/

Adverteren op LinkedIn geeft je recruitment een boost!

LinkedIn… ik hoef je denk ik niet meer te vertellen wat de voordelen zijn van dit sociale netwerk. Het medium heeft inmiddels meer dan 6 miljoen Nederlandse gebruikers (wereldwijd zelfs meer dan 400 miljoen!). Anders dan Facebook, Instagram en Twitter richt LinkedIn zich puur op zakelijke gebruikers, waardoor het de perfecte plek is om naamsbekendheid op te bouwen en young professionals enthousiast te maken voor jouw organisatie. Maar wist je dat je (zoals op elk ander sociale medium) ook op LinkedIn kan adverteren? Zo kun je het sociale netwerk inzetten om een urgente vacature te promoten of om extra deelnemers te werven voor bijvoorbeeld een Inhousedag. In deze blog vertel ik je hoe dit werkt.

Een LinkedIn bedrijfspagina

Ik ga er even vanuit dat je organisatie op dit moment al een LinkedIn bedrijfspagina heeft. Dit is namelijk een vereiste om te kunnen adverteren op LinkedIn. Als dit nog niet het geval is, dan kun je op deze pagina leren hoe je een LinkedIn bedrijfspagina aanmaakt. Mocht je hier vragen over hebben, kun je altijd contact opnemen met een van de Campus Recruitment specialisten van Natural Talent. Zij staan je met plezier te woord staan via de chat, e-mail of telefoon!

Bereik je ideale doelgroep met LinkedIn

Binnen LinkedIn kun je op een zeer hoog niveau segmenteren. In sommige gevallen kan dat zelfs beter dan op Facebook, omdat LinkedIn je de mogelijkheid geeft om te targeten op bijvoorbeeld vaardigheden en werkervaring. Je wilt namelijk met scherp en niet met hagel schieten. Voordat je met advertenties gaat beginnen is het daarom belangrijk dat je weet welke doelgroep je wilt bereiken.

Als je specifiek een starter of stagiair zoekt, dan kan je op LinkedIn je doelgroep instellen op basis van locatie, leeftijd, onderwijsinstelling, niveau, opleiding, vaardigheden, groepen en werkervaring. Zoek je niet specifiek een starter of stagiaire? In dat geval is het ook mogelijk om te segmenteren op huidige functietitel, bedrijfsnaam, bedrijfsindustrie en bedrijfsgrootte.

Let op: Als je eenmaal een advertentie aan het ontwikkelen bent op LinkedIn, kun je niet direct je doelgroep instellen. Dat kan pas nadat je de advertentie hebt gemaakt. Het is echter belangrijk dat je jouw doelgroep al hebt gedefinieerd voordat je een advertentie maakt. Vandaar dat ik het als eerste behandel!

Er zijn drie opties om op LinkedIn te adverteren:

  1. Je huidige updates sponsoren
  2. Een losstaande tekstadvertentie
  3. Het plaatsen van een vacature

Naast deze drie opties heeft LinkedIn ook Recruiter (Lite) om heel gericht kandidaten te benaderen. Gezien dit geen actieve vorm van adverteren is, laat ik deze hier buiten beschouwing.

De kosten van het adverteren op LinkedIn

LinkedIn werkt op basis van een CPC model (je betaalt per klik) en een CPM model (je betaalt per per 1.000 weergaven). Je bent er vrij in om te kiezen welk model je kiest, en je kunt tot op zekere hoogte zelf bepalen hoeveel je wilt betalen per klik of per duizend weergaven. Als je meer bereid bent om te betalen per klik, zal je ook voorrang krijgen op advertenties met een lager bod. Het is dus een soort van veiling. Loopt het aantal inschrijvingen op je inhousedag niet zoals je had gewild, betaal dan meer per klik. Dit moet je continu monitoren om het optimale resultaat te behalen uit je budget. Deze optimalisaties zijn onderdeel van mijn dagelijkse werkzaamheden voor onze klanten.

Ik zal de drie mogelijkheden achtereenvolgens behandelen en je tips geven over het gebruik hiervan!

  1. Sponsor je LinkedIn updates

Als je een bericht plaats op LinkedIn vanuit je bedrijf of met je eigen profiel om bijvoorbeeld een inhousedag te promoten is dat een gratis update. Je bereikt hiermee alleen de mensen uit je eigen netwerk of de mensen die je bedrijf volgen. Het bereik van dit bericht wordt vergroot doordat het bericht geliked of gedeeld wordt.

linkedin_normale_update_bedrijfspagina

Met het sponsoren van updates kun je budget toewijzen aan specifieke updates. Dit lijkt erg op het boosten van een bericht op Facebook. Op deze manier zien niet alleen je volgers je updates, maar bereik je ook een voor jou relevante doelgroep waar je nog niet eerder mee in contact bent gekomen. Dit soort LinkedIn advertenties zijn perfect om bijvoorbeeld een blog van te delen en om een vacature of inhousedag onder de aandacht te brengen.

Gesponsorde updates worden vertoond in de tijdlijn van LinkedIn gebruikers. LinkedIn laat echter wel zien dat het om een gesponsorde post gaat. Buiten dat functioneert de advertentie hetzelfde als een normale update: gebruikers kunnen de advertentie liken, delen of er een reactie onder plaatsen.

linkedin_gesponsorde_update_advertentie

Met gesponsorde updates zorg je ervoor dat je op een effectieve manier naamsbekendheid kan verwerven voor je organisatie. Afhankelijk van de informatie die je promoot heb ik de ervaring dat LinkedIn zelfs effectiever is dan andere sociale media kanalen.

  1. Een losstaande tekstadvertentie

Op LinkedIn is het naast gesponsorde updates ook mogelijk om losstaande tekstadvertenties te vertonen aan voor jou relevante doelgroepen. Met deze advertenties heb je de mogelijkheid om wervende advertenties te vertonen op LinkedIn. De tekstruimte die je hebt bij deze advertentiesoort is echter beperkt. Het maximale aantal tekens voor een titel is 25, en voor een beschrijving kan je maximaal 75 tekens gebruiken. LinkedIn maakt geen uitzonderingen in de lengte van je advertentie. Zorg er dus voor dat je jouw boodschap kort maar krachtig weet te verwoorden.

linkedin_tekst_advertentie

Waar kun je deze advertenties onder andere voor inzetten? Denk bijvoorbeeld aan de promotie van een vacature die snel moet worden ingevuld. Of het promoten van je evenement zoals een Inhousedagen. Met deze advertenties is het mogelijk om potentiële deelnemers te verwijzen naar de website waar ze zich kunnen inschrijven.

  1. Vacatures plaatsen op LinkedIn

LinkedIn heeft een eigen vacaturebank: LinkedIn Jobs. Omdat LinkedIn verreweg het grootste professionele netwerk in Nederland is, profiteer je als recruiter van het enorme bereik. Je kunt via dit kanaal alleen vacatures promoten, dus geen inhousedagen of business courses. Binnen LinkedIn Jobs kun je zeer nauwkeurig instellen welke doelgroep je wilt bereiken: het is mogelijk om onder andere op basis van werkervaring, opleiding en vaardigheden kandidaten bereiken. LinkedIn laat vacatures zien “die u misschien interesseren” op basis van de inhoud van de vacature en iemands profielpagina. De kosten voor het plaatsen van een vacature zijn onder andere afhankelijk van de geografische ligging. Het is ook mogelijk om tegen meerprijs de vacature extra te promoten.

linkedin_vacature_sponsor

Naast het plaatsen van vacatures kun je ook gebruik maken van "Work With Us"-advertenties. Deze advertenties komen te staan op de profielen van je eigen medewerkers. Zodra iemand een profiel bekijkt van één van je medewerkers, staan met "Work With Us"-advertenties huidige posities geadverteerd in de sidebar van het 

De voor- en nadelen van het adverteren op LinkedIn

Ik heb je in deze blog een globaal overzicht gegeven van de advertentiemogelijkheden via LinkedIn. Het zakelijke sociale netwerk biedt recruiters veel mogelijkheden. Maar wat kan het jou nu echt opleveren? Ik vat de voor- en nadelen van het adverteren via dit sociale netwerk voor je samen.

De voordelen

Ten eerste wordt LinkedIn veel gebruikt onder Nederlanders, waaronder studenten. Met LinkedIn heb je de beschikking over een betrokken doelgroep met een zakelijke focus. Dit is een belangrijk onderscheid met Facebook en Twitter. LinkedIn-gebruikers zijn over het algemeen zeer actief en willen graag “in the picture” staan binnen hun netwerk. De volgende grafiek van Marketingfacts laat zien dat de betrokkenheid op LinkedIn de afgelopen jaren is gestegen:

aantal_shares_op_linkedin

Daarnaast kun je jouw advertenties vertonen aan gebruikers op basis van uitgebreide criteria die bijvoorbeeld Facebook niet kent, waaronder werkervaring en vaardigheden. Zo kun je naast het sponsoren van updates ook zelfstandige tekstadvertenties maken.

Tenslotte kun je elk individueel profiel op LinkedIn zien als een cv. Waar op vacaturebanken voornamelijk actief werkzoekende zitten, kun je via LinkedIn ook de latent werkzoekende bereiken.

De nadelen

Er zitten ook nadelen aan het adverteren op LinkedIn. Ten eerste zijn de gemiddelde kosten per klik of per 1.000 weergaven erg hoog vergeleken met andere betaalde kanalen. Daarbij gaat het natuurlijk om de kwaliteit van de klik. Evalueer dus na afloop altijd wat de campagne heeft gekoste en heeft opgeleverd.

Ten tweede is het niet mogelijk om kleine doelgroepen in te stellen. Vanaf Facebook kun je al met honderd personen in je doelgroep een advertentiecampagne opzetten. Met LinkedIn worden deze doelgroepen vaak als “te specifiek” gezien en kun je jouw advertentiecampagne niet doorzetten.

Tenslotte is ‘remarketing’ op LinkedIn niet mogelijk: je kunt personen die in het verleden op je advertenties hebben gereageerd, niet opnieuw benaderen. Dit is jammer, want deze vorm van adverteren blijkt zeer effectief te zijn op Facebook en Google.

Samenvattend: advertenties op LinkedIn plaatsen

Wat mij betreft is LinkedIn een ideaal kanaal om naamsbekendheid op te bouwen voor jouw organisatie, of om contact te leggen met talentvolle studenten, starters en (young) professionals voor bijvoorbeeld evenementen of vacatures. Ik wil je echter wel een aantal dingen meegeven:

  • Weeg de voor- en nadelen van het adverteren op LinkedIn goed af. Ondanks dat het verkeer vaker van hoge kwaliteit is, kosten advertenties hier ook meer dan op andere sociale media.
  • Wees niet te streng voor jezelf: soms mislukt een LinkedIn-campagne. Test daarom verschillende soorten campagnes en geef jezelf voldoende tijd om uit te zoeken wat het beste werkt voor jouw organisatie.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in strategische online marketing gericht op de jong talent. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch, Calco, ASML, TMC en A.T. Kearney. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Leo!

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden