5 tips voor succesvolle opvolging na afloop van een carrièrebeurs  background
 overlay

Blogs die je verder helpen

Home5 tips voor succesvolle opvolging na afloop van een carrièrebeurs
Relatiebeheer en werving

5 tips voor succesvolle opvolging na afloop van een carrièrebeurs

Geschreven door Teun Smulders

Geschreven door: Teun Smulders

5 tips voor succesvolle opvolging na afloop van een carrièrebeurs

Je hebt tijdens een carrièrebeurs kennisgemaakt met enthousiaste, goede studenten. Je bedrijf zit in de mindset bij deze studenten. Laat je na het evenement niets meer van je horen, dan zal dit enthousiasme over je bedrijf snel verdwijnen. Eeuwig zonde! Want hierdoor haal je geen optimaal profijt uit je deelname. Ik geef je daarom 5 tips over hoe je de opvolging na een carrièrebeurs op moet pakken. Ze klinken mogelijk erg logisch. Ik zie echter dat veel bedrijven het op deze punten laten liggen.

1. Leg tijdens de carrièrebeurs uit hoe de opvolging er uit zal zien

Zonder informatie van de studenten die je gesproken hebt, kun je niet zorgen voor opvolging. Laat de interessante studenten daarom niet vertrekken voordat je hun contactgegevens hebt ontvangen. De student moet hier natuurlijk wel open voor staan. Vraag alleen de hoogst noodzakelijke informatie (wat dit is, lees je in tip 6 van deze blog).

Geef de student aan hoe de opvolging er verder uit komt te zien. Dan weet de student wat hij of zij kan verwachten. Heb je met elkaar hele specifieke afspraken gemaakt, die verder gaan dan de reguliere opvolging, noteer deze dan ook. Als je de afspraken niet nakomt, is de interesse van de student in je bedrijf ook zo verdwenen.

2. Bedank de studenten een dag na afloop van het evenement

De studenten hebben een fijn gevoel aan het gesprek met jouw bedrijf overgehouden. Jij bent echter niet het enige bedrijf dat ze gesproken hebben. Zij willen graag de bevestiging ontvangen dat dit gevoel wederzijds was. Een dag na het evenement stuur je daarom alle studenten een e-mail waarin je ze bedankt voor de kennismaking en de interesse in je bedrijf. Zorg dat je deze mail al hebt voorbereid vóór het evenement. Hiermee voorkom je dat je het vooruit blijft schuiven en de kracht en oprechtheid van de mail verdwijnt. Geef in de mail aan dat je de student graag beter wil leren kennen en dat je de student de mogelijkheid wil bieden om je bedrijf beter te leren kennen.

3. Nodig de studenten uit voor een intensieve kennismaking

Op een beurs heb je de studenten slechts kort gesproken. De volgende stap is daarom om intensief kennis met elkaar te maken. Je wil namelijk beoordelen of de student echt bij jouw bedrijf zou kunnen passen. Nodig de gesproken studenten daarom uit voor een inhousedag bij je bedrijf. Dit biedt een ideale gelegenheid om elkaar beter te leren kennen. Mijn advies is om deze inhousedag binnen 2 maanden na de carrièrebeurs te organiseren, dat geeft je de beste resultaten.

4. Benader studenten voor vacatures

De studenten die je spreekt tijdens een carrièrebeurs zitten allemaal in een ander stadium van hun studie. Sommigen zoeken per direct een stage of startersfunctie. Anderen zijn zich slechts aan het oriënteren en studeren pas over enkele jaren af. Laat studenten die al zijn afgestudeerd, op hele korte termijn afstuderen of per direct op zoek zijn naar een stage niet op je inhousedag wachten, maar neem daarmee binnen 72 uur na het evenement contact op om de mogelijkheden (bijvoorbeeld een concrete vacature) te bespreken. Het ijzer smeed je immers het best wanneer dit heet is.

5. Stuur op structurele basis een nieuwsbrief

Natuurlijk zal niet iedere interessante student aanwezig zijn op je inhousedag. Het is belangrijk dat degenen die niet aanwezig kunnen zijn jouw bedrijf niet volledig uit het oog verliezen. Een makkelijke en laagdrempelige manier om dit te realiseren is door hen op structurele basis een nieuwsbrief met waardevolle content te sturen. Dit kan bijvoorbeeld eens per maand of per kwartaal. In de nieuwsbrief laat je nieuwe projecten van het bedrijf zien, laat je medewerkers aan het woord en promoot je nieuwe evenementen en vacatures. Mocht de student je al overtuigd hebben tijdens de carrièrebeurs, dan kun je overwegen om hem direct op te nemen in je talentpool.

Rendement uit een carrièrebeurs halen

Deelname aan een carrièrebeurs is erg leuk. De beurs houdt echter niet op aan het einde van de dag. Deze vervolgt met zorgvuldige opvolging van de kandidaten die je gesproken hebt. Ik merk dat veel bedrijven het vaak alleen maar als extra werk zien en de opvolging voor zich uitschuiven. Je wil echter ook optimaal rendement halen uit je deelname. Laat de interesse van de student in je bedrijf niet vervliegen. Met mijn tips zorg je ervoor dat je structuur aanbrengt in de opvolging.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het organiseren en begeleiden van activiteiten op onderwijsinstellingen, veelal in samenwerking met studieverenigingen. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen