen die goed bij je bedrijf en bedrijfscultuur passen. Zij zijn immers degenen die zich 200% in zullen zetten en je graag trouw blijven. Na een inhousedag zal je merken dat een deel van de studenten die heeft deelgenomen, de interesse in je organisatie kwijt is. Geen probleem, want met hen zou toch nooit een vruchtbare match zijn ontstaan. De overige deelnemende studenten zijn dankzij de inhousedag juist vele malen enthousiaster geworden. Zij voelen een klik met jouw bedrijf waar je op voort kunt borduren. En ze vertellen hun ervaringen voort aan medestudenten.

4. Cherrypicking 

Een klik moet natuurlijk van twee zijden komen. Een student die na diens afstuderen graag voor jouw bedrijf wil komen werken, is namelijk niet noodzakelijkerwijs jouw ideale medewerker. Het is daarom prettig dat je tijdens een inhousedag ook zelf kunt beoordelen wat voor vlees je in de kuip hebt. Wie presenteert zich bijvoorbeeld goed? En wie springt er inhoudelijk uit bij de workshop of case die je aanbiedt? Je hebt alle tijd en ruimte om studenten te spreken, te bevragen en te beoordelen. Zodat je met die studenten verder gaat, waar jij vertrouwen in hebt.

5. Plaatsingen en een pijplijn die zich vult

Zodra de bezoekers van je inhousedag weer richting huis gaan, zit het evenement erop. Maar niet het werk van de campus recruiter. Tijd om het hete ijzer te smeden en alle bezoekers op te volgen. Wie zou je graag een stage- of afstudeerplek bieden? Wie is op korte termijn beschikbaar voor die openstaande startersfunctie of dat aankomende traineeship? En wie zijn de toptalenten die pas over een of twee jaar afstuderen? Zorg je voor een snelle en zorgvuldige opvolging, dan haal je uit je inhousedag concrete plaatsingen én bouw je via een talentpool aan een pijplijn met talent waarmee je in de toekomst direct over goede kandidaten kunt beschikken zodra er vacatures beschikbaar komen. Speed-to-talent noemen we dat.

Meer weten over het opzetten van een talentpool, bekijk dan het blog van mijn collega Teun Smulders eens, 5 redenen om nu in een talentpool te investeren.

Ook een inhousedag organiseren?

Je weet nu dat er goede redenen voor zijn om een inhousedag onderdeel te laten uitmaken van je duurzame campus recruitment strategie. Ga aan de slag, win het hart van potentieel talent en vul je pijplijn met enthousiaste kandidaten.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het organiseren van succesvolle inhousedagen. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, Fokker, Stedin en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden