HomeBlogsEvenementen in samenwerking met onderwijsinstellingen en studieverenigingen
Evenementen

Evenementen in samenwerking met onderwijsinstellingen en studieverenigingen

Evenementen in samenwerking met onderwijsinstellingen en studieverenigingen

Een goede kennismaking, daarbij kijk je elkaar natuurlijk het liefst in de ogen aan. Zo maak je op de meest persoonlijke manier contact en kun je een goed gevoel vormen over wie je tegenover je hebt. En waar kun je dat beter doen dan op de plek waar studenten les krijgen? Op hun onderwijsinstelling of in samenwerking met hun studievereniging. Zorg dat je daar bent waar jouw doelgroep is. Maar welke mogelijkheden heb je daar om kennis te maken? Wij zetten de meest voorkomende evenementen in samenwerking met onderwijsinstellingen en studieverenigingen op een rij in deze blog, zodat jij weet waar je moet zijn.

Bedrijvendag

Het meest bekende event in samenwerking met onderwijsinstellingen is de bedrijvendag. Een carrière event dat ook steeds vaker door studieverenigingen georganiseerd wordt. Op een bedrijvendag zijn tientallen tot honderden bedrijven aanwezig. Zij krijgen allemaal een plekje dat ze naar eigen inzicht in mogen richten om hun bedrijf optimaal te presenteren. De opzet van een bedrijvendag is vaak afhankelijk van de onderwijsinstelling of studievereniging. Op universiteiten zie je steeds vaker dat dit, vanwege de grote interesse van studenten én bedrijven, een meerdaags event is waarop je als bedrijf een hele dag aanwezig bent. Op hbo’s nemen deze events vaak een halve dag in beslag. Bedrijvendagen kunnen overkoepelend per onderwijsinstelling georganiseerd worden, of juist gericht op een bepaalde faculteit. Vaak zitten er kosten aan verbonden per evenement. Heb je al een samenwerking met een studievereniging, dan kan het zijn dat de deelname aan een bedrijvendag daarbij inbegrepen is. Weeg goed af op welk event jij jouw doelgroep het beste kunt bereiken en bereid jouw deelname goed voor. Deze blog helpt je om meer uit jouw deelname te halen.

Gastcollege

Tijdens een gastcollege krijg jij de kans om jouw kennis te delen met een groep studenten. Dit wordt vaak in samenwerking met een faculteit georganiseerd, waarbij studenten en soms ook de desbetreffende studievereniging betrokken zijn. Voor studenten wordt ruimte in hun rooster gereserveerd om een gastcollege bij te wonen. Het is een event dat meestal een uur tot anderhalf uur duurt en waarbij verdieping op de lesstof wordt geboden, gericht op een specifiek onderwerp. Als bedrijf heb jij de kans om jezelf te laten zien vanuit een educatieve propositie. Met praktijkvoorbeelden, ervaringen en voorbeeldprojecten kun jij een link maken tussen de lesstof en het beroepenveld. Een fijne bijkomstigheid is dat jij jezelf kunt laten zien als interessante werkgever (voor stageopdrachten, bijbanen en startersfuncties). Aan gastcolleges zitten vanwege het educatieve karakter vaak geen kosten verbonden. Overweeg je om een gastcollege te geven? Lees hier onze tips om dit goed te organiseren.

Lunchlezing

Studieverenigingen organiseren meerdere keren per jaar lunchlezingen in samenwerking met sponsoren. Zoals de naam al doet vermoeden vindt dit event tijdens de lunch plaats. Deze lezing duurt meestal ongeveer een uur. De studievereniging verzorgt de lunch en leden kunnen zich inschrijven voor dit event. De drempel voor deelname van studenten is daardoor laag. Het is als bedrijf dus wel noodzakelijk dat je een sponsorschap hebt met de desbetreffende studievereniging en kun je enkel studenten bereiken die bij de vereniging aangesloten zijn. De inhoud van de lezing bepaal je als bedrijf zelf, maar dient uiteraard wel raakvlak te hebben met de studieachtergrond van de leden. Onze tip: steek de lezing niet te verkopend of ‘wij-van-wc-eend-stijl’ in en houd het informatief en laagdrempelig. Geef praktijkvoorbeelden en laat met kennis en beeldmateriaal zien wat jouw bedrijf zo interessant maakt. Zo trekken studenten zelf de conclusie dat ze, in de toekomst, graag bij jullie willen komen stagelopen of werken. Vergeet niet om na de lezing geïnteresseerd talent de kans te geven om hun gegevens achter te laten. Zo kun jij dit talent uitnodigen voor inhouse-events of zelfs benaderen voor toekomstige vacatures.

Workshop

Ook workshops worden voornamelijk georganiseerd door studieverenigingen. Hiervoor is een sponsorschap wederom noodzakelijk. Toch heeft een workshop een hele andere insteek dan een lezing. Een workshop duurt meestal twee tot vier uur. Tijdens zo’n event kun je met een beperktere groep studenten echt de diepte ingaan over een door jullie gekozen onderwerp. Zij leren daarbij over jouw producten en/of dienstverlening terwijl jij ook meteen kunt zien hoe deze studenten werken en de toppers er uit kunt pikken. Een win-win situatie qua kennismaking. Het is gebruikelijk dat je op voorhand een tipje van de sluier oplicht over jullie insteek van de workshop, zodat studenten warmgemaakt worden om zich in te schrijven. Ook deel je dan meer informatie over wat studenten mee moeten nemen qua benodigdheden. Vergeet niet om voor jezelf op te schrijven welke studenten in positieve zin opvielen én verzamel hun gegevens. Je wilt met dit talent een relatie opbouwen door ze toe te voegen aan jouw talentpool.

Bedrijvendiner

Bedrijvendiners behoren steeds vaker tot het repertoire van studieverenigingen. Tijdens dit event kun jij informeel kennismaken met talent. De studievereniging organiseert het diner en nodigt hiervoor een aantal bedrijven uit. Studenten kunnen zich vervolgens inschrijven. Indien je geen sponsorschap hebt met de desbetreffende vereniging zitten er vaak kosten verbonden aan dit diner. Deze vorm van kennismaking gaat wat meer de diepte in, gezien je tijdens het eten uitgebreid de kans hebt om in een relatief informele setting met elkaar in gesprek te gaan. Studenten wisselen meestal per gang van plaats zodat iedereen de kans krijgt om met elkaar in gesprek te gaan. Houd voor jezelf goed bij welke studenten je in positieve zin opgevallen zijn. Deel je visitekaartje uit en vraag ook om de contactgegevens van dit talent. Zo kun je, bij een wederzijdse klik, na het diner contact met elkaar houden.

Andere informele activiteiten

Bovenstaande activiteiten komen bij bijna alle onderwijsinstellingen en/of studieverenigingen voor. Daarnaast zie je dat er steeds vaker andere informele activiteiten georganiseerd worden. Denk aan almuni borrels, pub quizzen waarbij studenten en bedrijven samen een team vormen, introductieweken waarbij je als sponsor een rol kunt spelen of een informele barbecue waarvoor bedrijven uitgenodigd worden. Aan activiteiten in ieder geval geen gebrek. Houd daarbij wel in je achterhoofd dat je hier vaak enkel als sponsor voor uitgenodigd wordt. Dus wil je contact leggen met een specifieke groep studenten qua studieachtergrond en/of locatie? Overweeg dan zeker een samenwerking met een (regionale) studievereniging.

Aan de slag om toptalent te ontmoeten

Klaar om talent te ontmoeten tijdens een fysiek evenement? Breng in kaart waar jouw doelgroep zich bevindt en maak voor jezelf de afweging wat voor type event het beste aansluit bij jouw campus recruitment doelstellingen. Ga in gesprek met onderwijsinstellingen en/of studieverenigingen en meld jezelf aan voor de juiste events. Niets staat jou dan nog in de weg om real-life-kennis te maken met jong talent. Lukt het jou niet om deze stappen te zetten of weet je niet waar je moet beginnen? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen