/
/

Campus recruitment in 2017: twee dingen om nu je focus op te leggen

De markt voor hoogopgeleide starters staat onder druk en de alsmaar toenemende vraag zorgt ervoor dat de macht in het recruitmentproces in 2017 steeds meer bij de kandidaat komt te liggen. Campus recruiters die succesvol willen blijven zullen het gewilde talent moeten overtuigen. Een pittige uitdaging die je met de juiste focus in jouw voordeel kunt beslissen. Hoe je dat het beste kunt doen vertel ik je in deze blog. 

Dit zijn de twee belangrijkste dingen om in 2017 je focus op te leggen:

Transparantie

Millennials zoeken geen baan voor het leven. Ze zoeken, zoals ook het LinkedIn Talent Trends onderzoek onderschrijft, een werkgever die bij hen past, waar ze zich kunnen ontwikkelen en een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de missie van de organisatie. Welke werkgever dit is, willen zij ontdekken door het antwoord te vinden op deze vraag: hoe is het om bij jouw bedrijf te werken en waarom is dit interessant?


* Bron afbeelding: Linkedin Talent Trends onderzoek

Natuurlijk zijn er verschillende manieren om deze vraag te beantwoorden, maar anno 2017 heeft nog slechts één manier echt effect: transparantie. Het is de sleutel waarmee jij enthousiasme creëert, jezelf onderscheidt van andere werkgevers en medewerkers aantrekt die voor jou het verschil willen maken. 

Transparant communiceren begint intern. Je boodschap naar studenten is namelijk pas krachtig als deze door je medewerkers wordt (uit)gedragen. Je doet dat zo:

  • Door de employer value proposition (EVP) van je organisatie in kaart te brengen creëer je inzicht in alle aspecten die studenten belangrijk vinden bij de keuze van hun eerste werkgever. Met deze inzichten ben je in staat om een passende, eerlijke boodschap te formuleren die door je medewerkers wordt onderschreven én studenten antwoord geeft op hun belangrijkste vraag. Deze combinatie maakt een EVP onderzoek dit jaar onmisbaar in je campus recruitment strategie. Benieuwd hoe je jouw EVP kunt bepalen? Lees dan deze blog: employer value proposition: waarom kiest een starter voor jouw bedrijf?
  • Nu je EVP in kaart is gebracht, heb je een krachtige boodschap in handen om via al je communicatiekanalen uit te gaan dragen. Om bij studenten de juiste snaar te raken betrek je hierbij jouw medewerkers. Niet jij, maar zij vertellen namelijk een geloofwaardig verhaal en zijn de beste manier om passend talent voor je te winnen. Dankzij het EVP onderzoek heb je reeds support van je medewerkers. Door hen ook bij de communicatie te betrekken tap je in een groot potentieel, want stel je eens voor hoe groot het bereik van jouw employer branding wordt als jouw medewerkers met je gaan communiceren. Alle redenen dus om hen in te gaan zetten als ambassadeurs. Een handig startpunt om daarmee aan de slag te gaan is deze blog: laat ambassadeurs het verhaal over werken bij jouw bedrijf vertellen.

De candidate experience

Potentiële nieuwe medewerkers zijn net kritische consumenten. Ze verwachten een optimale ervaring tijdens hun gehele oriëntatie- en sollicitatiefase. Op ieder punt waar je niet voldoet aan deze verwachting, creëer je een potentieel afhaakmoment. Je verliest op deze punten goede kandidaten.

Dat er in de candidate experience nog veel te winnen valt vraagt niet veel onderzoek. Dit onderzoek van Digitaal Werven over de candidate experience op recruitmentsites laat bijvoorbeeld zien dat in onze mobiele samenleving, mobiel solliciteren op 47% van de recruitmentsites nog altijd niet mogelijk is. Ook de constatering in hetzelfde onderzoek dat 26% van de 500 grootste werkgevers in Nederland niet eens reageert op vragen die gesteld worden op hun Facebook bedrijfspagina is schrijnend. 

Uit ervaring weet ik dat er ook offline veel ruimte voor verbetering is. Studenten geven bijvoorbeeld aan dat zij na een goed gesprek tijdens een bedrijvendag, in veel gevallen nooit meer iets van de gesproken recruiter horen. Zelfs na het bezoeken van een inhousedag horen studenten vaak niets meer van het bedrijf dat zij een hele dag bezochten. Het zal geen verrassing zijn dat deze studenten zich elders gaan oriënteren en de werkgevers waar zij een slechte candidate experience beleven links laten liggen. 

Wil jij de beste talenten wel voor je winnen, biedt hen dan ook de beste ervaring en maak dit één van de top prioriteiten voor je campus recruitment in 2017. Je kunt daarbij handig gebruik maken van deze blog over de succesvolle opvolging van interessante kandidaten na een carrièrebeurs, maar ook deze praktische tips van mijn collega Teun Smulders vormen een uitstekend startpunt voor de verbetering van jouw candidate experience.

Campus recruitment succes in 2017

Met het veranderende wervingslandschap wordt 2017 weer een interessant campus recruitment jaar. Door je focus te richten op transparantie en de candidate experience, ben je goed op weg om dit jaar de best passende talenten binnen je organisatie te gaan verwelkomen.

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden