/
/

Is Instagram interessant voor campus recruitment?

Als bedrijf dat zich richt op studenten kun je niet om social media heen. Je wilt namelijk daar zijn, waar de doelgroep is. Veel bedrijven zetten inmiddels Facebook en LinkedIn in om de studenten te bereiken. Maar het kan je niet ontgaan zijn dat Instagram in opkomst is. Ben jij benieuwd of Instagram interessant is voor jullie campus recruitment en of het slim is om tijd, geld en energie te investeren om een aanwezigheid op dit snel groeiende social media platform op te bouwen? Je leest het in deze blog. 

Wat is Instagram?

Heb je weleens van Instagram gehoord maar er nog nooit gebruik van gemaakt, dan zal ik je een korte introductie geven. Instagram is een sociaal netwerk om foto’s en video’s te delen. De populariteit komt mede door het feit dat je de foto’s mooier kunt maken middels ingebouwde filters. De app bestaat sinds 2010 en is in 2012 gekocht door Facebook. Mark Zuckerberg zag er dus al snel veel potentie in. 

Enkele belangrijke kenmerken van Instagram:

  • Het is gericht op visuele weergave. Foto’s en video’s dus.
  • Er wordt veel gebruik gemaakt van hashtags (zoals Twitter) om berichten vindbaar te maken.
  • Je kunt geen klikbare URL’s plaatsen onder reguliere berichten. Je kunt dus geen directe koppeling maken naar bijvoorbeeld je recruitmentsite. 
  • Met Instagram stories kun je een compilatie van losse foto’s of video’s (max 10 seconden) 24 uur lang zichtbaar maken voor je volgers. Daarna verdwijnen ze automatisch uit je profiel. Dit lijkt erg op Snapchat.  

Bereikt Instagram de studenten doelgroep?

Ieder jaar wordt er door Newcom Research een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van Social Media kanalen. Instagram maakt al jaren een grote groei door en wint enorm aan populariteit. De afgelopen twee jaar is het aantal gebruikers zelfs verdubbeld. Met name onder de doelgroep 15 tot en met 19 jaar en 20 tot en met 39 jaar is Instagram erg populair. Dat zijn dus de (aankomende) studenten!  

Mijn verwachting is dat de populariteit van Instagram de komende tijd alleen maar groter zal worden. Instagram ‘kijkt’ heel goed naar de concurrenten zoals Snapchat en neemt de krachtige onderdelen van andere kanalen over. Misschien niet helemaal chic, maar wel slim. Zo bestaat er momenteel al grote twijfel over de groei van Snapchat, terwijl Instagram, met het kapitaalkrachtige Facebook achter zich, rustig aan de weg blijft timmeren.

Voldoet Instagram aan de behoeften van huidige en toekomstige studenten?

Zoals al aangegeven, is Instagram gericht op visuele weergave. Iets dat uitstekend past bij de huidige studenten. De aankomende lichting, generatie Z, gaat echter nog een stap verder. Deze generatie communiceert in beelden: foto’s, emojis, geanimeerde GIF’s en mini video’s. Precies de behoefte waar Instagram op inspeelt. Iets dat onderschreven wordt door het grote aantal gebruikers onder deze groep.

De manier waarop je aanwezig bent speelt logischerwijs een belangrijke rol. Studenten willen met eigen ogen zien hoe het is om voor een specifiek bedrijf te werken. Bijvoorbeeld via ambassadeurs. De visuele opmaak van Instagram biedt hiervoor vele kansen. Een foto zegt immers meer dan 1.000 woorden, nietwaar? Je moet er echter wel goed mee omgaan. Oninteressante content betekent namelijk dat je niet gedeeld wordt. En hoewel gechargeerd, als je niet gedeeld wordt, besta je niet. 

Verwachten studenten dat je er bent?

Studenten zijn hier duidelijk in. Zij zijn die 24/7 actief met social networking op al hun devices en verwachten dat werkgevers zich ook op de kanalen bevinden waar zij zijn. Instagram is één van deze kanalen. Er niet zijn betekent simpelweg dat je niet op hun radar komt. Als werkgever die jong hoogopgeleid talent aan wil trekken, kun je het daarom niet veroorloven om niet aanwezig te zijn. Zeker niet nu generatie Z aan hun hbo of universitaire studie begint.  

Dus, is Instagram interessant voor campus recruiters?

Waar Facebook al jaren volop wordt ingezet voor campus recruitment zijn er nog maar een beperkt aantal bedrijven dat ook Instagram inzet. Je hebt nu dus de kans om een voorsprong te nemen op je concurrenten. De combinatie van gebruik, groei en kenmerken van het netwerk maken het in potentie een heel interessant employer branding kanaal richting studenten. Mijn advies is daarom: zet Instagram op je campus recruitment agenda. Niet morgen, maar vandaag.

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden