HomeBlogsZorg voor een goede candidate experience in jouw campus recruitment
Employer branding

Zorg voor een goede candidate experience in jouw campus recruitment

Zorg voor een goede candidate experience in jouw campus recruitment

Ga jij nog op vakantie zonder dat je de reviews van de bestemming hebt gelezen? Waarschijnlijk niet. In de huidige digitale maatschappij zie je het steeds meer. Reviews van hotels, winkels, producten, of uitstapjes. Bijna overal kun je tegenwoordig beoordelingen over vinden. Handig, want op basis van deze ervaringen is het makkelijker om een goede keuze te maken. Reviews bestaan ook van werkgevers, namelijk op de site van Glassdoor. Hier kunnen (ex)medewerkers en sollicitanten hun mening over een werkgever plaatsen. Handig voor sollicitanten, maar ook voor werkgevers zelf om te zien hoe het ervoor staat. Een mening van één persoon heeft door het internet ineens veel meer impact dan vroeger. Een goede candidate experience is belangrijk, ook in het aantrekken van jong talent middels campus recruitment.

Wat is candidate experience?

Het wordt veelal gebruikt om de ervaring van een kandidaat in een sollicitatieproces te beschrijven, van eerste contactmoment met de organisatie over de vacature tot het einde van het sollicitatieproces. Maar wij trekken dit graag breder. Campus recruitment zorgt ervoor dat je al tijdens de studie van een (potentiële) kandidaat in contact komt en daarom hebben wij het graag over de ervaring van het eerste kennismaking met de organisatie tot de eventuele eerste werkdag. En in die hele periode is de candidate experience iets om rekening mee te houden.

Waarom is dit zo belangrijk?

Er zijn meerdere redenen te benoemen, waarom het belangrijk is dat een kandidaat een positieve ervaring heeft in het contact met jouw organisatie. Wij zetten de belangrijkste voor je op een rij:

Je kan goede kandidaten verliezen

Goede kandidaten liggen niet voor het oprapen, al helemaal niet in deze krappe arbeidsmarkt. Als jij een kandidaat laat wachten, niet transparant bent in je communicatie of op een andere manier een negatieve ervaring geeft, dan is de kans groot dat ze afhaken. Zonde van je recruitmentbudget.

Negatieve ervaringen schaden je werkgeversmerk

Besef dat de negatieve ervaring van kandidaten, zich niet beperken tot die enkele kandidaat. Zij kunnen deze delen met hun familie en vrienden, maar tegenwoordig ook gemakkelijk online delen met een groot publiek, bijvoorbeeld via Glassdoor of Facebook.

Toekomstige kandidaten

Een kandidaat die nu niet past, kan zich met een paar jaar meer ervaring ontwikkelen in het juiste of een ander interessant profiel. Maar als zij een negatieve ervaring hebben met jouw organisatie, dan is de kans klein dat ze in de toekomst nog eens zullen solliciteren.

Toekomstige klanten

Een kandidaat kan zomaar een (toekomstige) klant zijn. Een negatieve ervaring met jou als werkgever, geeft ook een bittere nasmaak bij jouw merk en dat kan klanten kosten. Vergeet ook hier niet dat de kandidaat ook weer zijn of haar netwerk kan beïnvloeden.

Hoe verzorg je een goede candidate experience?

Laten we beginnen met de belangrijkste algemene tip: verplaats je altijd in de kandidaat. Als je solliciteert, je aanmeldt voor een evenement of op een andere manier contact hebt met een bedrijf, dan is het fijn om te weten waar je aan toe bent. Onderstaande tips laten zien wat je als bedrijf kan doen:

Laat jouw organisatie zien zoals zij echt is

Niemand heeft iets aan een verhaal dat niet klopt. Ook jij niet. Want een kandidaat die meer verwacht en teleurgesteld is, zal mogelijk snel weer vertrekken. Dat levert niet alleen reputatieschade op, het zorgt ook voor dubbele wervingskosten en een dubbel inwerktraject.

Zorg voor een duidelijk aanmeld- of sollicitatieproces

Een kandidaat of deelnemer wil weten waar hij of zij aan toe is, dus communiceer aan de voorkant hoe het proces eruit ziet. Dit voorkomt verwarring, ontevredenheid, of mensen die weglopen. En je krijgt minder vragen vanuit kandidaten, wat jou weer tijd scheelt!

Kom beloftes na

Als het even anders loopt: communiceer. Ook als je geen leuk nieuws hebt of als het proces vertraagd is, kun je het beste open kaart spelen. Als je het bij minder goed nieuws netjes afhandelt, hoeft dat geen afbreuk te doen aan jouw werkgeversmerk. Negeren schaadt wel.

Houd contact

Zorg dat je contact houdt met interessant talent. Of dit nu een kandidaat is die nog net niet ervaren genoeg is, een stagiair of een interessante deelnemer van een evenement. Als je iemand al kent, is een contact op een later moment makkelijk gelegd. Denk aan je opvolging.

Doe je huiswerk en toon interesse

Als je een kandidaat op gesprek krijgt, zorg dat je jezelf goed hebt ingelezen. Dan voelt een sollicitant zich serieus genomen. En ook als je nog weinig informatie hebt, bijvoorbeeld bij deelnemers op een evenement: toon interesse. Niet alleen praten, maar vooral luisteren.

Evalueer en sta open voor feedback

Zorg dat je evalueert, na een sollicitatie, stage of evenement. Op die manier stel je jezelf open op, wat kandidaten en deelnemers op hun gemak stelt. En van hun feedback kun je alleen maar leren en dus beter worden.

Informatiebehoefte van je doelgroep

Naast het verplaatsen in de student, kijkend naar de, informatievoorziening, is het ook handig rekening te houden met zijn of haar informatiebehoefte. Als jij in jouw communicatie rekening houdt met wat studenten willen weten van een werkgever, dan zal je boodschap beter aankomen dan wanneer je algemene informatie deelt. Jouw communicatie wordt daarmee een stuk effectiever.

Tot slot

Een goede candidate experience levert je misschien niet direct meer kandidaten op als je kijkt naar de korte termijn, maar op de lange termijn kan het je wel kandidaten en klanten kosten. Vat het dus niet te lichtzinnig op en zorg dat je dit goed opzet. Want een goede candidate experience zorgt voor een goede reputatie en dat gaat op de lange termijn wel zorgen dat meer enthousiaste kandidaten in de rij staan om een leuke functie te bemachtigen bij jouw organisatie.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen