Best NYC Escorts/ Manhattan Escorts girllookup.com Long Island Escorts
HomeBlogsOvertuig jouw campus recruitment doelgroep met de inzet van ambassadeurs
Employer branding, Naamsbekendheid opbouwen

Overtuig jouw campus recruitment doelgroep met de inzet van ambassadeurs

Geschreven door Lisanne de Graef

Geschreven door: Lisanne de Graef

Overtuig jouw campus recruitment doelgroep met de inzet van ambassadeurs

Wat voor werkgever ben je? Aan welke projecten kan ik een bijdrage leveren? En hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Een student wil weten hoe het echt is om bij jouw bedrijf te werken. Authenticiteit is daarbij van groot belang. Studenten zijn namelijk niet gevoelig voor gelikte, wij van wc-eend, praatjes van recruiters. Ze willen het verhaal horen van een echte medewerker. Van jonge ambassadeurs van jouw bedrijf. In deze blog gaan we dieper in op deze ambassadeursstrategie en geven we je handvatten om dit op te zetten voor jouw bedrijf.

Wat is een ambassadeur?

Ambassadeurs zijn medewerkers die inkijk geven in jouw organisatie en hun dagelijkse werk, om zo geïnteresseerden te laten zien hoe het er echt aan toe gaat. Een authentiek kijkje in jouw keuken. Dit principe kan je toepassen op elke doelgroep, in deze blog focussen wij op het aantrekken van jong talent. Door jonge ambassadeurs een prominente positie te geven in de communicatie naar jouw campus recruitment doelgroep, laat je zien wat zij kunnen verwachten van werken bij jouw bedrijf.

De toegevoegde waarde voor jouw organisatie?

Jij wilt dat jong talent jouw organisatie overweegt als toekomstig werkgever. Jonge medewerkers die slechts enkele jaren werkzaam zijn bij jouw organisatie hebben veel raakvlak met deze groep. Jouw medewerkers weten precies hoe de overstap van het studerende- naar het werkende leven gaat. Zij kunnen daarom als geen ander inspelen op de prangende vragen die studenten hebben. Hun ervaringen binnen de organisatie zijn daarom erg waardevol voor deze doelgroep. Door jouw jonge medewerkers in te zetten als ambassadeur, zorg je ervoor dat jij met jouw communicatie de juiste snaar raakt bij jong talent en hen van jouw organisatie overtuigt.

Een duidelijk plan van aanpak

Nu de toegevoegde waarde van ambassadeurs duidelijk is, is het belangrijk om deze communicatiestrategie goed te borgen binnen jouw organisatie. De volgende stappen zijn essentieel:

  • Draagvlak creëren
    Een ambassadeursstrategie kost tijd en ook budget (denk alleen al aan foto- en eventueel videomateriaal). Hier staat tegenover dat het ook veel oplevert, maar om de juiste middelen beschikbaar te krijgen is het belangrijk dat jij jouw collega’s en natuurlijk het management achter je hebt staan.
  • De juiste personen aanstellen
    Maak een inschatting van jouw (toekomstige) wervingsbehoefte en breng in kaart welke medewerkers raakvlakken hebben met deze doelgroep. Vraag hen of ze bereid zijn om als ambassadeur op te treden. Zorg ervoor dat deze personen zich bewust zijn van wat dit vraagt qua tijdsinvestering en het delen van ‘persoonlijke’ informatie zoals foto’s en video’s. Deze medewerkers staan straks geregeld in de spotlight, belangrijk dat ze zich dat beseffen.
  • Instructies/handvatten geven
    Geef de ambassadeurs een duidelijke instructie over wat je van hen verwacht. Hoe vaak dienen zij informatie aan te leveren? Zijn dit foto’s, video’s of enkel tekstuele input? Besef: een beeld zegt meer dan duizend woorden en hoe concreter de informatie, hoe waardevoller voor de doelgroep. Zorg voor een duidelijk handboek waarmee je jouw ambassadeurs instrueert en tips geeft. Zo help je jouw medewerkers op weg.
  • Regelmatig contact
    Na de instructie en het handboek is het belangrijk om regelmatig contact te houden met jouw ambassadeurs. Zo vergroot je de kans dat de content die zij aanleveren ook geschikt is voor het doel dat jij beoogt. Door als sparringpartner op te treden houd je jouw ambassadeurs gemotiveerd en weet je zeker dat je goede content krijgt.
  • Jaarlijks evalueren en bijsturen
    Ambassadeurs stel je meestal aan voor maximaal een jaar, daarna wil je weer frisse gezichten in jouw communicatie. Ga daarna aan de slag met nieuwe ambassadeurs. Vergeet de ‘oude’ groep niet te bedanken voor hun inzet en evalueer hoe het is gegaan, neem hun input mee in de nieuwe strategie.

Zo zet je ambassadeurs in

Ambassadeurs aanstellen en begeleiden is één, maar ze vervolgens inzetten in verschillende onderdelen van jouw campus recruitment is de belangrijke volgende stap. Lees hier hoe Arcadis dit doet. Er zijn verschillende manieren om ambassadeurs in te zetten:

  • Concept
    Een concept zorgt voor een prettige herkenbaarheid in al je communicatie uitingen en ambassadeurs kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Zij kunnen je vertellen met welke voordelen van jouw organisatie jij kan schermen. Ook kunnen zij als model optreden in foto- en/of videomateriaal. Door echte medewerkers in de hoofdrol te zetten, voelt jouw doelgroep zich sneller verbonden met deze personen en hun ervaringen.
  • Recruitmentsite / landingspagina / vacaturetekst
    Wanneer jong talent op zoek gaat naar informatie over werken bij jouw bedrijf komen ze al snel uit bij jouw recruitmentsite, landingspagina en/of vacaturetekst. Zorg dat je daar de ervaringen van jouw ambassadeurs deelt. Dit kan in de vorm van een ervaringsverhaal, vlog (of andere video), blogs over hun werkdag, projectervaringen, etc. Zorg er in ieder geval voor dat deze informatie goed vindbaar is en overzichtelijk wordt weergegeven.
  • Social media
    De vlogs, blogs en ervaringsverhalen die we net al aanhaalde kunnen ook op jouw sociale media gedeeld worden. Deze content kun je gemakkelijk delen op Facebook, Instagram en LinkedIn, waarbij je eventueel doorverwijst naar jouw website. Laat jouw ambassadeurs bijvoorbeeld eens een hele werkdag of werkweek delen tijdens een Instagram-take-over.
  • (Online) events
    Tijdens jouw inhousedag of de digitale e-house variant, deelname aan een bedrijvendag of ander studentenevenement, kunnen ambassadeurs een waardevolle bijdrage leveren. Ze kunnen op een interactieve manier hun ervaringen delen en jouw doelgroep kan ook direct vragen aan hen stellen. Deze conversatie is voor jong talent van grote toegevoegde waarde in hun zoektocht naar een werkgever.
  • Wervingscampagne
    Ook bij wervingscampagnes zijn ambassadeurs waardevol. Hier komt al het bovenstaande samen. Vanuit het concept, het foto- en videomateriaal en de ervaringsverhalen, vormen jouw ambassadeurs de basis van een ijzersterke campagne die zowel actief- als latent werkzoekenden overtuigen om te solliciteren op jouw vacature.

Aan de slag

Dat ambassadeurs van grote toegevoegde waarde zijn voor jouw campus recruitment is duidelijk. De hoogste tijd om met een ambassadeursstrategie te beginnen. Misschien heb je al meteen een duidelijk beeld van jouw wervingsbehoefte en kun je hier snel mee aan de slag. Lukt dit niet of loop je ergens anders in het proces vast? Wij sparren hier graag eens over met je en denken mee met de stappen die jij kunt zetten. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen