Campus Recruitment; wat is dat eigenlijk?
In de huidige arbeidsmarkt is het een drukte van jewelste, doordat veel werkgevers hard op zoek zijn naar talent. Zeker in de schaarste doelgroepen hebben kandidaten volop keus in werkgevers. Dat is duidelijk merkbaar als je het talent van de toekomst aan wilt trekken: studenten. Organisaties die dat willen realiseren, krijgen te maken met campus recruitment. Maar wat houdt campus recruitment eigenlijk in? In deze blog geven wij je daar antwoord op.
Definitie van campus recruitment
Campus recruitment is een speciale manier van werving. Het richt zich op het strategisch werven van jong, veelal schaars, talent dat midden in de studie zit of recent is afgestudeerd. Het doel daarbij is het invullen van openstaande stageplaatsen en startersfuncties. Men spreekt van campus recruitment als een organisatie een duidelijke strategie heeft, gericht op het op structurele basis aantrekken van studenten en recent afgestudeerden die bij het bedrijf passen. Kort gezegd kun je campus recruitment als volgt omschrijven:
“Je spreekt van campus recruitment wanneer een bedrijf een strategie heeft en uitvoert om (oud) studenten met geselecteerde studieachtergronden aan te trekken voor hun openstaande vacatures.”
Een duidelijke strategie voor campus recruitment: onontbeerlijk
Een goed begin, begint bij jezelf. Waar staat jouw organisaties voor, wat heb je in huis en wat voor mensen zoek je? Dat leg je altijd als eerste vast. Heb je dat gedaan, dan kun je gaan bekijken wat je doel is in het contact met je vastgestelde doelgroep. Als je huidige vacaturedruk nog niet zo hoog is, of als je merkt dat je de juiste kandidaten niet weet aan te trekken, dan is employer branding voorlopig wellicht voldoende. Wil je direct hires realiseren, dan is het goed om je te focussen op events met (bijna) afstudeerders of de concrete promotie van bijvoorbeeld je traineeship. Wat je doel ook is, als je vooraf een passende strategie bepaalt, dan bouw je aan echt effectieve campus recruitment.
Een strategisch stappenplan voor campus recruitment opzetten
Wil je aan de slag met campus recruitment, bekijk dan ons stappenplan eens! Dit unieke stappenplan voor campus recruitment helpt je jouw aanpak op een structurele manier op te bouwen en geeft je de zekerheid dat al je acties naadloos op elkaar aansluiten. Met elke stap bouw je namelijk de relatie tussen jong talent en jouw organisatie verder uit. Als je doordachte keuzes maakt over je basis en de activiteiten kiest die het beste passen bij je doel, dan kun je winnen in effectiviteit én je investeringskosten per resultaat, of het voor jou nu gaat om aangenomen talent of het vergroten van jullie bekendheid.
Een slimme campus recruitment strategie bouw je op in deze vier stappen:
Stap 1: het kiezen voor de juiste aanpak en een onderscheidende positionering
De eerste winst behaal je met een doordachte start. Door goed te kijken naar je doelgroep, je doel, je organisatie en de (toekomstige) wervingsbehoefte, kun je jouw boodschap hier optimaal op afstemmen. Je boodschap past dan beter bij de informatiebehoefte die de kandidaat heeft, en dat merk je. Voeg daar aantrekkelijk beeldmateriaal aan toe plus een passende communicatiestrategie en je kunt aan de slag.
Stap 2: het versterken van jullie employer branding
Tijd om jouw mooie boodschap uit te gaan dragen. Laat jezelf zien: offline, online of nog beter: beide. Offline via advertenties of posters op relevante plekken, zoals onderwijsinstelling. Online kun je jullie doelgroep nog directer aanspreken met een gerichte boodschap via bijvoorbeeld advertenties en een eigen community. Zo trek je de eerste aandacht voor jullie merk.
Stap 3: het leggen van contacten met studenten
Tijd om de aandacht die je hebt gegenereerd om te zetten in direct contact met studenten. Ga hen ontmoeten door deel te nemen aan activiteiten van een studievereniging of onderwijsinstelling, of beter nog, nodig interessant talent uit op jullie kantoor of fabriek voor een inhouse evenement. Door dit directe contact kweek je enthousiasme en identificeer je de talenten die bij jullie organisatie passen.
Stap 4: het onderhouden van jullie kandidaat-werkgever relatie en het werven van talent
Dit wordt vaak vergeten. Nu je deze waardevolle contacten hebt opgedaan, is het belangrijk deze te onderhouden. Houd je favoriete talenten op de hoogte van bedrijfsontwikkelingen, event en vacatures en houd hen zo uit de klauwen van jullie concurrentie. Wat is er immers meer bevredigend dan met de aanname van de beste talenten de sappige vruchten van je activiteiten te plukken!?
Meer weten over het opzetten van een effectieve campus recruiment strategie? Lees hier hoe!
Tot slot
In deze blog hebben we in de basis uitgelegd wat campus recruitment inhoudt en hoe je met een doordachte strategie op effectieve wijze je doelgroep aanspreekt. Door op deze manier aan campus recruitment te werken kun je gericht naamsbekendheid opbouwen, persoonlijk contact leggen met de studenten die voor jou belangrijk zijn en ze vervolgens interesseren voor een carrière bij jouw bedrijf. En dat doorlopend, zodat jij je nooit meer zorgen hoeft te maken of je de juiste talenten wel aan kunt trekken.
Doe er je voordeel mee en start de duurzame campus recruitment strategie waarmee jij structureel de beste talenten aan weet te trekken.
Over Natural Talent
Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, Gemeente Amsterdam, Arcadis en Future Impact. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Lisanne of Roxane!