Online oriëntatie van studenten op werkgevers  background
 overlay

Blogs die je verder helpen

HomeOnline oriëntatie van studenten op werkgevers
Contact leggen

Online oriëntatie van studenten op werkgevers

Geschreven door Sebastiaan van Haren

Geschreven door: Sebastiaan van Haren

Online oriëntatie van studenten op werkgevers

Bedrijven verdringen elkaar om een goede indruk op (top)studenten te maken. Maar wat werkt nu echt? Studenten geven het antwoord. Onderzoek onder 305 hbo- en wo studenten geeft enkele opvallende inzichten in de wijze waarop zij zich online oriënteren op de arbeidsmarkt. In deze blog behandel ik online arbeidsmarktoriëntatie met je.

Gebruik van internet voor orientatie op werkgevers

Ongeveer 82% van de studenten gebruikt het wereldwijde web, naast andere kanalen, bij de oriëntatie op een stage of eerste werkgever. Hiermede is het internet veruit het belangrijkste medium dat wordt ingezet bij het de oriëntatieproces. Toch zijn veel organisaties zich nog niet geheel bewust van de informatie die studenten daarbij zoeken en de wijze waarop zij dit zoeken. Hierdoor worden belangrijke kansen gemist.

Verzamelwebsites

Opvallend is dat, van de verschillende onlinemogelijkheden tot arbeidsmarktoriëntatie, de meeste studenten (48,5%) uit de testgroep op enige wijze gebruik maken van verzamelwebsites. Verreweg het voornaamste argument hiervoor is ‘gemak’. Een ander argument is de wens van eenvoudige toegang tot aan een breed aanbod van bedrijven en vacatures, en de beschikbaarheid van uitgebreide informatie per organisatie en functie. Dit laatste verdient wat meer diepgang.

Transparantie ontbreekt

Slechts 39% van de ondervraagde studenten geeft aan zich goed een beeld te kunnen vormen van potentiële werkgevers. Liefst 61% heeft hier aldus redelijk (50%) tot erg veel (11%) moeite mee. Voornaamste oorzaak is een gebrek aan informatie waar studenten graag eenvoudig en snel toegang tot zouden willen verkrijgen. Transparantie loont.

Welke informatie vinden studenten online belangrijk?

Belangrijk vinden studenten de arbeidsvoorwaarden, en dan met name het salaris, die een potentiële werkgever biedt. Doorgroeimogelijkheden zijn daarnaast van groot belang. Veel belangrijker nog blijken studenten het te vinden, dat een organisatie op alle vlakken goed bij hen past.

Wordt vervolgens gekeken naar de mate waarin studenten aangeven moeite te hebben met het vinden van wenselijke informatie, dan dient de confronterende conclusie getrokken te worden dat veel bedrijven juist aan de meest elementaire informatievraag niet voldoen:

Verbeteren online presentatie als werkgever

Hoewel veel bedrijven inmiddels over een corporate recruitment website beschikken, of hier sterk aan denken. En ondanks het bestaan van verschillende grote vacaturesites, blijkt er online nog een behoorlijke stap mogelijk naar transparante, op de doelgroep afgestemde informatievoorziening. Door hier de juiste aandacht aan te schenken, kunnen werkgevers een belangrijke slag slaan in het verbeteren van hun positie onder studenten.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in strategische online marketing gericht op de jong talent. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch, Calco, ASML, TMC en A.T. Kearney. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen