Stagiair gezocht, maar vis je steeds achter het net?
HomeBlogStagiair gezocht, maar vis je steeds achter het net?

Stagiair gezocht, maar vis je steeds achter het net?

Een stagiair gezocht, maar lukt het iedere keer (net) niet om dit talent te vinden? Daar kunnen een aantal redenen aan ten grondslag liggen. Wij zetten ze voor je op een rijtje, zodat jij ze kunt tackelen.

Je begint te laat met jouw zoektocht

De beste stagiairs vinden als eerste een stageplaats. Om dit talent niet mis te lopen is het belangrijk dat je op tijd begint met zoeken. Een goede voorbereiding is hierbij essentieel. Ga tijdig met jouw managers/afdelingen in gesprek over hun behoefte aan stagiairs. Zo kun je de opdracht goed formuleren en al vroeg bepalen hoe je jouw zoektocht het beste vorm kunt geven.

Je houdt geen rekening met de deadlines en/of stageperiodes van onderwijsinstellingen

Onderwijsinstellingen, en dan voornamelijk de hbo’s, hanteren vaste stageperiodes. Deze starten in februari en september. Wanneer jij in december/januari of juli/augustus begint aan jouw zoektocht, is de kans heel groot dat jij geen stagiair meer kunt aannemen. Ben erop bedacht dat scholen strenge regels hanteren wat betreft deadlines waarvoor studenten hun stageopdracht aan dienen te melden. Deze deadlines liggen meestal weken voordat de stageperiode begint, zodat onderwijsinstellingen de tijd hebben om opdrachten goed te keuren. Houd hier rekening mee!

Je zoekt een meeloop stagiair of afstudeerder in een periode dat die er bijna niet zijn

Van oudsher lopen collegejaren van september tot en met juli. Logischerwijs zoeken meer studenten in september dus een meeloopstage (een stage waarbij studenten praktijkervaring opdoen in het tweede of derde studiejaar), terwijl een grotere groep in februari begint met de afstudeerstage om diens studie af te ronden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar een overgrote meerderheid loopt volgens dit stramien. Denk hieraan bij het formuleren van jouw opdracht en vergroot zo de kans om jouw gewenste stagiair te vinden.

Je voldoet niet aan de stage-eisen van onderwijsinstellingen

Onderwijsinstellingen hanteren strikte eisen waar stageopdrachten aan dienen te voldoen. Lastig is dat deze eisen niet bij iedere school hetzelfde zijn, toch zijn er sterke overeenkomsten te ontdekken. De belangrijkste eisen om rekening mee te houden als bedrijf:

  • Bedrijfsgrootte: om haar studenten voldoende professionele ervaring op te laten doen en genoeg uitdaging te bieden hanteert het overgrote deel van de onderwijsinstellingen de eis dat het stagebedrijf tenminste uit 5-10 medewerkers dient te bestaan.
  • Begeleiding: ook aan het niveau en de achtergrond van de begeleider worden door onderwijsinstellingen eisen gesteld. Om studenten voldoende ondersteuning te bieden is het van belang dat de begeleiding tijdens de stage wordt verzorgd door iemand die een diploma heeft in minstens dezelfde richting als de stagiair. Dus zoek je een IT stagiair op hbo niveau, dan dient er voor de begeleiding van deze stagiair binnen jouw bedrijf iemand te werken die een diploma heeft op dit niveau of hoger.
  • Een passende opdracht: ook de zwaarte van de opdracht is een belangrijke maatstaf voor onderwijsinstellingen om wel of geen goedkeuring te geven aan studenten om te starten met hun stage. Een stage is onderdeel van iemands curriculum, daar zitten eisen aan qua competenties die de student tijdens diens stage dient te behalen. Houd hier rekening mee in het formuleren van de stageopdracht of het afstudeeronderzoek.

Het gewenste profiel is niet duidelijk of niet realistisch

Belangrijk is dat je een realistisch beeld hebt van het profiel dat je zoekt. Vaak zien wij een mismatch tussen het gewenste profiel en het aanbod qua opleidingen of curriculum. Probeer dit te ondervangen door met medewerkers in gesprek te gaan over hun opleidingsachtergrond. Zo krijg je een beter beeld van welke opleiding bij welk soort opdracht past en of je een realistisch profiel zoekt. Lukt het niet dit intern te doen? Zoek dan eens online welke informatie over opleidingen en voorbeelden van stageopdrachten er te vinden zijn, zo doe je inspiratie op en kun je jullie stageopdracht koppelen aan het juiste profiel.

Je aanbod is niet interessant (genoeg)

Je hebt lang nagedacht over de opdracht en/of taken die je de student wilt laten uitvoeren. Toch lukt het niet die passende student te vinden. Een van de oorzaken kan zijn dat studenten jouw aanbod simpelweg niet interessant genoeg vinden. Zeker bij doelgroepen waar meer vraag is dan aanbod, moet je hier goed op letten. Het kan zijn dat jouw concurrent stagewerkgevers een grotere uitdaging hebben liggen, simpelweg bekender zijn, meer stagevergoeding bieden, beter bereikbaar zijn qua locatie of afstudeerders de mogelijkheid bieden om door te groeien naar een startersfunctie. Factoren die in meer of mindere mate te verhelpen zijn, neem dus eens een kijkje wat jouw concurrenten bieden en speel hier op in. Hoe beter het aanbod, hoe groter de kans dat stagiairs voor jou kiezen.

Je gebruikt geen wervende vacaturetekst

Wanneer intern bepaald is dat jullie een stagiair zoeken en de opdracht op papier is gezet dien je dit onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Zorg ervoor dat je dit zorgvuldig doet en steek tijd in het ontwikkelen van een wervende vacaturetekst. Maak duidelijk wie je zoekt (afgebakend profiel), waaraan deze student een bijdrage kan leveren (concrete taken en/of een afgebakend onderzoek) én waarom het voor deze student interessant is om bij jullie stage te lopen (jullie USP’s als werkgever). Hiermee zorg je ervoor dat je jullie stageopdracht aantrekkelijk presenteert. Moeite met het opstellen van een wervende vacaturetekst? Onze vacaturetemplate helpt je op weg, download hem hier!

Je gebruikt niet de juiste wervingskanalen

Wanneer je jouw wervende vacaturetekst opgesteld hebt dienen studenten deze natuurlijk wel nog te vinden. Onbekend maakt immers onbemind. Veel bedrijven maken de fout om hun vacatures te beperkt uit te zetten. Staat deze bijvoorbeeld alleen maar op jullie eigen website? Of daarnaast maar beperkt bij een onderwijsinstelling? Zorg dat je de kans zo groot mogelijk maakt dat studenten jouw opdracht voorbij zien komen. Vergeet daarom vooral sociale media en stagevacaturebanken niet.

Je wedt op één paard

Heb je wel de perfecte kandidaat gevonden, haakt deze als nog af! Bij stagewerving is het risicovol om slechts op één paard te wedden. Studenten hebben vaak gesprekken lopen bij verschillende bedrijven, zeker de schaarse profielen. Ook kan het zijn dat je opeens niets meer hoort van een kandidaat, het zogenoemde ghosting. Het blijven immers studenten. Hoe dan ook is het als bedrijf gevaarlijk om al jullie pijlen op één kandidaat te richten. Wanneer deze student voor een ander bedrijf kiest of om een andere reden afhaakt, blijven jullie zonder stagiair achter. Houd daarom altijd de communicatie met meerdere kandidaten en ben hier eerlijk over. Die duidelijkheid zorgt ervoor dat de kans groter is dat jullie aan het eind van de rit een stagiair aan kunnen nemen.

Bind die top stagiair aan jullie bedrijf

Waarom het niet lukt om jouw stagiair(s) te vinden kan verschillende oorzaken hebben. Sommige kun je als bedrijf vrij gemakkelijk tackelen, voor andere is simpelweg meer kennis, ervaring of tijd nodig. Begrijpelijk dat die niet altijd intern te vinden is. Heb je wel eens overwogen om hier hulp bij te zoeken? Ondersteuning in werving en selectie vergroot de kans dat je wel eindelijk die perfecte stagiair(s) kunt aannemen, bovendien kan het je ook nog eens een hoop tijd besparen. Nieuwsgierig? Neem eens contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Vragen over onze dienstverlening?

Neem contact met ons op voor advies of een vrijblijvend gesprek, je kunt ons bellen, mailen of direct met ons chatten!

Contact opnemen
Stagewerving werving & selectie