/
/

See, Think, Do in campus recruitment

Hey, trouwen?

Een rare eerste kennismaking, niet? Toch maken veel bedrijven zich hier in meer of mindere mate schuldig aan. Het gebeurt maar al te vaak in campus recruitment dat er met de deur in huis gevallen wordt bij studenten. “Solliciteer!”, “Meld je aan!”, is wat we bij Natural Talent regelmatig zien. Voor een kortlopende  job marketing campagne kom je hier soms nog mee weg, maar voor een duurzaam campus recruitment beleid werkt dit niet bepaald in je voordeel. 

Schadelijk voor je employer branding

Waarom niet? Met deze agressieve manier van adverteren, ga je er ten onrechte vanuit dat de student bekend is met jullie bedrijf als werkgever, jullie een aantrekkelijke werkgever vindt en over voldoende informatie beschikt om direct te willen solliciteren. Bij deze aanname gaan er in mijn optiek bovendien nog drie andere dingen fout:

  • je valt met de deur in huis, wat kan zorgen voor irritatie;
  • je vergeet de belangrijke Think-fase waarin je de student echt laat kennismaken met jullie bedrijf;
  • je richt je op een ‘koude’ doelgroep. Hierdoor worden inspanningen en budgetten voor een groot deel verspeeld aan studenten die niet bij jullie bedrijf passen.

Zonde en zelfs potentieel schadelijk voor jullie employer branding. Vanuit de online marketing bestaat het See, Think, Do-model dat voor een gestructureerde aanpak zorgt en voorkomt dat jullie jezelf teveel richten op studenten waarvan de kans op een match heel klein is. 

See, Think, Do

Het is dus erg belangrijk om jullie doelgroep eerst warm te maken voor jullie bedrijf, carrièremogelijkheden en cultuur, voordat jullie hen een vacature aanbieden. Dit doe je met het  See, Think, Do model, oftewel: zien, denken doen. Een model daterop gebaseerd is dat je van een koude doelgroep uitgaat die:

  • See: zich eerst bewust moet worden van het bestaan van jou als werkgever;
  • Think: om vervolgens een carrière bij jouw bedrijf te gaan overwegen;
  • Do: en tot slot tot sollicitatie over te gaan.

Om de verschillende fases in dit model visueel te maken, gebruiken we onderstaand voorbeeld:

 

Bron: Searchsignals.nl 

Als we deze visualisatie vertalen naar het See, Think, Do model voor Campus Recruitment, is Renier op zoek naar een baan, orienteert Renier zich op verschillende werkgevers en kiest Reinier uiteindelijk voor de werkgever waar hij het beste gevoel bij heeft. Door je strategie op deze fases aan te passen, ontwikkel je een passende benadering per fase en ontstaat er een natuurlijke funnel van Studenten. Een funnel kun je zien als een trechter waarin de doelgroep steeds smaller wordt. Studenten die geen match hebben met jouw bedrijf vallen af, terwijl geschikte en geïnteresseerde studenten overblijven. Een belangrijke realisatie is dat het helemaal niet erg is om deze schifting te maken! Het is juist goed dat er studenten afvallen, zodat het grootste deel van je energie (en budget!) gestoken wordt in jullie best passende doelgroep.

Begin bij de basis!

In de See-fase raden we aan om vooral te gaan voor een groot bereik onder de beoogde doelgroep. Door de studenten die in de See fase interesse hebben getoond, door bijvoorbeeld je website te bezoeken, slim en zorgvuldig op te volgen, houd je een warmere doelgroep over voor de Think-fase. In deze fase ga je dieper in op de kernwaarden van je bedrijf, de werksfeer, doorgroeimogelijkheden en kansen. Dit doe je door bijvoorbeeld ambassadeurs aan het woord te laten over jouw bedrijf. Wie hierna nog steeds geïnteresseerd is in een baan, kun je gerust een vacature aanbieden: de Do-fase. Bedenk wel: dit is slechts de basis, wij helpen jullie graag verder!

Zullen we samenwerken?

Natural Talent heeft de kennis in huis om dit model zo goed mogelijk in te vullen op basis van de unieke kwaliteiten, waarden, cultuur en mensen die jullie bedrijf maken tot wat het is. Hiermee bouwen we aan een duurzame campagne, waarin we op een natuurlijke wijze het kaf van het koren scheiden en ervoor zorgen dat het grootste deel van jullie energie en middelen worden gestoken in het aantrekken van de meest geschikte kandidaten. Ben je nieuwsgierig? Meer informatie over onze werkwijze en de mogelijkheden? Neem gerust contact met me op! 

Geplaatst door: Leo Tegelaar

Leo vind het belangrijk om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Met dit doel voor ogen heeft hij in verschillende communicatiedisciplines gewerkt, zowel online als offline. Het leuke hieraan vindt hij dat hij vanuit diverse vakgebieden/perspectieven naar een project kan kijken. Leo omschrijft zichzelf als rustig en kritisch. Hij houdt ervan om uitgedaagd te worden door mooie opdrachten om zo het maximale uit zichzelf te halen.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden