Hoe trek je talent aan op basis van je identiteit?  background
 overlay

Blogs die je verder helpen

HomeHoe trek je talent aan op basis van je identiteit?
Aanpak en positionering

Hoe trek je talent aan op basis van je identiteit?

Geschreven door Teun Smulders

Geschreven door: Teun Smulders

Hoe trek je talent aan op basis van je identiteit?

Hoe zorg jij er voor dat je hoogopgeleid talent voor jouw bedrijf wint? Je doet een flinke stap in de goede richting wanneer je jezelf weet te onderscheiden met je identiteitsmarketing. Identiteitsmarketing houdt zich bezig met de vraag: Op welke wijze zet ik mijn organisatie op een onderscheidende en aantrekkelijke manier op de markt? Hetgeen je uniek maakt, en vrijwel niet te kopiëren valt, is je identiteit. Het is nauw verbonden met employer branding. Je identiteit is je kern en zal door de tijd niet veranderen. Wil jij dat passend talent voor jouw organisatie kiest? Met behulp van onderstaande vier tips kun jij aan de slag met identiteitsmarketing:

1. Identiteit ontwikkelen

Ken jij de identiteit van jouw organisatie? Waarschijnlijk zal je het in grote lijnen wel weten, maar heb je het nog niet volledig scherp. Ontwikkel een projectgroep om de identiteit van je bedrijf te achterhalen. Zet bijvoorbeeld intern een enquête uit, ga in gesprek met medewerkers en bekijk de bedrijfsgeschiedenis. Op basis van deze input kun de identiteit vaststellen.

Vingerafdruk en streepjescode

2. Vertaal identiteit naar boodschap

Je dient als bedrijf te weten wat voor soort vissen zich goed voelen in jouw vijver. Iedere vissoort hapt op een ander lokaas. Door het juiste lokaas te gebruiken komen de juiste vissen naar je toe. Op basis van je identiteit zul je een uitstraling (employer branding) moeten ontwikkelen. Dat is je ‘lokaas’. Waar sta je als organisatie voor en waarom moet een passend talent voor jouw organisatie kiezen en niet voor de concurrent? Dat is de vraag die jij moet beantwoorden met je boodschap.

3. Communiceer je boodschap

Je hebt een employer brand ontwikkeld, wat dient als basis voor je communicatieboodschap. Je weet waar je als organisatie voor staat en welke talenten (vissen) bij je organisatie passen. Je boodschap moet echter wel overgebracht worden op je doelgroep. Gebruik hiervoor een mix van latente en directe (persoonlijke) communicatiemiddelen, zodat je boodschap in de mindset komt bij talent.

4. Onderhoud contact met potentiële medewerkers

Zou jij na een eerste date direct met iemand trouwen? Nee toch? Talent ook niet. Door de investeren in de relatie krijg je goed voor ogen of een kandidaat echt binnen jouw organisatie past. Zorg daarom dat je talent ontmoet en bouw aan een vertrouwensband met passend talent middels een talentpool. Hiermee vergroot je de kans op een duurzame match waardoor het verloop van je personeel kleiner wordt.

Onderscheid jezelf

Door de identiteit van je organisatie duidelijk te communiceren, maak je jouw werk als (campus)recruiter eenvoudiger. Met de vier tips heb je de handvatten om jezelf met jouw identiteit van je belangrijkste concurrenten te onderscheiden en makkelijker hoogopgeleide starters aan je te binden.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van unieke Employer Value Propositions, die we vervolgens omzetten in een Employer Brand. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, SCA en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen